Annons

Semesterbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

AliceWernersson

Ny medlem
HejHej!
Resan är betald och vi ska åka till Thailand i December.
Självklart ska vi bada, sola och ta det lugnt men jag har även bestämt mig för att fota en hel del. Jag har en Nikon D60 med standard objektivet 18-55mm.

Jag är bara femton år så har inte sådär överdrivet med pengar,
men funderar ändå ibland på att köpa ett nytt objektiv.
Om inte, så undrar jag vad jag ska tänka på när jag fotar för att få så härliga bilder som möjligt ?

Tänker då både fota miljö, hav, stranden, familjen osv.
När jag ändå håller på att skriva en massa så kan jag lika gärna fråga hur ett fotofilter fungerar?

Mvh Alice!

Fotofilter, menar du objektivfilter? Ett filter du skruvar på framför frontlinsen på gängan? De fungerar lite olika beroende på vad du är ute efter för filter.
Vill du fotografera och få en vacker detaljrik himmel så är ett polfilter bra, då bör fotografera med solen in från sidan för bästa resultat.
Gråfilter är bra om du vill fotografera med långsamma slutartider i bra ljus, för att exempelvis få med en hel rörelse, det kan dock vara svårt att göra handhållet!
Uv-filter används främst för att skydda frontlinsen, bra att ha för att skydda mot små repor men bildkvaliten blir inte bättre!

Det är väl dom vanligaste, sen finns det en hel del andra också.
Det jag kommer på på rak arm är rätt enkla tips, men dom ska väl vara bättre än inga :)

Ska du fotografera landskap kan ett polariseringsfilter hjälpa en del! I övrigt bör du tänka på att använda så liten bländare
som du bara kan för att bättra på detaljerna, men se bara till att du inte får så långa slutartider att det blir någon
skakningsoskärpa. Försök tänka på tredjedelsregeln och försök arbeta med att få med någon diagonal i bilden.

Om du tar ett familjeporträtt kan ett stativ vara bra, för det blir väl bättre när hela familjen är med? :) Det går ju visserligen att ställa kameran på bord och dylikt så det ska väl gå att lösa i rätt miljöer. En bra ljussättning är att se till att solen lägger sig framifrån från sidan på de du fotograferar. Tänk på att få med en fin bakgrund och att ha roligt :)

Den blir inte bättre bilder för att man köper nån kul dyr grej till kameran. Det är inte kameran det beror på. Tillbehör som är billigt och behövligt är extra minneskort. Jag föredrar inte så stora minneskort men många. Man kan ju tappa bort minneskort. Dumt att tappa alla bilder på en gång.

Det är svårt att ge generella råd eftersom fotografering är en hel vetenskap som utvecklas hela tiden. Mitt förslag för bra semesterbilder är att ta mycket bilder. Och att sätta väckarklockan och vara tidigt ute med kameran. Ta bilder på folk, ta lågt, ta högt, gå runt, försök hitta bra lägen. Under tiden man letar lägen, ta bilder i alla fall. Ta olika bilder, ta på detaljer och översikts- och bilder på sånt som kanske inte ser så märvärdigt ut, även på familjen. Prova också att använda inbyggda blixten även om det är sol ute, särkillt om du har solen mot dig. Nu vet jag att proffsen protesterar emot att använda den inbyggda blixten, men det funkar rätt skapligt att lätta upp mörka ansikten i stark sol.

Nått som ser bra ut på semesterbilder är att placera saker i förgrunden, särksillt på landskapsbilder och miljöbilder. Typ, vrid zoomen till 18 mm, kryp intill en stenröse, blommlåda, grenverk, fruktstånd eller vad som nu passar, så föremålet fyller näsan halva bilden eller mindre. Men det är bakgrunden som skall vara huvudmotivet så det gäller att skärpan blir rätt och räcker till för både för- och bakgrund. Lyckas man, så blir den fanstastiska utsiktsbilden lika fin på bild istället för platt.

Avslutningvis: Kameror är stöldbegärliga. Dvs, de måste gå som handbagage, alltid. Inga försäkringar täcker förlorad utrustning om man lämnat dem utom uppsikt och incheckat bagage räknas som helt utan uppsikt. Ingen tar ansvar för incheckat baggage. Kom i håg att tjyvarna har genomlysningsapparater för incheckat baggage.
Att ha allt som handbagage gör att stativ är svårt att ta med sig. Enbenta stativ är inte godkänt som handbagage.

På semesterorten är det bra att inte ha remmar virade runt kroppsdelar för väskryckare släpper inte. Ingen kamera är så mycket värd att det är värt mer än liv och hälsa. Att ha kameran om halsen är inte bra. Bättre att gömma i väska.

Lycka till och jag är avundsjuk på resan.

Funderar du på ett nytt objektiv så kanske en vidvinkelzoom skulle passa bra? De kostar några tusen, men just vid landskapsfoto är det härligt med vidvinkel. Vill man fotografera enskilda människor på stranden eller detaljer kanske en telezoom skulle vara bra? Nikons 55-200 VR är ett bra objektiv som man kan hitta begagnat för under 2000kr. Eller om det skymmer lite grann kanske Nikons 35/1,8 kunde vara nåt för dig? Den saknar zoom, men den höga ljusstyrkan (bara man ställer in kameran på lågt bländartal, t.ex. 1,8) gör att man klarar att fotografera handhållet i ljussvagare miljöer än man kan med en vanlig kitzoom eller någon förhållandevis förmånlig vidvinkel.

Farsan köpte en telezoom som komplement till normalzoomen inför en resa till USA för drygt 10 år sen. Han sade efteråt att det var ett dumt köp. Den blev oftast liggande i kameraväskan medan han saknade möjligheten till mer vidvinkel för att bättre fånga landskapen...

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto