ANNONS
Annons

Sensor-rengöring på D2H utan nätdel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dannoo7

Avslutat medlemskap
Tjenare gott folk!

Införskaffde mig en begagnad D2H i förra veckan. Underbar på alla sätt och vis... förutom faktumet att sensorn är smutig som bara den!
Nu är problemet att jag inte äger någon nätdel till kameran och inte heller har råd med en just nu.

Finns det någon möjlighet att gå runt denna dumma funktion och få upp spegeln ändå?
Eller vad kan det kosta att lämna in kameran för rengöring? Det är ju trots allt inte sååå ofta man gör det.

Mvh Dan L
 
Du kan väl sätta kameran i bulbläge och låsa med en fjärrutlösare, annars kan du ju exponera i 30sekunder och göra rent innan slutaren slår igen, men det rekomenderar jag inte.

kent.
 
Men om jag sätter den på bulb, kommer inte kameran balla ur och slå igen så fort jag plockar bort objektivet?

//Dan
 
Dannoo7 skrev:
Men om jag sätter den på bulb, kommer inte kameran balla ur och slå igen så fort jag plockar bort objektivet?

//Dan

Ingen aning, prova, men ta bort gluggen först.

Sen måste du ha en fjärrutlösare som du kan låsa kameran i bulbläge med.

Själv har jag nätadaptern, jag köpte min på ebay (Hong Kong) för mindre en halva priset.

kent.
 
Facinerande vilken idiotisk lösning för att göra rent sensorn....

Har tänkt på det förr, helt otroligt..

Snyggt jobbat Nikon..
 
tomasbz skrev:
Facinerande vilken idiotisk lösning för att göra rent sensorn....

Har tänkt på det förr, helt otroligt..

Snyggt jobbat Nikon..

Vad är det som är idiotiskt om man gör det på rätt sätt ?

Med el-adaptern kan man öppna slutaren UTAN att sensorn är laddad, vilket medför att sensorn inte drar åt sig mer damm pga statisk elektrisitet när man gör ren den.

Tycker det är rätt smart av Nikon faktiskt, men man kan väl tycka att dom skulle leverera el-adaptern med kameran och inte sälja den som tillbehör, det är lite väl sniket med tanke på vad kameran kostar.

kent.
 
D2X "lider" av samma problem men jag är inte övertygad om att det är enda sättet att göra sensorn tillgänglig för rengöring utan att den är "aktiv". Flera enklare Nikonhus (t.ex. D70) har en speciell rengöringsmod som inte kräver extern strömförsörjning.

Jag har vide ett tillfälle frågat en Nikonrepresentant varför det är på detta sätt och fick det något kryptiska svaret att det är ett professionellt hus. (Som om proffs alltid skulle befinna sig max två meter från ett vägguttag?!?)

Nu ser det ut som om man har gjort något åt denna ”brist”. Följande information finns att läsa på Thom Hogans hemsida ang. de förbättringar som kommer i D2Xs:

(extrakt)
“Many of the D200 menu differences are implemented (e.g. AF Lock-On delay is configurable, Recent Settings can be locked,sensor cleaning doesn't require AC adapter)”

Det finns en del obekräftade rykten om att en del av förbättringarna I D2Xs även kommer D2X ägare till del genom en firmware-uppgradering (i så fall troligen om ca en månad).

Hur det blir med D2H(s) kan man ju bara undra.
 
Man kan väl bara drömma om att dom orkar anstränga sig och lägga in det på D2H firmwaren...

Känns ju lite riskabelt att köra 30sek expo och göra rent då...

Vad kan det istället kosta att lämna in kameran för rengöring? Och finns det något trevligt ställe att göra det i Göteborg?

//Dan
 
Jag har alltid kört på 30 sek slutartid och utan problem hunnit med att göra ren sensorn på alla mina Nikonhus. Det känns inte ens riskabelt, bara man ser till att ha batteriet är laddat ordentligt. Allt kan ju hända, till och med strömavbrott om man använder nätadaptern, och då går ju även den metoden i stöpet.

/Leif
 
Jag får väl helt enkelt vara lite våghalsig och testa den metoden :)
Tack för hjälpen allihop!

//Dan
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.