Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Seg autofocus...

Produkter
(logga in för att koppla)

Yooda

Aktiv medlem
Va i stan o fotade Pride tåget i helgen, fotade med min Dimage 7i och hade otroliga problem att lyckas få kamera att focusera... Den segade sig o det slutade med att det mesta blev suddiga bilder... Ska den verkligen vara så seg så att den inte ska kunna fota folk som går? Tycker den ofta tvekar fram o tilbaka och sen beslutar den sig för att ta en otroligt suggig bild :(

Fler som har problem med detta?
 
Tyvärr så är det inte bättre än så. Du får förfokusera på en speciell punkt & låsa skärpan där eller möjligtvis fokusera manuellt.

Den enda kameran i klassen som är bättre på denna punkt är Sony 717, hur mycket bättre vet jag dock ej. Nikon Coolpix 5700 ska enligt tester vara ännu sämre än D7i.

Varför dom är så mycket sämre än en DSLR beror på metoden som används för AF på dem, en metod som liknar den som används på videokameror.

Larsa
 
Du kanske redan prövat men här är lite tips:

*) Hålla kameran lika stadigt under fokusering som du skulle gjort vid exponering

*) Sikta på något med hög kontrast (kameran använder kontrast för fokusering) - t ex kanten mellan en mörk kostym och vit skjorta etc.


Hoppas det hjälper - själv tycker jag 7-serien är grym i förhållande till dess pris!

MVH

Kalle
 
Oj och en sak till. Om kameran verkar extremt dålig på att fokusera kan något vara fel. Jag har en vän som hade en kamera som bara låste fokus ungefär varannan gång. Denna enhet var felaktig och byttes ut.

MVH

Kalle
 
Kalle har helt rätt i att det är viktigt att inte darra på handen. Motljussituationer kan också lura AF eftersom den då har problem att hitta kontraster.


Larsa
 
Filter

Jag tycker också att autofokusen på min 7hi har lite svårt att hitta exakt rätt. Har alltid ett UVa filter sitter på, en vana från mina gamla analoga kameror. Kan det störa autofokusen, någon som vet ?
 
Har svårt att tro att ett UV eller skyligt skulle störa.
Har faktiskt gjort lite ovetenskapliga tester med & utan mitt skylight, märkte dock ingen skillnad.

Det har funnits tillfällen när jag varit på väg att skicka in min 7i pga att den varit helt hopplös, dessa tillfällen har varit vid havet med intensivt ljus samt med vita båtar som motiv.

Trots att jag försökt att ställa in AF på mörkare kontrastrika föremål på båtarna så har det inte gått. Jag har den teorin att AF blir störd av den höga ljusintensiteten i dom vita skroven & därigenom slås ut.

Samma fenomen uppstår om man ex. ska fota en människa i kraftigt motljus, AF hittar ofta inte nåt.

Har lånat en 7Hi & testat mot min 7i, dom uppförde sig i princip likadant.

Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.