Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seg fokusring på Nikon Series-E 100/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Adde_

Medlem
Hej!

Jag inhandlade ett till synes sprillans nytt Nikon E 100mm f2.8 objektiv. Otroligt fint skick rakt igenom. Men objektivets fokusring blir seg i slutet där man ska fokusera på "evig" skärpa. Fick det för dryga 400 kr så det är ju knappt lönt att skicka in för reparation. Dessutom skramlar något inne när man skakar lite lätt på det.

Min fråga är om någon känner igen detta problem och vad det kan bero på? Tappskada? Vågar jag skruva isär objektivet bakifrån och plocka av bit för bit för att smörja upp det (vad är det man ska smörja isf)? Vad ska jag leta och titta efter?
Man hör att det tar emot inne i objektivet samt att det knastrar lite och tjuter till ibland.

Tänkte försöka rädda objektivet då det är synd att kasta ett så otroligt fint exemplar.
 
Festligt fynd du fått tag på!

E-serien har inte tillverkats sedan tidigt 80-tal, så nytt är det då inte. Jag skulle inte öppna upp objektivet och smörja det själv om jag inte vore expert på sånt.

Jag skulle nog i försöka fokusera fram å tillbaka där det är trögt så att det uppstår friktion så det intorkade smörjfettet värms upp och blir flytande igen. (troligen att det torkat) Gnisslar det så bör du väl lämna in det för smörjning. Klart värt mer än de 400 kr du gav för det, om det är nysmörjt. Kan tänka mig att folk är villiga att ge betydligt mer för ett sånt klassiskt objektiv. Kanske rent av över 1000 kr?
 
Tack för svaret!

Så pass! =)

Jag använder dom inte för foto egentligen, utan för filmkameror med adaptrar för fotoobjektiv. Det ser fantastiskt fint ut måste jag säga!

Ja jag ska försöka med det. Jag har även ett Nikon E 50mm 1.8 med ungefär samma "problem". Undrar om det egentligen rör sig om ett problem eller om ren mekanik. Jag menar, objektivet är ju trotsallt inte från igår ju? Vad kan det vara som skrapar inne må tro? Kan det vara sandkorn eller dylikt som smugit sig in?
 
Ja, ett sandkorn kan det mycket väl vara. Inte helt ovanligt att de rullar runt i gängorna :( Inte helt bra alltså.
Jag gissar också på gammal seg olja men nån kameramekare vet säkert. Gammal olja brukar man försöka tvätta bort och sedan smörjer man om, men kanske inte om man inte vet vad man gör.
 
Hej

Jag har också detta objektiv , det är fantastiskt! . Men jag har inte problem med att fokusringen är seg, har även ett E 35mm f2.5 men det är ingen seghet där heller , jag hade nog lämnat in det för kontroll om du har möjlighet till en vettig peng.

Mvh
 
Tack för svaren!

Jag har suttit och rattat ringen ett tag och det har hjälpt lite men fortfarande gör den oljud ifrån sig och är inte helt mjuk, men totalt fungerande antar jag om man kan förbise det vill säga
 
Tack för svaren!

Jag har suttit och rattat ringen ett tag och det har hjälpt lite men fortfarande gör den oljud ifrån sig och är inte helt mjuk, men totalt fungerande antar jag om man kan förbise det vill säga

Dom är inte så svåra att mecka med om man är hyfsat händig och gillar att pilla med sånt. Serie E objektiven var ju gjorda för att vara billigare och därmed finns det sämre material i vissa delar. Men optiskt är dom bra.

Leta lite på nätet tror jag du kan hitta förklaringar och bilder som visar hur det ser ut inuti. Och du kan bedöma om du vill ge dig in på att skruva i det.

/Johan
 
Jag skruvar och pillar gärna i saker, så det kan gå vägen! Vilket fett ska man använda, lagerfett eller liknande? Dum fråga kanske, men; Ska fettet appliceras på gängorna, vilket område skall undvikas? Tack för all hjälp!
 
Jag har haft samma problem på ett av mina Series-E 100/2.8. Men där berodde det på en tappskada och fokuseringsringen var smått oval.

Det är lätt att skruva i, bara man får bort låslocket i toppen. Det gör man enklast genom att hitta en bakre objektivlock och applicera tejp på och sen trycka fast mot plastbiten runt frontlinsen. Och sen är det bara att skruva!
 
Skruvade i det för en liten stund. Skruvade av bakstycket och vips gängorna syntes klart och tydligt. Smörjde upp na' med lithiumfett, nu går det betydligt mjukare och finare. Inte alls svårt kan jag tilläga, så länge man är någorlunda teknisk och vet hur saker och ting ska sitta =)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.