ANNONS
Annons

Senaste inlagda album & bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Pixel

Avslutat medlemskap
Under "GALLERI" får man en lista på 30 st av de senaste upplagda albumen. Dock ser man "bara" de senaste 4 upplagda bilderna. I galleri skulle jag vara MKT tacksam över om det fanns en valmöjlighet att DIREKT klicka sig vidare för att se "thumbnails" av ex de senaste 30-50 upplagda bilderna.

Visst finns det "sökmotorer" men jag tycker mig se ett mönster här på fotosidan som innebär att ett nyupplagt album får fler kommentarer än en bild som läggs upp i ett redan existerande album. Detta fenomen har "några" insett varför dom också valt att lägga upp många album med en till två bilder i.

Det är många bilder på fotosidan och frågan är om det är flera med mig som inte alltid har tid att "söka bilder" och upplevt att man missat någon bild för att den blivit inlagd i ett redan existerande album ?

/Björn S

Linus, jag söker en snabb & enkel "genväg" för att direkt få upp ett antal "thumbnails" utan att använda "sökmotorn" som du nämner.
/Björn

Jim, bokmärke kräver inloggning och det vore bra att slippa den proceduren, för en snabbtitt när man inte har så mycket tid över.

Bokmärke (favorit) är en möjlighet, men jag har redan för många så kan en sån här funktion byggas in på sidan istället vore det klart bättre tycker jag.

Poängen är också att jag skulle tro att fler bilder kommenteras som läggs in i äldre album än vad som nu är tillfället.

Detta är iofs inget viktigt men jag saknar den här möjligheten som jag har tillgång på så många andra siter och slipper lägga upp bokmärken.

/Björn

Ingen dum idé

Jag tycker Björns idé är riktigt bra. Detta skulle göra det lite enklare och snabbare när man vill se de nyaste bilderna. Man bör även visa när bilden lades in, datum och klockslag. Om man önskar skriva en kommentar måste man självklart logga in. Om jag var admin skulle jag inte tveka en sekund inför Björns förslag. Christer å alla andra i fotosidan-teamet, det är väl bara och sitta uppe i natt och hacka ;)

Tack Anders för att du delar min uppfattning, synd att inte fler låtit höra av sig. Nu är vi 2 som är "nöjda" och 2 som vill ha "ändring".
Men jag håller fast vid att "ingenting är så bra att det inte kan bli bättre", så hoppet lever vidare.
/Björn

Jim, när Internet är ett arbetsverktyg i det dagliga arbetet och inloggning sker till fler "känsliga platser" så skall man aldrig lägga upp en rutin som medger "permanent/automatisk inloggning". Jag har dagligen ca 30 försök till intrång på min dator, så det gäller att ha flera rutiner för att se om sin säkerhet. Men jag förstår utmärkt din synpunkt, men den löser inte problemet, tyvärr.

Jag tjatar vidare!!!

Jag vill fortfarande ha en fungerande "månadskalender"! Där man kan gå in på ett visst datum för att se ALLA bilder som laddats upp just den dagen!!!
Om jag är medveten om att jag har missat dagens bilder (020216) så skulle jag vilja kunna söka reda på dessa bilder genom att endast "bläddrafram" februari månad för att sedan kunna välja rätt dag även tex 3 månader senare! På så sätt skulle man ganska lätt hitta även till ännu äldre bilder eftersom alla bilder här på fotosidan har en datumstämpel!

Är det verkligen bara jag som saknar denna funktion? :confused:

Foto dot No

Systemet som ni efterlyser finns redag på en norsk fotosida som heter Foto Dot NO. Där finns en lista med de bilder som lagts in de senaste 48 timmarna, oavsett om de är med i ett album eller inte. Det funkar mycket bättre än det system som de kör här måste jag säga. Bilderna kommer mer i centrum...

/Felix

när Internet är ett arbetsverktyg i det dagliga arbetet och inloggning sker till fler "känsliga platser" så skall man aldrig lägga upp en rutin som medger "permanent/automatisk inloggning".

Den tekniska skillnaden mellan att ha permanent inloggning och att logga in vid behov är väldigt liten när trafiken ändå inte är krypterad (om man undantar situationer där datorn står i en offentlig miljö där många kan komma åt den som sagt).

Risken med att spara inloggningsinformationen i en kaka är att någon kommer åt den kakan och använder den för att logga in i ditt namn. Men det går lika bra att sniffa trafiken och på så sätt fånga upp lösenordet, och det kan man göra oavsett om man valt permanent inloggning eller inte. Och slipper då helt ifrån besväret med att ta sig in i maskinen.

Sen brukar åtminstone jag i säkerhetssammanhang göra en bedömning av konsekvens mot risk. Ok, risken att någon kan logga in i mitt namn finns om de absolut vill, men världen går inte under även om det skulle hända. Det är inte som om det skulle ske ett intrång på internetbanken.

Jag tycker faktiskt det finns en viktig poäng i att fotosidan spärrar vissa funktioner för oinloggade användare. Det skapar incitament att vara inloggad när man t ex tittar på bilder. Vilket gör att tröskeln till att kommentera en bild blir mindre. Och just att folk kommenterar så lite i förhållande till alla bilder som laddas upp tycker jag är problematiskt.

Och de funktioner som efterlyses här finns ju faktiskt... Det gäller bara att vara inloggad.

Hassan, tack anslutningen ökar sakta men säkert:).
Felix, visst finns funktione på många andra platser men vi kanske är för få som "engagerar oss" här på sidan:(

Jim, jag tror att vi får ta denna dialog om säkerhet på annan plats, eftersom säk.frågor är ett "stort ämne" för mig och jag kommer aldrig tillämpa permanent inloggning. Mitt svar blir för långt misstänker jag, så tillbaka till "ämnet".

Håller med om att vissa funktioner skall spärras, endast medlemmar skall ha möjlighet att kommentera bilder och få tillgång till vissa andra funktioner på fotosidan. Men att behöva vara inloggad för att se på bilderna när man ändå kan se på albumen utan att vara inloggad är ett för mig ett märkligt upplägg. Tror också fortfarande på att fler bilder blir kommenterade om man också kan komma åt dessa på ett enkelt sätt redan i galleriet. Alternativet är att lägga upp en bild i varje album, dvs 50 album....ingen bra lösning.

/Björn

Senaste N dagarna

Det finns ingen snabblänk någonstans men med sökfunktionen kan man lägga in en sådan sökning som Favorit/Bokmärke i browsern. Sortera in den under "Link"-favoritfoldern och visa "Links"-verktygsraden så är den lätt att komma åt om man använder den dagligen

Gå till Sök Bilder - fyll i önskade värden, tex Senaste 1 dagarna. Tryck Sök. Spara sidan som kommer upp som bokmärke/favorit.

Här är tex en länk till senaste dygnets bilder

En kalender där man kan klicka och få fram per dag finns inte idag, men kan fixas till förståss om det är många som vill se en sådan.

Fantastiskt, det fungerar utan att man behöver logga in när jag använder din länk, MÅNGA TACK Christer.

Men se vad som händer när jag försöker det du beskriver med ett N för senaste dagar:

Databasfel: Could not execute SQL ()
SELECT photo.*,member.lastname as member_lastname,member.firstname as member_firstname FROM photo LEFT JOIN member ON photo.author = member.ID WHERE (photo.status = 'A') AND (photo.access = 'pu') AND photo.ctime > date_sub(now(), interval N day) GROUP BY photo.ID ORDER BY title

Warning: Supplied argument is not a valid MySQL result resource in /www-pub4/moenkopi/htdocs/cl-php/ado.php on line 285

Re: Senaste N dagarna

clindh skrev:
En kalender där man kan klicka och få fram per dag finns inte idag, men kan fixas till förståss om det är många som vill se en sådan.

Tyvärr så kommer jag troligen inte att få se denna funktion med andra ord här på fotosidan. Det verkar tyvärr som att det bara är jag som efterfrågar denna funktion!:rolleyes:

Pixel skrev:
Men se vad som händer när jag försöker det du beskriver med ett N för senaste dagar:
Sorry, jag uttryckte mig lite slarvigt, N brukar man använda som substitut för "godtyckligt heltal" inom teknisk litteratur odyl. Jag är nog lite yrkesskadad.:eek:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar