ANNONS
Annons

Seg dator med uppstartsproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Scarlet

Aktiv medlem
Min relativt nya dator har nu konstaterats vara felfri när det kommer till hårdvaran. Återstår mjukvaran. Datorn har helt vägrat att starta vissa dagar. Den går igång men kommer aldrig längre än att windows fyra små prickar visar sig och sedan är det stopp. Får den stå på så kan den försöka om och om igen, utan resultat den dagen. Men nästa dag existerar inte problemet.
Sedan så arbetar photoshop segt lite då och då. Hmmmm! Det finns 16 mb ram och en 256 ssd disk. Det borde räcka.
Skall jag börja tänka på en ominstallation av windows 7.
Eller kan det vara något av mina bild program som inte vill samsas med mitt operativsystem.
Photoshop, Capture One och Photomatix.
Jag vill gärna höra om någon av er känner igen problematiken och kan ge ett råd på vägen.
För jag känner mig vilsen.
tack på förhand

Clean boot

Min relativt nya dator har nu konstaterats vara felfri när det kommer till hårdvaran. Återstår mjukvaran. Datorn har helt vägrat att starta vissa dagar. Den går igång men kommer aldrig längre än att windows fyra små prickar visar sig och sedan är det stopp. Får den stå på så kan den försöka om och om igen, utan resultat den dagen. Men nästa dag existerar inte problemet.
Sedan så arbetar photoshop segt lite då och då. Hmmmm! Det finns 16 mb ram och en 256 ssd disk. Det borde räcka.
Skall jag börja tänka på en ominstallation av windows 7.
Eller kan det vara något av mina bild program som inte vill samsas med mitt operativsystem.
Photoshop, Capture One och Photomatix.
Jag vill gärna höra om någon av er känner igen problematiken och kan ge ett råd på vägen.
För jag känner mig vilsen.
tack på förhand

Hej

Du kan prova med att ladda ner CCleaner och köra filrensning och registerrensning. Hjälper inte detta så gör en "ren" uppstart, beskrivning för detta finns på Microsofts hemsida eller nåt dataforum.
Jag tror att felet ligger i nåt program som försöker starta i bakgrunden, detta kommer du förbi genom att köra en "ren" uppstart.

ThomasR

Taskig drivrutin eller installerat ett program som inte var så nyttigt. Det sista alternativet brukar malwarebytes råda bot på, ladda hem och kör det, kostar gratis.

Taskiga drivrutiner brukar göra avtryck i logarna, Control panel->administrative Tools->Event Viewer->Windows Logs-> System (vet inte vad de heter på svenska). Har du struliga drivrutiner borde det stå vilken som havererar där.

Sedan kan du alltid prova att tanka hem ny firmware till din SSD.

/Karl

Tack för tipsen jag fått.

Jag har Ccleaner på datorn sedan gammalt och kör det dagligen. Så det är OK

Malwarebyte har jag inte testat än och avvaktar lite tills jag fått kläm på en annan sak jag upptäckt.

Att datorn arbetar långsamt verkar vara för att den varken läser från eller till lagringshårddisken. D. Om jag går in och kikar när det är segt (under dator där installerade diskar visas) så visas ibland inte D alls ( rubriken syns men inte tabellen som anger hur stor del av disken som tas i anspråk) och ibland så säger den att den är full (då visar tabellen rött)- trots att den har en kapacitet på 4 tb och endast innehåller 2 tb. Det har även hänt att Bridge talar om att disken är full och att den därför inte kan ladda in fler bilder. Vid arbete i photoshop så kan det ta en orimligt lång tid för att läsa in ändringar till D.

Jag är tacksam om någon har tips på detta........för jag blir då inte klok på detta.

Jag är tacksam om någon har tips på detta........för jag blir då inte klok på detta.

Hur är D-disken ansluten? USB eller fast monterad i datorn?

Se till att omedelbart göra en backup på alla viktiga filer på D!

För en enkel koll av disken, högerklicka D, välj Egenskaper-Verktyg-Kontrollera nu och kör en diskkontroll.

Tack för tipsen jag fått.

Jag har Ccleaner på datorn sedan gammalt och kör det dagligen. Så det är OK

Malwarebyte har jag inte testat än och avvaktar lite tills jag fått kläm på en annan sak jag upptäckt.

Att datorn arbetar långsamt verkar vara för att den varken läser från eller till lagringshårddisken. D. Om jag går in och kikar när det är segt (under dator där installerade diskar visas) så visas ibland inte D alls ( rubriken syns men inte tabellen som anger hur stor del av disken som tas i anspråk) och ibland så säger den att den är full (då visar tabellen rött)- trots att den har en kapacitet på 4 tb och endast innehåller 2 tb. Det har även hänt att Bridge talar om att disken är full och att den därför inte kan ladda in fler bilder. Vid arbete i photoshop så kan det ta en orimligt lång tid för att läsa in ändringar till D.

Det där lät rörigt och svårt att förstå...
Har du garanti kvar? Har du provat att kontakta support? (Microsofts och datortillverkarens).

Inte lätt det här för en icke datorkunnig person att förklara så det är begripligt. Jag gör ett nytt försök.

Så här ser datorn ut;
Processor Intel Xeon E3-1240 V3
Moderkort ASUS P9D WS, Socket-1150
Minne ram Kingston DDR3 1600MHz 8GB ECC
Grafikkort PNY Quadro® 410 512MB DDR3 64-bit
SSD Samsung SSD 840 PROSeries 256GB 2.5" OEM
Lagringsdisk WD RE Enterprise 4TB

D disken är alltså intern.
Alla filer utom den senaste månaden finns säkerhetskopierade på två externa diskar.

Jag kommer inte åt att använda windowsverktyget för att söka fel på disken, eftersom windows talar om för mig att det inte kan kontrollera en disk som används.

Däremot så har Komplett haft datorn inne för översyn och meddelat att det inga fel finns.

De har utfört dessa tester;

Memtest - 7 pass OK
HDTune SSD - OK
Prime95 - 70h OK
Kallstarter - 5ggr OK
RTHDRIBL - 16h OK

och ja datorn kom med 3 års garanti.

ändå inträffar det intressanta fenomenet att det stundtals verkar obegripligt segt att skriva till D disken eller hämta information ifrån den.

Taskig drivrutin eller installerat ett program som inte var så nyttigt. Det sista alternativet brukar malwarebytes råda bot på, ladda hem och kör det, kostar gratis.

Taskiga drivrutiner brukar göra avtryck i logarna, Control panel->administrative Tools->Event Viewer->Windows Logs-> System (vet inte vad de heter på svenska). Har du struliga drivrutiner borde det stå vilken som havererar där.

Sedan kan du alltid prova att tanka hem ny firmware till din SSD.

/Karl

Tack Falumas jag har kikat i Windows loggen utan någon större nytta eftersom jag är alltför okunnig för att veta hur jag skall tolka och hantera den informationen.

Min gamla windows-maskin hängde sig vid uppstart med just tre prickar och inget mer.

Det var en av de externa hårddiskarna som hade gått ner i viloläge och inte vaknade igen när det var dags. Med den externa hårddisken urkopplad fanns inte problemet. Kan det vara så att din interna hårddisk somnar och inte vaknar igen? Mina externa var också från WD så det kanske är något med just deras drivrutiner?

Min gamla windows-maskin hängde sig vid uppstart med just tre prickar och inget mer.

Det var en av de externa hårddiskarna som hade gått ner i viloläge och inte vaknade igen när det var dags. Med den externa hårddisken urkopplad fanns inte problemet. Kan det vara så att din interna hårddisk somnar och inte vaknar igen? Mina externa var också från WD så det kanske är något med just deras drivrutiner?

Där sa du något. Jag hade en extern från WD också, som också betedde sig märkligt. Den är nu urkopplad och pensionerad. Väldigt intressant om WD har något sånt problem.

Där sa du något. Jag hade en extern från WD också, som också betedde sig märkligt. Den är nu urkopplad och pensionerad. Väldigt intressant om WD har något sånt problem.

Prova att googla - är det ett generellt problem så lär du hitta träffar.

Du skulle ju kunna öppna datorn och koppla loss kabeln till D-disken och sedan starta om och använda datorn i ett par dagar till att surfa med. Startar den och funkar bra då - ja då har du ju ganska bra koll på var problemet ligger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar