Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sensor rengöring

Produkter
(logga in för att koppla)

Anderzon

Aktiv medlem
Hej på er!

Någon som vet om man kan köpa sensor swabs eller något liknande i sverige? ...eller måste jag beställa ifrån staterna?

Vänligen // Martin
 
Mickey skrev:
Är det "game over" om man skulle nudda sensorn? Med en såndär blåsborste eller nått.
Nej.
Men använd mjukt fint material som ej repar,
Jag har gjort det flera gånger.
Behandla sensorn som du behandlar spegeln.
Har aldrig märkt att den har blvit skadad.
Men försiktighet och ömhet
 
Det finns ett företag som heter D3Image i Göteborg som säljer ett kit som heter Digiclean, du får vätskor och dukar men får tillverka svabben själv, bästa resultat uppnår man med en degslick som man skär i lämplig bredd och sedan klär in i en duk. Dra jämnt och bestämt UTAN hårdare tryck så brukar det fixa sig. Tänk på att det är en känslig operation!!! Adressen till dom som säljer det är http://www.d3image.se men se även följande bruksanvisning på hur man ska göra det: http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning
 
Tackar för era svar!

Jag använde Tentals kit nu i helgen, det bildas kondens i behållaren! Som sedan hamnade på min sensor... som nu ser ut som en finnig femtonåring...
Jag ska kolla upp Digiclean Lennart.

Tack // Martin
 
Tetenals luft på burk har större benägenhet att spy ut "gas i vätskeform" om man inte vinklar den exakt rätt etc än gas jag provat tidigare. Kommer inte ihåg vad jag köpte förr men Tetenal blir det inte igen i alla fall.
 
Jag beställde precis Elipse lens cleaner & Sensor Swabs ifrån staterna! Förhoppningsvis så ska detta fungera bättre...

Det blir ingen mer tental för mig heller!

Vänligen // Martin
 
Förövrigt så hade jag en mycket intressant diskussion med Nikon idag. Killen rekomenderade mig at ta en uttvättad tshirt och absolut vodka. Trä dubbla lager av tshirten på en blyertspenna... inte den vässade delen! Droppa på ett par droppar vodka och stryk av sensorn. Sedan skulle man andas på sensorn för att se om det fanns några ytterligare particklar...

Tja... förövrigt så rengör "nikon svenska" din kamera gratis. Hoppas att dom inte kör samma metod :)

...kanske skulle ha köpt en sånn där cannon eller vad dom nu heter isället.

Mvh // Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.