Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensor rengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

Lambing

Medlem
Har precis skaffat mig en digital Canon D20. Redan fått damm på sensorn. Kan någon rekomendeera mig vad det bästa är att få det rent. Skall man suga bort dammet med en tub man kan köpa i fotoaffären eller finns det andra metoder?

Nyfiken.

Thomas
 
Lambing skrev:
Har precis skaffat mig en digital Canon D20. Redan fått damm på sensorn. Kan någon rekomendeera mig vad det bästa är att få det rent. Skall man suga bort dammet med en tub man kan köpa i fotoaffären eller finns det andra metoder?

Nyfiken.

Thomas

Finns en del trådar om detta med varierande metoder, pröva med att söka!

Själv så blåser jag med blåsbälg, eller använder en syntet pensel som jag laddar statiskt!

Men detta är ett ämmne som kan skapa hetska disskussioner :)
 
Vågar man sig på att göra det själv?
Jag hade tänkt lämna in min Canon 20 D till rengöring.
Det kostar ca. 300.Det är rimligt,tycker jag.
 
Vandrande dammpartiklar

Jag lämnade in min bara en vecka efter att jag köpt den. Sedan dess har jag fått nya dammkorn. Även då så lyckades de inte ta bort det helt. Det var ett större damkorn som vandrade runt.

Problem med damm lite beroende hur ofta man bytar optik och i vilka miljöer man fotar.
 
Med lite erfarenhet av olika metoder nu så ifall du har en vandrande partikel men förövrigt fläckfri sensor så kör med nylonpensel som du blåser igenom för att ladda upp, det suger effektivt upp det som är löst. Låt bara penseln torka jättelänge (säkert minst ett dygn) efter tvätt innan du börjar annars får du vatten på sensorn som jag fick.

För fläckar som sitter fast blir det metoder som typ digipads och eclipsevätska som gäller. Jag köpte på zebramedia.
 
eftersom jag fotar och byter optik i diverse miljöer8ibland väldigt dammiga) så ha rjag köpt en blsåbälg. fungerar hittills alldeles utmärkt. får bort dam från allt man kan tänka sig, optik, sensor fingarna, stekpannor ja allt. kostar cirkus 145 spänn. dock lite stor för att ta med överallt
 
Gjorde just rent min sensor. Man har hjärtat någonstans i halstrakten hela tiden.. Köpte en blåsbälg. Funkade inte direkt, ett rejält stycke damm gav sig inte.. MEN, efter några pumpanden som skulle blåst upp en medelstor luftmadrass gick det.!
 
Damm

Råkade komma in i detta forum. Jag använder ett damsugarmunstycke som man kan köpa på Biltema för datorer och elektronik. Man kopplar den på en vanlig dammsugare. Funkar perfekt för att suga damm på sensor och runt spegeln (men man ska ju inte suga för nära sensorn). Sedan har jag en blåsbälg som jag köpt på Expert, som jag blåser med när dammet inte vill ge sig (har funkat hit en tills). Till blåsbälgen följde det även med en optiktrasa, optikvätska och special topps för 149:-
 
Gjorde rent min sensor idag faktiskt, med Sensor Swab och Eclipsevätska. Är alldeles för laid back för att ha hjärtat i halsgropen :D
Borde kanske ha det, en vän till mig är livrädd för att få repor på sin sensor.
Kör fasta gluggar så jag byter tyvärr en hel del.

Dammfri sensor, utan repor blev resultatet. Blåste med HAMA-bälgen först, men den fick inte bort allt.
 
Kolla in på Biltema och sök på datordammsugare så får ni se vad jag menar. Det gick inte att kopiera länken.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.