pul skrev:
Hej på Er...jo jag har läst i recensionerna men jag ville ändå fråga lite mer om just Seagull kamerorna...Hur är de att ha? De är ju grymt billiga men är det då samma sak som skräp eller?
Många har klagat på att slutaren lägger av inom ett år. Gör en sökning på Seagull på
www.photo.net för information. De flesta avråder. Jag har hört ett rykte att de nu använder japanska Copalslutare, men det vet jag inte om det stämmer. På Photax hemsida så står inget om det. Dock vågar de tydligen ge två års garanti. Vem reparerar en Seagull?
Vad jag förstått så finns ingen ljusmätare inbyggd, går det att byta objektiv? Tar den bra bilder? Lätt att arbeta med?
Jag använder an handhållen ljusmätare till mina Rollei's. Det fungerar bra. Objektiven på de nya Seagullkamerorna är fyrlinsiga och rätt hyfsade enligt många, OM båda objektiven är inställda så att de matchar varandra förstås. Ja, de är lätta att arbeta med.
Den är ju ny så det är väl det som lockar men ska man annars inte vara rädd för att handla begagnat från 60-talet eller? (menar då rollei kameror och liknande)
Att en öststatskamera är ny betyder inte att de uppför sig bra. De har ofta fel redan nya från fabriken. Den amerikanska importören av Kiev-kameror får ofta bygga upp kamerorna på nytt för att de ens ska fungera! Jag har sett bilder på innanmätet på östkameror, och det är ingen vacker syn. Kugghjulen har grova svarvspår t.ex. Tyska kameror från 20-30-talen har bättre mekanisk kvalitet än helt nya kameror från öst!
För samma pris som en ny Seagull så kan du få en Rolleicord VB från 70-talet, eller en 50-60-tals Rolleiflex som håller mycket högre kvalitet än en Seagull. Behöver en begagnad Rollei gås igenom för en tusenlapp, så är det en bra investering ändå.
En annan bra kamera är en japansk Yashica med Yashinon-objektiv. Inte samma höga kvalitet som en Rollei, men kan prestera mycket bra.
En av mina finaste Rolleiflexer är en Standard från 1936. En man hade köpt den ny, och bara använt den lite, och sedan lagt undan den. Compurslutaren hade börjat kärva på 90-talet när jag köpte den pga att fettet börjat becka, så jag lät den rengöras av en fackman. Nu fungerar den perfekt, och tar helt suveräna bilder. Nästan i nyskick!