ANNONS
Annons

"Semesterlagring" Hdiskar - Tips & Länkar eftersökes.

Produkter
(logga in för att koppla)

JohanLM

Aktiv medlem
Hejsan alla,
Söker efter tips & råd för liten / praktisk / effektiv / tålig lagringsmedia som man kan ta med sig och ladda ur sin kamera i.
Skall för första gången på +8 år få semester i år. Flickvän ville Grekland, Själv Spanien & Barcelona. Jag vann. ;)
Visade henne en del bilder om Antoni Gaudi
http://sv.wikipedia.org/wiki/Antoni_Gaudí
+ gick med på hotell liten bit utanför med bad.

I vilket fall som helst, givetvis åker kameran med och kommer behöva tömning tveklöst minst 1 gång om dan.
Hitta en gammal post om detta här inne, men den är snart ett år gammal och kan tänka mig att en hel del har hänt sedan dess.

Vad använder ni för enkel & portabel utrustning?
Vill inte ta med mig ngn av mina laptops, tycker det är otympligt att ha med sig på längre resor.

Vilka märken är bra och vilka bör man kanske undvika till och börja med?

Minneskort kostar väl per ruta ungefär som 35-mm-film nuförtiden ? I så fall är det väl bara att packa ner så många minneskort du behöver? Det var väl ingen förr som ens tänkte tanken att inte ha film så det räckte? Skillnaden är möjligen att 35-mm-film går att köpa på vilken grekisk ö som helst, medan minneskort bör tas med hemifrån för säkerhets skull.

Per.

Jag ska senare iväg en längre tid och tyckte det skulle bli otympligt att köpa massa minneskort. Har du lite tekniskt kunnande tycker jag du som jag ska köpa Thecus Nano 1050 för ~400 plus 120 GB hårddisk på komplett. Leta där själv. Sen behöver du bara en minneskortsläsare.

Det funkade alldeles utmärkt för mina behov, jag vill bara trycka i kortet, trycka en knapp och så är det klart efter en liten stund.

Återkommer efter resan med besked om hur den betett sig.

ksjunior skrev:
Jag ska senare iväg en längre tid och tyckte det skulle bli otympligt att köpa massa minneskort.

Otympligt? Dom är ju pyttesmå! Mindre än en filmrulle. 40 minneskort går ledigt ner i sidofickarna på en resväska utan att märkas.

Eller menar du svårt att hålla reda på?

Per.

Jag kan rekommendera CompactDrive PD70X bland bärbar lagring. Den är snabb på kopieringen, vilket jag tycker är viktigt. Det finns dock ingen möjlighet till att reviewa bilder på plats, så det är töm och glöm som gäller.

Men jag börjar känna att man kommer långt på enbart minneskort numer. Bara om man behöver *mycket* lagring, säg > 30GB, blir det lönsamt med HDD.

Är inte heller så förtjust i ideen med flera minneskort. Men jag kanske står i "censurrummet" ang. det.
Men om man skall komma upp i exempelvis 40gig så är det 10st minneskort aka 4350:- om vi tar det billiga exemplet. Sedan är det hela prylen om att hålla reda på vilket som är tomt och inte, samt vad som finns på dem. Sedan "tappa bort risken då".

Nanon är ett grymt alternativ :
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=333523
http://www.tomshardware.com/picturegalleries/gallery-200610011.html
395:- för skalet och sedan bara ladda den med en valfri 2'5 Hdisk. För runt 1400,00 så har man 100gig enkel lagring. Måste läsa in mer om denna, helt makalös liten manick. Tack som 1000 för det tipset. :)

Angående risken för att tappa bort korten så är det väl ändå bättre att kanske tappa bort något av korten och ändå ha nio kvar än att tappa bort en hel hårddisk? Riskspridning, vet du. :)

Inte ens så mycket! Jag köpte den 120GB spinpoint som komplett länkar till nedanför. Min funkar utmärkt och jag hade läst goda recensioner om den innan.

Otympligt som i många småpryttlar att hålla reda på ja, jag vill verkligen "töm o glöm".

Nanon har fått lite kritik för tre saker:
dels måste man formattera hårddisken i fat32 (tror jag det var) och XP tillåter inte det direkt. Därför, ladda hem h2format eller fat32format. Däremot kan den formatteras i skalet, den måste inte kopplas in i datorn. Sen är det tydligen inte alla minneskortsläsare som gillas av den. Min noname hispeed USB2 gillades dock. Sen så kan det vara svårt att veta om det är färdigkopierat. Jag kopierar alltid tre ggr vilket ger mig effektiva 40GB men då har jag också tre kopior vilket är bra säkerhet.

Rekommenderas mycket starkt! Jag har bara väntat på ett tillfälle att få göra det =)

Spana in Hyperdrive Space, vidareutveckling av PD70X som rekomenderades innan... Den är lättare men kör med inbyggt batteri (som klarar ca 100GB per laddning) istället för AA (adapter för AA finns som tillbehör). Den känns Nice och logisk i menyerna, kopierar snabbt (de påstår själva att de är snabbast) . Jag har dock inte hunnit hårdtesta min än. Eldprovet blir Equador i sommar ;)

Själv köpte jag min Space separat från HDn, mycket enkelt att sätta in själv, och billigare :)

Länk
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107933

ksjunior skrev:
Jag ska senare iväg en längre tid och tyckte det skulle bli otympligt att köpa massa minneskort. Har du lite tekniskt kunnande tycker jag du som jag ska köpa Thecus Nano 1050 för ~400 plus 120 GB hårddisk på komplett. Leta där själv. Sen behöver du bara en minneskortsläsare.

Det funkade alldeles utmärkt för mina behov, jag vill bara trycka i kortet, trycka en knapp och så är det klart efter en liten stund.

Återkommer efter resan med besked om hur den betett sig.

Häpp - hur gick det på resan? Jag har precis snokat reda på Nano'n på komplett och tänkte söka efter folks åsikter här på fotosidan, du verkar vara ensam om att ha provat den!

Vad för slags kamerasystem kör du?
Kör du direkt från kameran eller via kortläsare till Nano'n?

Tacksam för svar! :)

Den fungerade ypperligt!

Jag var i asien i två månader, tillsammans med flickvän och 20D + Ixus kompakt. Till 20D hade jag bara ett 2 gigs kort, vilket blev för litet märkte jag när jag var i Ta Prohm (tempel i Kambodja). Fyllde kortet rätt snabbt, men då var det bara att sätta in det i kortläsaren, kortläsaren och batteriadapter i Nanon och trycka på copy. Kopierade alltid två gånger från varje minneskort. Hade jag inte fyllt kortet så tömde jag ändå på kvällen. Den lägger allt i mappar DSK0001, DSK0002 osv, och funkade som sagt ypperligt!

Det är ett par saker man ska vara medveten om dock: hårddisken måste formatteras till FAT32, vilket inte går med Win egna formatterare. Sök på fat32format på google och dra ner. Stoppa i hårddisk i skalet, koppla in med USB i PC-läge och tilldela enhetsbeteckning i windows, sen kör exvis "fat32format e:" från commandprompten (startknappen->run...->cmd). Sen är det bara att tuta och köra!

En sak som inträffade för mig var att när jag fotat i Ta Prohm var att batterierna tog slut (blinkade error, samt att när jag provade igen så startar hårddisken, men gör konstiga ljud när den ska börja skriva). Jag blev lite nojig och trodde att några veckors bilder var borta med trasig hårddisk, så jag provade ändå med de nya reservbatterierna från 7-11. Samma sak igen. Åkte in till internet-café och provade via USB. Samma sak igen. Tänkte att hårddisken är trasig så jag köpte en ny som, funkade via USB. Sen kom jag på en sak-läste specen för USB och såg att om man kopplar via USB-hubb (sån man köper på C-O för hundra) så stryper den strömmen till 400 mA, vilket tydligen inte räckte att snurra igång skivorna och börja skriva. Summa summarum-maximal otur (batterierna från 7-11 var urladdade från start, caféet hade USB-hub), men det löste sig, så det var väl inte maximal ändå.

Väl hemma har jag kopplat in båda hd och kopierat till datorn, inga problem. Det enda var att det blev korrupta filer och katalogstruktur den gången jag kopierade och batterierna tog slut, men det påverkade inte resten.
Således-köp laddbara batterier så du vet att du alltid har garanterad kräm.
Jag körde med Samsung 120GB spinpoint och den klarade några tiotal GB på en uppsättning batterier. Rätt snabb på att kopiera också, och funkar mycket snabb som portabel hårddisk hemma sen (tjejen tar den till laptopen).

Långt det här... Fråga gärna på om du/ni har fler frågor!

Just det, nånstans läste jag att den kan vara kinkig med vilken kortläsare man har, men jag har bara en vanlig noname, billig, 7-in-1 USB2.0-läsare. Tänkte att det är lika bra att ta med en sån på resan.

Överförde till Nanon, två ggr. La upp ev bilder på resebloggen www.travelblog.org/Bloggers/Dinara-och-marcus ) och sen formatterade jag kortet. Hårddisken kopplade jag aldrig in av rädsla för virus och annat. Därför är bilderna från de små 2mpix-jpeg då jag tog RAW+JPEG(s) i kameran, och inte heller berarbetade (brukar underexponera lite, men vissa kanske blev lite väl underexponerade). 17-55 IS kör jag med, helt underbar! Bilderna på bloggen är från oss båda.

Stort tack! Jag har tidigare prövat en variant av backup på resa och det funkade inte alls, vilket fått mig att dra öronen åt mig rätt ordentligt när det gäller just backups på resande fot.

Men detta låter ju väldigt bra. Så det får nog bli något i den stilen. :)

Lägg gärna in din åsikt i produktrecensionerna?

Mitt tips som jag också gav i en annan tråd är rejält mycket med minneskort och en liten hårddisk av typen Western Digital Passport II. Kopiera över till hårddisken i ett internetcafe med jämna mellanrum, behåll bilderna på minneskorten så länge du kan. Då får du dubbla backuper på köpet. Minneskorten kan du alltid ha på dig i en liten vattentät påse, hårddisken inlåst.

När det gäller att veta vilket kort det är dags för så är det väl bara numrera dom löpande 1..X, sedan stoppa i dom i ordning. Om du måste tömma nåt för att du har slut minneskort börja från 1. Funkar finfint.

Känns ju sådär att koppla in sin HD på internetcafen...
Kopplade själv in min lagringsenhet på ett café i Ecuador och fick virus direkt (fick tom låna ägarens laptop, eftersom det var den enda som klarade DVD-R).

Som tur var kunde jag ta bort viruset utan att filerna påverkades, men efter det skippade jag att bränna backuper och förlitade mig på lagrings-enheten

Mmm, håller med. Jag skulle inte heller vilja plugga in nåt på ett internetcafé, som jag sen pluggar in hemma. En kompis kom hem med tre minneskort som var gediget infekterade.

Nu har jag lagt till produkten och recenserat den, mest genom en hänvisning till den här tråden.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar