Annons

See you on the otherside; Övergången till Ubuntu

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas S Eriksson

Aktiv medlem
Som rubriken säger, vi ses på andra sidan. =)
Tänkte börja med att snickra om min bärbara efter att ha fått meddelande efter meddelande om att mitt exemplar inte är giltigt och att jag nog råkat ut för programvaruförfalskning, trots att jag har firma och inte är dum nog att köra med piratade operativsystem. Det är tacken för att man köper ett exemplar och då får man installera det 5-10 gånger, efter det är det värdelöst. Köper jag Windows äger jag det för all framtid anser jag och kan formatera om min datorn som jag själv önskar.

Nu är det slut på den tiden.
I dag ska jag för första gången i mitt liv röra vid något som inte kommer från Pyttemjuk. Jag ska ägna mitt liv åt att dela med mig av det jag lär mig och det jag kommer på. =)
Men för att kunna börja är det lite jag behöver veta.
Jag tänkte installera Ubuntu i min bärbara.
Är det något speciellt jag bör tänka på innan? Drivrutiner?
Jag har kollat runt och hittat större delen av det jag behöver i Linux-versioner, är det så att en Linux-version passar alla Linuxdistrubutioner?

Jag tänkte installera Ubuntu i min bärbara.
Jag har kollat runt och hittat större delen av det jag behöver i Linux-versioner, är det så att en Linux-version passar alla Linuxdistrubutioner?

Hej och välkommen :)

Det man bör tänka på när man kommer från Microsoftsfären och går till Ubuntu är att man måste förstå distributionskonceptet. När du har installerat Ubuntu så finns det mesta du kan behöva färdigpaketerat för just din version av Ubuntu och för att installera ett visst program så väljer du bara det i pakethanteraren så laddas det hem och installeras. Och uppdateringshanteraren sköter att ladda hem uppdateringar för alla program man installerat på det sättet. I Windows så är det ju per program eller per tillverkare.

Om du känner dig osäker på om det finns fungerande drivrutiner så kan du ladda hem Ubuntu 9.04 (Desktop edition) som CD, bränna ut den och sedan starta upp datorn från CD. Då finns valet att testa Ubuntu, vilket gör att den startar utan installation. Det går långsammare att starta och att köra eftersom den måste ladda allt från CD:n, men det kan vara ett bra sätt att testa grundfunktionerna innan man bestämmer sig. Nuförtiden verkar det vara en hög sannolikhet att det mesta funkar direkt.

Några tips på program att installera när du lagt in Ubuntu:
* "ubuntu-restricted-extras" (för att få stöd för mp3, flash, olika videoformat, dvd)
* "compizconfig-settings-manager" (för att kunna ställa in och ändra grafiska effekter för fönsterhanteraren)
* "vlc" (bättre mediaspelare)
* "gimp" (bildbehandling)
* "wine" (adaptionslager för att kunna köra windowsprogram. Jag kör Windowsversionen av "Spotify" med den)
* Upptäcker du att du ibland behöver göra något i Windows så kan du installera "virtualbox" och i den köra Windows virtualiserat.

Du kan läsa mer på http://ubuntu-se.org - där finns både guider och forum med mycket tips för att komma igång och får svar på frågor.

Lycka till!
/Anders

Prova gärna först att starta direkt från skivan utan att installera och se om all hårdvara fungerar direkt.
Bara för att ett program finns i linux-version så innebär inte det att det fungerar med alla linux-distributioner tyvärr. Har man källkoden så brukar det fungera men inte alltid med färdigkompilerade binärer. Med ubuntu så finns mycket färdigpaketerat så där ska man i första hand titta i deras pakethanterare och bara i nödfall ladda ner själv från andra ställen.
Lycka till!

Ett steg i rätt riktning, men varför inte OS X på en gång!?

Att föreslå att man ska installera det på befintlig icke-Apple hårdvara brukar resultera i att tråden förvandlas till en lång rad förmaningar om hur olagligt alternativt omoraliskt det är. Dessutom så är det väl ganska krångligt att göra, eller har det blivit enklare med tiden?

/Anders

Hej och välkommen :)

Det man bör tänka på när man kommer från Microsoftsfären och går till Ubuntu är att man måste förstå distributionskonceptet. När du har installerat Ubuntu så finns det mesta du kan behöva färdigpaketerat för just din version av Ubuntu och för att installera ett visst program så väljer du bara det i pakethanteraren så laddas det hem och installeras. Och uppdateringshanteraren sköter att ladda hem uppdateringar för alla program man installerat på det sättet. I Windows så är det ju per program eller per tillverkare.

Om du känner dig osäker på om det finns fungerande drivrutiner så kan du ladda hem Ubuntu 9.04 (Desktop edition) som CD, bränna ut den och sedan starta upp datorn från CD. Då finns valet att testa Ubuntu, vilket gör att den startar utan installation. Det går långsammare att starta och att köra eftersom den måste ladda allt från CD:n, men det kan vara ett bra sätt att testa grundfunktionerna innan man bestämmer sig. Nuförtiden verkar det vara en hög sannolikhet att det mesta funkar direkt.

Några tips på program att installera när du lagt in Ubuntu:
* "ubuntu-restricted-extras" (för att få stöd för mp3, flash, olika videoformat, dvd)
* "compizconfig-settings-manager" (för att kunna ställa in och ändra grafiska effekter för fönsterhanteraren)
* "vlc" (bättre mediaspelare)
* "gimp" (bildbehandling)
* "wine" (adaptionslager för att kunna köra windowsprogram. Jag kör Windowsversionen av "Spotify" med den)
* Upptäcker du att du ibland behöver göra något i Windows så kan du installera "virtualbox" och i den köra Windows virtualiserat.

Du kan läsa mer på http://ubuntu-se.org - där finns både guider och forum med mycket tips för att komma igång och får svar på frågor.

Lycka till!
/Anders

Tänx, man! =)

Har tagit hem 9.04 i går och brände det. Otålig som man är så lade jag i skivan i morse och håller som bäst på att titta på installationsprocessen i bärbara. Jag är lite imponerad redan över att man kan få välja Samiska som tangentbordsspråk i installationen ;)

VLC har jag kört i Windoze så den känner jag till och lika så the Gimp körde jag ett kort tag i Windoze.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar