Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sekvenstagning med (studio)blixt.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fredrik H

Aktiv medlem
Har en fundering angående detta ämne.

Om jag ställer in en vanlig blixt ,exempelvis Canons 550EX på 1/4 effekt så kan jag ju ta fyra bilder innan den säger stopp.

Hur är det normalt på en studioblixt?

Fungerar det på samma sätt där, anledningen till min fråga är att jag precis fått hem en batteridriven studioblixt på 400Ws som jag ska testa ett tag.

Men den verkar vilja ladda upp sig till fullt, även om jag bara tagit en bild på 1/8 dels effekt t.ex.

Fungerar normalt sett inte så bra. Vet inte varför men jag tror att en studioblixt till skillnad från en systemblixt inte laddar upp sig till fullt om den inte måste. Dvs har du ställt in 1/8-dels effekt så laddar den inte mer. Däremot borde laddningen går fortare än vid full laddning. Men långt ifrån så snabbt som en serietagning kräver.

Använder man dessutom batteridrivna studioblixtar så är snabba laddtider ett bra sätt att förkorta driftstiden på.

Mvh
Maverick

Vet inte om det gäller för alla studioblixtar, men mina går det iaf inte att dra iväg bilder för snabbt med, de vill ladda upp först..
Men det kan ju vara annat med den du lånat, är det inte bara att testa? ;)

Jo jag kanske var otydlig, men det är ju precis det jag gjort.

Jag kan inte skjute mer än en blixt i taget även on jag kör på 1/8 del.

Tycker det verkar vara en konstig funktion isåfall.

Mvh / Fredrik

Man kan nog med stor sannolikhet inte få sekvensblixt eller stroboskop funktion med en studioblixt....(rätta mig om jag har fel)

Det är ju en kondensator som man laddar upp till den inställning man gjort och som sedan laddar ur stömen i blixtröret. Alltså om du vill "blixtra" 1/10 av styrkan så laddas bara ström för så mycket i kondningen. Man kan inte ladda kondningen fullt och släppa ut 10 st 1/10 blixtningar. Det är därför som bättre blixtar har "autodump" alltså om du ställer in den på max och sedan vrider ner på halv effekt som dumpas strömmen (det blixtrar till) och kondningen laddas igen men till halv effekt...

Är väl ingen "elchef" så den med mer info eller bättre förklaring får väl hugga in :))
/Jonas

Nej, nu när du säger det så har jag läst om autodumpen tidigare.

Med andra ord är det olika styrning av effekten i studioblixtar och "vanliga" blixtar.

En studioblixt laddar troligen upp sig till sitt värde och släpper sen ut allt, det borde ju å andra sidan innebära att den laddar snabbare om man har den inställd på 1/8 istället för full effekt ?

En vanlig blixt laddar alltid fullt och stänger sedan av sig och sparar resten i kondingen när kameran(TTL) eller jag (manuellt inställt) tycker det räcker.

Har säkert med skillnaden i effekt att göra.

Dock ska ju till exempel Quantums portabla blixtar klara TTL och dom är på som mest 400Ws.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar