ANNONS
Annons

segt lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Jesper_A

Medlem
Hej Alla!

Min dator har börjar sega och uppföra sig konstigt när jag kör lightroom 5. Speciellt segt blir det när man håller på med exempelvis justeringspenseln. Då blir det som sirap efter ett tag.
Jag har en förhållandevis ny dator med 8 GB ram och intel core i5 4430s cpu 2.70 Ghz. Borde inte detta räcka?
Rawfilerna ligger på en extern disk om det nu har nån betydelse.

Om du har gör mycket med justeringspenseln blir det rätt tungt för vilken dator som helst, kräver mycket minne och belastar CPUn. Var filerna ligger spelar ingen roll men LR katalog och cache bör ligga på en snabb hårddisk. Testa stäng av justeringspenseln, funkar LR som vanligt i övrigt då? Jag försöker göra bilderna så klara som möjligt innan jag använder justeringspenseln, brusreducering eller likande som inte nödvändigtvis behöver vara aktiverade för att göra grovinställningar, urval osv.

8 GB RAM-minne är inte så mycket idag. Jag laddade in 16 GB och då går det något snabbare. Men många små ändringar (100-tals dammborttagningar t.ex.) gör det rätt segt ändå. Jag kör iofs LR4.3.

Om du har gör mycket med justeringspenseln blir det rätt tungt för vilken dator som helst, kräver mycket minne och belastar CPUn. Var filerna ligger spelar ingen roll men LR katalog och cache bör ligga på en snabb hårddisk. Testa stäng av justeringspenseln, funkar LR som vanligt i övrigt då? Jag försöker göra bilderna så klara som möjligt innan jag använder justeringspenseln, brusreducering eller likande som inte nödvändigtvis behöver vara aktiverade för att göra grovinställningar, urval osv.

Tack,
Nu funkar det fint. Får ta det lilla lugna med justeringspenseln helt enkelt.

Jag har precis samma HW, i5 och 8GB RAM. Hade först 4GB men då låg RAM förbrukningen på max, nu med 8 så är det oftast något kvar, så jag tror 8GB räcker. Troligen är det bättre processor som behövs.

Som du säger så är det penseln som tar otroligt massa kraft. Om jag redigerar en bild utan penseln och exporterar den så kanske lagringen tar 5-10 sekunder. Om jag far runt med penseln och gör detta i ett antal omgångar (säg att jag viftar runt med penseln i 30 sekunder i bilden) så kan det ta upp till 2 minuter att spara en bild.

Har nu ändrat mitt sätta att redigera, förr så sparade jag undan varje bild och började med nästa, men det blir för segt att jobba med en ny under export så nu gör jag att jag redigerar alla bilder först och när jag är klar så markerar jag ett 30tal och exporterar dessa i batch, då får man ta en 20-30 minuters fika

Vad har man gjort med kameran då?
Efter nästan 3 år så funderar jag på att lämna in kameran för check and clean som Nikon kallar det.

Det är i såna fall skannade svartvita bilder om jag inte lyckats rengöra negativitet. För Färgfilm kan skannern ta bort dammet automatiskt. (ICE-funktionen). Hade det varit digitala kameran skulle det varit dags för rengöring för länge sedan.

JAha, det förklarar ju en del
Trodde det var kameran...

Fast jag har ALDRIG haft problem med damm i mörkrummet.
Jovisst säg 5-10 negativ under över 20 års tid.
Förstår inte hur de kan bli så skitiga, skölj om de innan du skannar i så fall.

JAha, det förklarar ju en del
Trodde det var kameran...

Fast jag har ALDRIG haft problem med damm i mörkrummet.
Jovisst säg 5-10 negativ under över 20 års tid.
Förstår inte hur de kan bli så skitiga, skölj om de innan du skannar i så fall.

Negativen som är gamla och slitna har väl inte förvarats korrekt.
Så här kan det se ut innan dammborttagning (exempel) och på ett porträtt ser det ut som mjäll.
http://farm6.staticflickr.com/5522/12169481484_4270ea2d23_o.jpg

Hej Alla!

Min dator har börjar sega och uppföra sig konstigt när jag kör lightroom 5. Speciellt segt blir det när man håller på med exempelvis justeringspenseln. Då blir det som sirap efter ett tag.
Jag har en förhållandevis ny dator med 8 GB ram och intel core i5 4430s cpu 2.70 Ghz. Borde inte detta räcka?
Rawfilerna ligger på en extern disk om det nu har nån betydelse.

Eftersom du och jag har en snarlik lösning hårdvarumässigt, och bilderna på extern disk, kan jag länka till en slutsats jag gjort och som jag bloggade om idag. Svaret på mina problem med ett segt program och ständiga felmeddelanden var enklare än jag ville tro. :)

http://www.bilderavmig.se/fotoblogg...inte-lightroom-med-mindre-an-8-gb-internminne

Jag har med fått problem

Det började för ett par dagar sedan har inte märkt av något av detta alls innan

Enl System i Windos har min data följande

Intel(R) Core (TM) i7-3020 CPU 3.80
Instalerat minne (RAM) 32gb
Systemtyp 64-bitar windows 8

Sedan har jag en Intel nått ssd 250gb
Och ett Radeon något grafikkort

Mitt lightroom flyter på men så fort jag Zomar in och tar fläckbortagningen så laggar pekaren massor

Det började för ett par dagar sedan har inte märkt av något av detta alls innan

Enl System i Windos har min data följande

Intel(R) Core (TM) i7-3020 CPU 3.80
Instalerat minne (RAM) 32gb
Systemtyp 64-bitar windows 8

Sedan har jag en Intel nått ssd 250gb
Och ett Radeon något grafikkort

Mitt lightroom flyter på men så fort jag Zomar in och tar fläckbortagningen så laggar pekaren massor

1) Kolla hur mycket som är igång i din dator; andra program och bakgrundsprocesser. Min erfarenhet är att Lightroom vill jobba så ensamt som möjligt och ha tillgång till maximalt av systemresurser.

2) Är din systemhårddisk nästan full?

3) Har du gjort många ändringar i de bilder du upplever problemen i? Lightroom renderar om bilderna hela tiden och varje parameter som ändras eller läggs till påverkar väntetiderna.

www.bilderavmig.se

1) Kolla hur mycket som är igång i din dator; andra program och bakgrundsprocesser. Min erfarenhet är att Lightroom vill jobba så ensamt som möjligt och ha tillgång till maximalt av systemresurser.

2) Är din systemhårddisk nästan full?

3) Har du gjort många ändringar i de bilder du upplever problemen i? Lightroom renderar om bilderna hela tiden och varje parameter som ändras eller läggs till påverkar väntetiderna.

www.bilderavmig.se

Jag har nu löst problemet. I mitt fall vart det dåliga drivrutiner till grafikkortet. Jag uppmärksammade det när jag hade en massa fönster uppe och skulle ändra om så tendera dom till att hacka lite. Kollade då enhetshanteraren med där såg allt ok ut. Trots detta så sa nått mig att jag upplevt detta problem innan. Tanka hem nya drivrutiner och vips så vart där full flyt igen

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar