Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Separat scratchdisk eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Tonyeagle

Aktiv medlem
Sitter och räknar på hur min nästa dator ska konfigureras. En fråga som kom upp var om hur viktigt det är för prestandan i Photoshop och videoprogram om scratchdiscen ligger på en separat ssd-enhet som bara används för detta? Kanske får man mer prestanda för dessa pengar om man t.ex. köper ett grafikkort som kostar någon tusing mer? (Räknar med att den nya datorn med 64 GB RAM kostar mellan 25-30 K).

Det viktiga är nog att den har ett snabbt gränssnitt dvs. NVMe. Jag tvivlar på att det gör någon skillnad om det är en separat disk eller inte. Det intressanta är väl att få tag på ett grafikkort i dagens läge.

Förstår nog inte vad du menar med "gränssnitt dvs NVMe". Syftar du på SSD-discarna så är väl de flesta snabba?! De jag tittade på var de som rekommenderades för datorn och övriga komponenter då jag plockade ihop på test hos komplett.

Anledningen att jag frågar om scratchdiscen är att jag sett rekommendationer på nätet från personer som kör tung bildbehandling och redigering av 4k60fps med högsta kvalitet från EOS R5. Även Adobe har denna rekommendation på sin sida. (Att helst köra scratchdisken på en annan disc än den där operativsystem och program ligger).

Ska inte köpa idag utan om 1/2-1 år så då blir det kanske lättare att få tag på delar som är restade idag.

De flesta moderna SSD har NVMe men det finns ju även t.ex. SATA. Ju långsammare disk du har ju bättre är det med separat scratch disk men så snabba som diskarna börjar bli nu så är det nog ingen praktisk skillnad.

Titta lite på testresultat på diskarna, det kan skilja ganska mycket i prestanda. Det är nog bättre med en stor och snabb disk än flera långsamma.

En scratchdisk kan göra skillnad.
Det är i speciellt om du har ett program som skriver mycket i 4k-segmentet som påverkar. De relativt små filerna fyller snabbt diskens cacheminne och sänker hastigheten på renderingen, med en separat scratch slipper du det problemet.

Nu använder jag inte Adobes program så jag vet faktiskt inte hur mycket en separat scratchdisk gör där men under Debian och med Darktable, Digikam för bilder och DaVinci Resolve video gör en separat scratchdisk (jag använder en Samsung 970 evo nvme till scratch) en skillnad på 2-3% upp till 8-10% beroende på använda program samt effekter och filter.

Om det sedan är värt det beror mest på hur snabbt du vill bli klar.

Förstår nog inte vad du menar med "gränssnitt dvs NVMe". Syftar du på SSD-discarna så är väl de flesta snabba?! De jag tittade på var de som rekommenderades för datorn och övriga komponenter då jag plockade ihop på test hos komplett.

SATA-SSD:er maxar ut vid knappa 600Mb/s pga SATA-gränssnittets begränsning.

NVMe-SSD:er (PCIe 4 x4) däremot, de snabbaste är i storleksordningen 7000Mb/s läsning och 5000Mb/s skrivning.

Det finns såklart bra och dåliga varianter för respektive gränssnitt så kolla tester först.

Det är nog ytterst få tillfällen i dag där Photoshop på en maskin med 64GB överhuvudtaget skulle utnyttja en scratch-disk och även om så är det tveksamt om du skulle se någon märkbar prestandaförbättring av en separat scratch-disk. Det här är mer för maskiner med begränsat med minne och/eller mekaniska diskar.

En snabbgoogling visar bl.a. detta https://www.nikoncafe.com/threads/d...disk-when-system-drive-is-an-nvme-ssd.312379/

Videoredigering vill jag inte gissa på-

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar