Annons

Separera JPEG och RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

Saxdalen

Aktiv medlem
Hej!
Med min kamera så tar jag båda en RAW-bil och minsta JPEG-bilden. JPEG är för att min fru skall klara av det :)

Kan jag sortera på något sätt "automatiskt" efter det att jag lagt in bilderna i datorn? Vill ha en katalog med JPEF och en med RAW-bilder.

Har D80 med Picture Project. Och windows XP.
 
Enklast att göra det manuellt..
Gå in i katalogen som ditt program sparat filerna i.
Gör en ny mapp som heter RAW..
Sortera filerna efter storlek
Markera alla RAW-filerna
Dra filerna till RAW-mappen

/Stefan
 
Att sortera efter filtyp är ju helt klart enklast.

Om du inte vill göra det manuellt kan du ju göra ett litet batch-script som gör det åt dig.

Den kan se ut såhär:

mkdir JPG
mkdir RAW
move *.jpg JPG/
move *.raw RAW/

döp den till t.ex. move.bat
Om du har den filen i samma mapp som bilderna ligger i kommer det att skapas 2 nya mappar och den kommer flytta bilderna till respektiva mappar.

Om du har specifik mapp du ALLTID lägger dina bilder i kan du ju alltid hoppa över katalogskapandet och bara göra ett move kommando som flyttar bilderna till den specifika katalogen, t.ex.:

move *.raw "c:\documents and settings\ditt.konto.på.xp.burken\Desktop"

"" tecknena används ifall det är mellanslag i sökvägen.


Viktigt är ju då att man har .bat filen i samma katalog där bilderna ligger, om du nu inte alltid tömmer dina bilder till samma ställe.

Hoppas detta kan hjälpa, fråga gärna om det är nåt :)
 
Kolumn "Filtyp" i Vista

Vampis skrev:
Att sortera efter filtyp är ju helt klart enklast.

Om du inte vill göra det manuellt...

Jag vill sortera manuellt, men

I Windows Vista saknar jag kolumnen "Filtyp" som fanns i Utforskaren på äldre versioner av Windows. Går det att få fram en sådan kolumn?
 
Re: Kolumn "Filtyp" i Vista

BengtJohnsson skrev:
Jag vill sortera manuellt, men

I Windows Vista saknar jag kolumnen "Filtyp" som fanns i Utforskaren på äldre versioner av Windows. Går det att få fram en sådan kolumn?

Kan du inte klicka på Visa och därefter välj kolumner? Det går i utforskaren i XP.
 
Re: Kolumn "Filtyp" i Vista

BengtJohnsson skrev:
Jag vill sortera manuellt, men

I Windows Vista saknar jag kolumnen "Filtyp" som fanns i Utforskaren på äldre versioner av Windows.

Ja det kan jag tro.
Förmodar att Vista istället innehåller 7000 andra fantastiska möjlighet att förverkliga sig själv eller nåt sånt.

Kolla om det finns nåt Classic-läge
 
FILM) (ulltand skrev:
Läggs inte de olika filtyperna i olika mappar på minneskortet?
Nej, min D70 lägger dem i samma mapp, och sedan kan jag inte få Vista att visa först .jpg och sedan .nef-filerna om de ligger i samma mapp.


Jan: Det är stor skillnad på XP och Vista... :-(

Peranders: Jag hittar inget Classic-läge.
 
BengtJohnsson skrev:
Nej, min D70 lägger dem i samma mapp, och sedan kan jag inte få Vista att visa först .jpg och sedan .nef-filerna om de ligger i samma mapp.


Jan: Det är stor skillnad på XP och Vista... :-(

Peranders: Jag hittar inget Classic-läge.

Högerklicka på sorteringsraden.Välj "More...". Kryssa för Type.

Nu kan du sordera eller gruppera på filtyp.
 
Har man en Nikon kemera så finns det Preview Extractor, http://drchung.new21.net/previewextractor/ som tar ut JPEG innehållet från RAW filen. Sedan kan man spara RAW-filerna separat i en annan katalog.
Jag vet inte med säkerhet men kanske fungerar det med andra kameratyper. Eftersom programmet är gratis då kostar det inget att testa.
//Fredrik
 
BengtJohnsson skrev:
En sådan tur att den här tråden vaknade igen - jag hade ju glömt tacka för den här lösningen!

Det mesta med Vista är lullull eller förbättringar som de flesta inte märker av men Vistas Windows Explorer är försett med en massa nya finesser som man märker när man jobbar med bilder eller alla mediafiler för den delen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.