Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorrengöring på 10D.

Produkter
(logga in för att koppla)
nu har jag blåst med apoteketsblåsan som en tok och det bästa som händer är att några prickar byter plats. Det är nog dags för hårdare tag
 
I länken jag postade ovan står det att man ABSOLUT INTE skall använda tryckluft eller gummiblåsor etc.
Med tanke på att kameratillverkarna själva använder både blåsor och tryckluft (ordentligt renad) så undrar jag då dels var i länkarna ovan det står.. samt vad den som skriver har för auktoritet i ämnet ifråga. Är det säljaren själv skulle iaf jag applicera en aning källkritik innan jag tar det som någon "sanning".

Är det underbyggd varför det inte ska användas eller är det bara ett kategoriskt uttalande.
 
Hej
Man skall alltid vara källkritisk!
Läs avsnittet
"THE ACHILLES HEEL OF USING FORCED AIR"
på sidan
http://www.pbase.com/copperhill/image/11151178
och bilda dig en egen uppfattning.
Har kameratillverkarna dammfria laboratoriemiljöer när dom gör rent kamerahusen med tryckluft? Det är det enda troliga, annars skulle väl man i prinicp kunna blåsa in nytt damm istället för blåsa bort det gamla?
 
Jag skulle tippa på att Labmiljöerna är välstädande, om än inga "clean rooms".

Dock är luften välfiltrerad, Nikon-killen som rengjorde saker på mässan mumlade något om trippla vattenfilter och några luftfilter samt en maskin som applicerar en rengöringspryl med exakt rätt tryck över sensorn, som dom helst slipper använda om dom inte måste.

Han nämde också att dom ser om någon har varit inne med pec-pads, digipads, osv, och att filtret trots allt är rätt ömtåligt.

Jag tycker det är rätt mycket ordbajs på dom där sidorna, ung. som någon som upprepar det han har att säga till leda. Varför inte låta argumenten tala för sig själv om dom nu är så bra.

Det finns flera sätt att rengöra en sensor, det viktiga är att det görs där det är såpass dammfritt som möjligt, och att man undviker att använda någonting som kan skada ytan på filtret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.