Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensorengöring fick kameran tappa i fokus

Produkter
(logga in för att koppla)

bach7617

Aktiv medlem
Jag rengjorde sensorerna i en Canon 6D och en Nikon5200 med ett rengöringskit. Canonkameran blev utmärkt men Nikon kameran har tappat i fokus, försämrat skärpedjup där en antydan till svag haloeffekt syns vid inzoomning.
Vad kan man göra? Jag var väldigt försiktig så det vore konstigt om den fått en skada.
Är det en microjustering av objektivet som behövs eller ska jag rengöra igen?

Bilagor

• DSC_4405.jpeg
    DSC_4405.jpeg
    1.3 MB · Visningar: 53
Fokusera i Lv-läget, manuellt och förstorat om så behövs, ifall du vill kontrollera. Blir det fortfarande inte skarpt är det helt uppenbart inte autofokusen som är problemet.

Autofokussensorerna sitter i botten av kamerahuset, så de påverkas inte i sig av sensorrengöring, annat än om man dräller ned smuts där. Det och att spegeln rubbas, men den är ju uppfälld i detta läge.

Du kan förstås också lysa ordentligt på sensorn och se om det verkar vara något utsmetat över den e dyl. Har man otur så kan det ha funnits oljerester e dyl som smetats ut.

Om sensorn av nån anledning inte sitter fast ordentligt så skulle den kunna ha flyttat på sig när du gjorde rent den, och då kommer fokus hamna fel. Om sensorn dessutom lutar lite så kan det nog upplevas som att kameran ger "försämrat skärpedjup" eftersom skärpeplanet inte längre kommer bete sig som du förväntar dig.

Om sensorn av nån anledning inte sitter fast ordentligt så skulle den kunna ha flyttat på sig när du gjorde rent den, och då kommer fokus hamna fel. Om sensorn dessutom lutar lite så kan det nog upplevas som att kameran ger "försämrat skärpedjup" eftersom skärpeplanet inte längre kommer bete sig som du förväntar dig.
Tack! Kan sensorn lossna så lätt? När jag fäller upp spegeln så verkar allt vara ok men det är förstås bara ett synintryck.

Du kan förstås också lysa ordentligt på sensorn och se om det verkar vara något utsmetat över den e dyl. Har man otur så kan det ha funnits oljerester e dyl som smetats ut.
Jag kollade sensorn igen och hittade ingen beläggning eller så som skulle kunna förvränga fokus. För övrigt fokuserar kameran snabbt men skärpan saknar tidigare krispighet.

Har inte 5200:an sensorrengöring via vibrering?
Kan du trigga den manuellt eller aktivera den vid avstängning och låta sensorn vibrera lite och eventuellt återfå sin position och där med skärpan igen.

Tack! Kan sensorn lossna så lätt? När jag fäller upp spegeln så verkar allt vara ok men det är förstås bara ett synintryck.
Nja, jag tänker om nån av skruvarna suttit löst sen tidigare eller så, och du lyckats rubba den när du svabbat. Eller om den på nåt sätt är löst upphängd (trots avsaknad av bildstabilisering) eller nåt.

Känns dock troligare att du kommit åt spegeln eller den lilla AF-spegeln som sitter på undersidan av den förstnämnda. Eller mekanismen som spegeln lutar mot i nedfällt läge. För om spegeln inte hamnar exakt där den ska, så kommer fokus vara åt pipan.

Edit: Man skulle också kunna tänka sig att du fått nåt gunk på sensorglaset som är såpass tjockt (krävs verkligen inte mycket!) att det påverka fokus. Jag vet att vissa Nikonkameror haft problem med olja i kanten av sensorn som man kan råka smeta ut när man försöker göra rent, till exempel. Se om du kan kika på sensorn med en lupp och se om det ser rent ut eller inte.

"Haloeffekt" låter ju faktiskt som någon slags fetthinna som blivit utsmetad på sensorn..
Tål att undersökas, testa att fota t.ex. gatlyktor med kolsvart bakgrund. Blir det likadan haloeffekt överallt på sensorytan eller är det värre på någon viss del?

Senast ändrad:
Kan du trigga den manuellt eller aktivera den vid avstängning och låta sensorn vibrera lite och eventuellt återfå sin position och där med skärpan igen.

Men funkar verkligen den där skakrengöringen? Om man nu har damm i huset så åker väl det vara runt runt när man tar en bild i portrait om man nu skakrensat när kameran normalt var i landscape. Hamnar man inte ändå där med en blåsbälg med borste eller i svårare fall med ett rengöringskit med svabbar och rengöringsvätska.

Men funkar verkligen den där skakrengöringen? Om man nu har damm i huset så åker väl det vara runt runt när man tar en bild i portrait om man nu skakrensat när kameran normalt var i landscape. Hamnar man inte ändå där med en blåsbälg med borste eller i svårare fall med ett rengöringskit med svabbar och rengöringsvätska.
Det finns väl någon klibbremsa där som ska fånga upp det avskakade dammet, åtminstone i teorin.

Det finns väl någon klibbremsa där som ska fånga upp det avskakade dammet, åtminstone i teorin.
Om dammet kan fastna på sensorn så att det måste skakas loss, då kan det nog fastna någon annan stans också, utan klibbremsa. Det handlar om mycket hög frekvens av skakning som inte kan likställas med att vrida och vända på huset för hand.

Men att skakningarna dök upp här i tråden var inte som ett alternativ till svabbning. Det var en teori om att kanske kunna skaka sensorn på plats - om den nu hade hoppat ur läge. En teori jag har svårt att tro skulle ge något i praktiken.

Nej, via ultraljudsvibrationer. Det är inte någon IBIS vi snackar om som kan röra sig flera millimeter...

Så, garanterat fel.

Gör som Ztenlund säger och prova att fokusera med Live-view, sedan vanligt, båda med kameran på stativ i samma läge. Det är så man undersöker som den separata fokusmodulen är felkalibrerad.

Jag lånade ytterligare ett kamerahus av samma model D5200 och det problematiska huset underexponerade en del jämfört med det andra trots identiska inställningar...frågetecknen hopar sig.

Kör du dem båda i helt manuellt läge?
Eller i automatiskt läge?
Hur beter sig de två husen med andra objektiv?
Spotmätning eller matris?

Hur du mätte ljuset spelar ingen roll så länge du exponerade helt manuellt och inte använde auto-ISO.
Samma slutartid och samma bländare på de båda kamerorna ska då ge samma ljushet för båda bilderna. Om inte är något fel.

Som PMD skriver ger manuellt satta värden ge lika exponering oavsett spotmätning eller inte. Frågade det mest för om du hade använt något automatiskt läge.

Har du bilderna kvar får du gärna ladda upp dem så kan man gräva lite i exif-datat och se om det ger någon vägledning till vad som sker.

Om försämringen eller defekten kom efter att du pillade på sensorn så har det hänt något som förmodligen måste åtgärdas på verkstad. Tyvärr blir det för dyrt med tanke på kamerans värde.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar