Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Senaste foruminlägg borde visas först

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Aktiv medlem
Senaste foruminlägg borde vara defaultinställning!
Varenda gång man vill läsa ett ev nytt inlägg i en viss forumtråd måste man scrolla genom en mängd text innan man får upp inlägget. Det borde vara så att senasteinlägg visas först...om man vill ha annan ordning så måste man registrera det!
/B

Varenda gång man vill läsa ett ev nytt inlägg i en viss forumtråd måste man scrolla genom en mängd text innan man får upp inlägget. Det borde vara så att senasteinlägg visas först...om man vill ha annan ordning så måste man registrera det!
/B
Fast det kan du redan idag, iaf hamna på sista inlägg. Klicka på Lista nya på första sidan och så klickar du på tiden för senaste inlägg, till höger så hamnar du på sista inlägg i tråden

Fast det kan du redan idag, iaf hamna på sista inlägg. Klicka på Lista nya på första sidan och så klickar du på tiden för senaste inlägg, till höger så hamnar du på sista inlägg i tråden
Har man öppnat tråden innan så ska man hamna på de nyaste olästa inlägget, men det finns helt uppenbart någon tid där minnet för detta klipps, så har man inte varit inne i tråden på en viss tid hamnar man i början.

Att visa tråden "baklänges" är otroligt onaturligt om man faktiskt ska läsa tråden och inte bara det sista inlägget.

Hur gör du när du vill hänvisa till något på en viss sida då? Inläggen kommer hela tiden att flyttas bakåt vilket strular till det i eventuella sidhänvisningar i inlägg. Visserligen finns nummer på varje inlägg att ta till men jag tycker det är lite långsammare att leta efter jämfört med ett sidnummer. Möjligen skulle det kunna funka om sidan ett ligger sist och aktuell sida med senaste inlägg för trådens högsta sidnummer. Då återstår bara det ovana och knepiga att bläddra baklänges om man vill läsa en tråd från början (som då kommer vara att läsa tråden från slutet fast ändå inte....(puh)).

Mitt ställningstagande bygger på erfarenhet från några siter jag besöker regelbundet.

Om jag gör så som du beskriver, gäller det då alla forumtrådar tills vidare, tills jag registrera/väljer nåt annat alternativ?

Om jag gör så som du beskriver, gäller det då alla forumtrådar tills vidare, tills jag registrera/väljer nåt annat alternativ?
Det är ingen inställning utan det sätt jag tycker är det smidigaste sättet, man ser snabbt de uppdaterade trådarna samt att man hamnar i slutet av tråden

Det är inget "registrerat/valt alternativ", utan det fungerar alltid så att om man klickar på tiden för det senaste inlägget så kommer man till detsamma.

/B
De trådar som jag inte har läst senaste inläggen i har feta rubriker
Klickar jag på rubriken kommer jag till första olästa inlägg. Det funkar klockrent och precis som jag vill ha det.
Om jag vill hoppa över en massa nya inlägg och bara komma till det allra senaste så klickar jag på tidstämpeln. Men varför skulle jag vilja göra så?

De trådar som jag inte har läst senaste inläggen i har feta rubriker
Klickar jag på rubriken kommer jag till första olästa inlägg. Det funkar klockrent och precis som jag vill ha det.
Om jag vill hoppa över en massa nya inlägg och bara komma till det allra senaste så klickar jag på tidstämpeln. Men varför skulle jag vilja göra så?
Det var ännu en möjlighet, många vägar leder till Rom

Att komma till senaste eller första olästa inlägget när man klickar på forumlänken och att sortera alla inläggen i omvänd kronologisk ordning är två helt olika saker. Det första, att hamna på rätt inlägg förefaller mest naturligt och det tycker jag fungerar bra som det är och som redan har beskrivits här, medan sorteringen nog är mera individuellt hur man vill ha det. Jag tycker att det är onaturligt att läsa inläggen baklänges, speciellt om man kommer in i tråden efter att den har hållit på ett tag. Det är som att börja med att läsa sista kapitlet i en bok först, eller se StarWars-filmerna i fel ordning. Det finns nåt ståupp-skämt om talböcker som jag faktiskt har råkat göra själv också, nämligen att ställa mp3-spelaren på random när den ska spela upp kapitlen i talboken. Det blir lite Tarantino-känsla när man ska försöka förstå handlingen: "Men vänta, dog inte han i förra kapitlet?". Men jag kan tänka mig att det finns de som vill ha inläggen sorterade baklänges, så det skulle ju kunna finnas en sorteringsknapp, antingen i varje forumtråd eller i användarinställningarna.

Tack bra Peter: Jo jag har nu börjat lära mig det...kanske blir det riktigt bra när jag blir van att göra så, och inser att det är är praktiskt förfaringssätt. Det finns text, tidsangivelser/klockor/tecken och symboler (även "onda ögat?") på så många ställen och olika vägar att navigera på forumdelen så det är inte så lätt för okunniga/datorovana medlemmar!

Men på fotosidans första sida står det till höger, understruket med versaler: ”DISKUSSIONER” Varför heter det inte ”Forum” där också när den termen används överallt annars i forumdelen? Må vara en baggis kanske, men det är väl inget fel att vara konsekvent.?

Och de ämnen som listas därunder (och av nya medlemmar särskilt) kan man ju tro att om man inte får upp sitt inlägg eller ny tråd där, så anser moderator/fotosidans ledning att just den tråden eller inlägget saknar allmänintresse och publiceras därför inte.

Dessutom, så är funktionen att när jag är inne på min egen sida, och går till slutet av "SUMMERING", så finns det några rader med uppgifter om "mina foruminlägg..." osv - detta funkar tydligen inte som förut, och kommer inte att funka i nuvarande nya forumversion, så då kan väl den raden tas bort av kodsnickarna på FS?? Att ha kvar sånt som inte funkar förvillar ju bara oerfarna medlemmar!

Kommentar?
/B

Senast ändrad:
I tillägg till detta jag skrivit i inlägget #11 ovan, så borde Fotosidans kodsnickare ändra/förbättra dels det som står under "Diskussioner" (länk (?) på förstasidan) som på sätt och vis leder fel enligt min mening, dels att om man klickar på nåt av ämnena på förstasidan under den rubriken så kommer man automatiskt till trådens början, även om den t ex har funnits kvar med flera hundra inlägg sedan 2006...

Att det ska funka som du Peter Dahlen skriver, förutsätter ju att man i rullgardinsmenyn på Fotosidans vänstra kant endast klickar på "Forum"....det hade jag inte förstått tidigare. OK?
/B

Finns där någon tanke att gå över till Xenforo? Jag själv är admin på ett par xenforo-baserade forum, och gränssnittet är tämligen lättmanagerat.

Finns där någon tanke att gå över till Xenforo? Jag själv är admin på ett par xenforo-baserade forum, och gränssnittet är tämligen lättmanagerat.

Nej, man kan inte gå över till något man redan kör. Det har varit Xenforo sedan en antik vBulletin-version byttes ut. Gränssnittet är dock anpassat till att bäddas in i övriga FS.

Nej, man kan inte gå över till något man redan kör. Det har varit Xenforo sedan en antik vBulletin-version byttes ut. Gränssnittet är dock anpassat till att bäddas in i övriga FS.

Ah, tack för info :) Då är jag med. Det är väl integrerat tycker jag. Visste inte det gick att anpassa så mycket.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar