Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Semesterobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobber

Aktiv medlem
Har aldrig föstått begreppet semesterobjektiv,helt plötsligt när man åker på semesterresa ,då ska den ordinarie utrustningen stanna hemma ,på grund av att man sänker kraven på optisk kvalite och släpar med en superzoom
Men, annars kan man läsa vissa inlägg om köpråd som poängterar vikten av optisk kvalite ,byggkvalite mm ,som avgör vilket objektiv man köper,varför ändras den inställningen till en semesterresa,man kan väl fånga kanonbilder även på semestern
Varför blir det så viktigt att slippa byta objektiv på en resa ,när man kanske gör det resten av året
För egen del, har jag alltid med mig den ordinarie utrustningen ,vare sig jag passar på en rävlya eller vandrar omkring på en sandstrand på Mallorca
Jag har ju köpt grejorna för de ska användas,visserligen rör jag mig i ett lågt prisskikt,tycker det känns olyckligt om man köper på sig dyr utrustning och inte vill eller kan utnyttja den alla lägen
Jag har köpt utrustning ,för vad min ekonomi tillåter och jag har råd med
Så jag är nöjd med vad mina grejor presterar och jag skulle inte vilja köpa på mig något som sänker min optiska standard

Tobbe

Din utrustning ser medsläpbar ut. Problemet är väl först när man börjar samla på sig dom stora tunga tele-objektiv eller 2.8-zoom-objektiv. Ska du då flyga någonstans och få med frugans alla jättenödvändiga saker och dessutom alla barnens saker då får helt plötsligt inte hela fotoutrustningen plats. Hellre en vecka utan gnäll och reducerad fotoutrustning än tvärt om.

Du skulle ju heller inte behöva talla speciellt mycket på kvaliteten om du bara tog med ett 18-300-objektiv istället för dom du har.

Jag brukar försöka få med mina Nikkor 28-70f2.8, 50f1.4, 70-210f4 och en monopod. Blixt, stativ och resterande objektiv brukar ofta få stanna hemma.

/Karl

Håller med TS. Default gäller att mina allra finaste grejor ska med, det jag orkar släpa på. Sen kan ju faktorer som vikt mm spela viss roll, men möjligheterna till bästa bilderna är ju maximala på en resa.
För övrigt ett lyxproblem. De flesta har kanske bara
ett kamerahus och ett par objektiv...
Tycker man sig inte vilja 'riskera' sina finaste objektiv har man köpt sig grejer man inte har råd med, enligt mitt sätt att se det.

hela utrustningen skall alltid med för egen del. Men ibland för önskar jag att jag hade, typ hus plus ett objektiv som täcker in 75 % av mina typer av motiv. Ex en 24-120 zoom med fast bl 4. Då tar man bara kameran över axeln utan väska o övriga tillbehör.

Finns inte på kartan att inte ta med utrustningen på semestern. Visst är det lite problematiskt ibland att försöka få incheckningspersonal att man inte har några planer på att checka in objektiv och hus.
Hittills har det gått om man visar lite god vilja och flyttar nån pryl hit och dit.
Ska iväg några veckor i vinter och då blir det med lite bantad utrustning.
G9, 7D, 10-22, 24-105, 100-400, 100 macro, Macro blixt, stativ plus minneskort, laptop, hårddiskar, batterier, laddare, filer osv mm

Och ett par extra kallingar och en extra T-shirt...

Det blir nog dyrt för stackaren som har detta att flyga. Förmodligen lämnar han dock det hemma av andra anledningar än ekonomiska.

/Karl

Visst, jag menar att man bör ta med sig favoritgrejorna men ofta bör man förstås begränsa urvalet. Ett hus och ett par, tre gluggar i en smidig väska är lagom för mig, oftast.

Visst, jag menar att man bör ta med sig favoritgrejorna men ofta bör man förstås begränsa urvalet. Ett hus och ett par, tre gluggar i en smidig väska är lagom för mig, oftast.

Åker jag på bilsemester vilket jag oftast gör så åker allt med, blir det flyg så blir det ett begränsat urval.

/Karl

Plocka med allt i bilen?

Har ni koll på vad försäkringen täcker. Principen är att allt ni plockar med i bilen får ni gå och släpa på också då det är kraftig begränsning på vad som gäller.
Har man grejer med sig för ett jobb och ev går och äter efteråt, får man släpa med sig grejerna på krogen.

lma

Har ni koll på vad försäkringen täcker. Principen är att allt ni plockar med i bilen får ni gå och släpa på också då det är kraftig begränsning på vad som gäller.
Har man grejer med sig för ett jobb och ev går och äter efteråt, får man släpa med sig grejerna på krogen.

lma

Bil med larm är likställt med hemmet i det avseendet i min försäkring.

/Karl

Om semesterresan görs just för att fotografera är det förstås motivera att släpa med sig allt man orkar, men om man tänkt sig göra annat än att bara fotografera tycker jag det är mycket trevligare att ha så lätt utrustning som möjligt. Det behöver inte med nödvändighet innebära att man använder dåliga prylar som ger oskarpa bilder ;)

Superzoomarna är relativt kompetenta nu för tiden också. Så inte behöver man skämmas för att ha ett sådant på kameran. En superzoom och en snabb normal skulle egentligen räcka bra för mig dom flesta semestrar.

/Karl

Herregud vad ni släpar era utrustningar. Åker jag på semester packar jag min mobil eller min 6 megapixel ultrakompakt. Det blir hur bra bilder som helst. Jag tycker i vart fall det och blir bilderna dåliga är det mig och inte kameran det beror på. Man får ju välja sina motiv efter den utrustning man har, det är en utmaning i sig och en svår konst. Det är ju detta som är det roliga med fotografi, att det är en konst och inte helt enkelt. På en semester kanske man vill få nya intryck, röra sig lätt och ledigt, fånga en och annan bild. Vara fri, utöva en konst... :)

Jag släpar alltid med mig så mycket jag kan på semestern. vilket inte betyder att jag alltid drar omkring på allt.
Jag brukar försöka få en dag först att besöka ett nytt område utan kamera (eller med en kompakt) och hittar jag nått so är värt att fotografera så åker jag tillbaka med de grejer som behövs.

Det ger mig möjligheten att både se och upptäcka utan att ha en kamera i ansiktet och göra bilder på det sätt som platsen förtjänar. enda nackdelen är väl att man inte hinner skutta runt och bocka för alla platser som "been there". Men hellre färre platser och väl utfört än att bocka av turistlistan.

Reser ofta med Ryanair, med enbart handbagage. Då är det inte vidare aktuellt att ha med stativ, extra objektiv, osv... Tycker även det är rätt skönt att inte hålla på att byta objektiv, oroa sig för skit på sensorn, bära en extra väska osv.

Jag åkte för ett par år sedan till en vacker stad (Prag) utan min 12-24 och jag lovade mig själv att aldrig åka utan i fortsättningen! Jag har haft med mig både blixt, 50:a och telexzoom också, men de har aldrig kommit till användning.

Mitt resekit: Nikon D90 + 18-105 + 12-24. Perfekt för mig.

Per.

Det här är ju en smaksak, när jag är på semester går jag oftast rätt mycket och vill därför inte bära så tungt. Dessutom är fotografering sällan det primära målet.

I år har jag varit i Norge och Grekland, på båda resorna hade jag med mig min 5D med EF 40/2.8. Jag saknade aldrig något, stördes sällan av kamerans storlek och vikt och bilderna blev med god marginal tillräckligt bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar