Annons

Selentoning?

Produkter
(logga in för att koppla)

boonzie

Medlem
Jag försöker komma fram till ett bra sätt att få snygga gråtoner i svart-vita bilder. Jag avfärgar "vanliga" digitala bilder, men tycker ofta att resultatet blir lite tråkigt. Justeringar av kontrast och nivåer hjälper en del, men jag inbillar mig att det skulle gå att få mycket bättre med bra tonomfång, fet svärta och krispig vita.
Är det någon som har några bra tips på hur jag ska gå tillväga?
Jag skulle också vilja få fram en bra digital selen-toning, någon som har bra tips?

Tack på förhand.

/Niclas

för s/v funkar channel mixer (blanda kanaler) mycket bra. det finns ett färdigt funktionsmakro (action) för det. ta bort gråskalekonverteringen i makrot först, så kan du sepiatona efteråt.
för sepia, välj nyans/mättnad, klicka i "färga" och leta upp en bra brun ton och lagom mättnad.

boonzie skrev:
...Jag skulle också vilja få fram en bra digital selen-toning, någon som har bra tips?

Tack på förhand.

/Niclas
Vilken selentoning vill du ha?
Beroende på fotopapper varierar tonen, från rödaktig till brun till någon sorts magentablå ton.

Svärtan får du lättast fram genom att utnyttja tonomfånget, se till att någon liten del i bilden är maxsvart och någon liten del är utfrätt, typ blänket i en bilkaross eller i en vit krage.

Använd nivåer och dra i de två spakarna för svart- och vitpunkt med altknappen nedtryckt, då ser du när du precis får fram maxsvart/vitt i bilden.

Tänk på att olika ton i bilden kan förändra intrycket av svärta, en kallar ton förstärker svärtan (upplevelsen av den) medan en varm ton verkar ha lägre svärta för ögat.

Jag har för mig denna inställning fungerar bra (jag sitter inte vid jobbdatorn nu och skärmen är rätt usel) för mina porträttbilder.

Bilagor

• a.gif
    a.gif
    5.6 KB · Visningar: 449
Jag har gjort mig en duotone som jag tycker ger rätt bra resultat.

På det här skannade neget har jag använt den:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=360326

Bifogar duotones filen.

Beroende på vilken svärtning du vill ha, hur lång tid du tonar samt hur varmtonigt papperet du vill efterlikna så får du variera kurvorna för den svarta, violetta, respektive den oranga kanalen.

Tycker du den är bra så skicka gärna ett mejl med en länk till före och efter resultat.

Edit:Attans, det gick inte att bifoga annat än bildfiler. Hör av er om ni är intresserade
/Richard

glömde nämna att det i CS finns filter för detta.
ligger under bild-justeringar-fotofilter.
där i dropdownmenyn finns det sepia.
den lägger sig även i de ljusa högdagrarna (till viss gräns) till skillnad från nyans/mättnad.

Missförstod jag eller var det inte selentoning vi var ute efter?

Bäst blir det förståss med äkta vara på ett papper som tonar väl (inte Kodaks RC papper alltså, men t.ex. Fotokemika Fineprint som jag låtit stå "modell" för min duotone)

Vill du leka själv med duotone som väl är verktyget som jag tycker har flest möjligheter när det gäller toning så hittar du det genom att gå in i image->mode->duotone (du måste utgå från en 8-bitars gråskalebild för att alternativet skall bli väljbart). Där kan du sedan lägge på flera färger och justera deras täthet i olika dagrar av bilden.

Senast ändrad:
är det så stora skillnader på olika bruntonare då?
jag minns inte några jättestora skillnader på dom tre varianter jag testade när jag gick på GFU (snart 20 år sen).
det jag minns bäst var att dom luktade olika mycket illa. ;o)

Selentonare används i regel för att få högre maxsvärta och bättre sepparation i lågdagrar/lägre mellandagrar. Förlänger man toningstiden/ökar koncentrationen får man en svag ton som varierar beroende på vilket papper man har, man får i regel inga kraftiga färgtoner och försöker man tona för hårt för att få mer färgton så börjar man tappa i maxsvärta. Selentonare luktar i regel amoniak då det oftast ingår men den tonande substansen själv luktar inget till skilnad från svaveltonare.

Selentonare är väl den tonare som påverkar bilden minst om man bara vill skyddstona. Noterade just att vi är i digitala efterbehandligsforumet så jag kanske skall ge mig här :).

Niclas: Vill du bara ha en mer talande svärta och vassare högdagrar och en bättre sepparation av mellandagrarna så är det kanske englast att ge sig på kurvorna (curves under image->adjustments) och ge linjen en svag S form. Ifall du redan gjort Miperts föreslagna justeringar med levels (nivåer) och ändå vill ha mer sting. Dock genom att ge en färgton som går åt ett kallt håll i lågdagrarna och åt ett varmt håll i högdagrarna så uppfattar ögat tonskilnaderna starkare också på grund av färgnyansskilnaden. Var dock väldigt försiktig med värmningen i högdagrarna i och med att ögat är känsligare för skilnad i vithet i högdagrarna.

Att en bild ter sig grå och trist är oftast för att kontrasten i mellandagrar (sepparationen är klen). Med en datorskärm är det begränsat av max vitt och max svart vilken total kontrast du kan få (mha t.ex. nivåer eller kontrast) men genom att offra kontrast i hög/lågdagrar där hög kontrast ofta är mindre viktigt för bilden kan du få högre kontrast i de viktigare mellandagrarna. Detta gör du genom att rita en s-kurva i kurvor (curves).

Senast ändrad:
Estethia skrev:
är det så stora skillnader på olika bruntonare då?
jag minns inte några jättestora skillnader på dom tre varianter jag testade när jag gick på GFU (snart 20 år sen).
det jag minns bäst var att dom luktade olika mycket illa. ;o)

Selentonare ger snarare en violett dragning åt bilderna än brun. I alla fall på Emaks/Fineprint och liknande papper. Sliskigt brun dock på ett Fortepapper jag testade en gång, men det var ett undantagsfall.

Selentonare luktar som en mix av bittermandel och ammoniak. Det är sulfidtonare som luktar ruttna ägg.

Bifogar en bild där jag simulerar toning.

Bilagor

• tonare.jpg
    tonare.jpg
    27.7 KB · Visningar: 381
okej.
jag testade bara på billiga orwopapper och där var det snålt med skillnader. :eek:/

nåja, kanske man ska lämna över åt originalämnet å det mer digitala, i tråden. ;o)

Tack för alla svar :))
Jag är överväldigad av all hjälp.

Effekten jag är ute efter är "selendelen" i Patrics bild.
Jag har testat med nivåer, men inte med kurvor. Har dessutom försökt ge bilderna varmare och kallare toner, men aldrig kallt i lågdagrarna och varmt i högdagrarna. Mycket kvar att laborera med alltså...

Jag har labbat lite till, och tycker nog själv att det blivit betydligt bättre.
Jag har lagt till en s-kurv och ändrat tonen i skuggor och mellantoner till blåare och högdagrar till rödare.
Vad tycker ni, kan jag ändra/testa något mer för att få en bättre svart-vit bild?

Bilagor

• hus_test.jpg
    hus_test.jpg
    48.1 KB · Visningar: 306
ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto