Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Se upp med minneskortshastigheter vid köp

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Köpte ett extreme III och jag har alltid antagit att just III står för hastighet, så nästa speedbump skulle den heta IIII typ. Döm om min förvåning när det kapet jag trodde jag gjorde läste 20 MB/s istället för 30 MB/s. Det hade jag inte ens reflekterat över de siffrorna.

Men nu till en fråga, kan 20 eller 30 MB/s ens märkas skillnad på en Canon 500D? Eller är båda korten snabbare än kameran som jag tror (hoppas)?

Köpte ett extreme III och jag har alltid antagit att just III står för hastighet, så nästa speedbump skulle den heta IIII typ. Döm om min förvåning när det kapet jag trodde jag gjorde läste 20 MB/s istället för 30 MB/s. Det hade jag inte ens reflekterat över de siffrorna.

Men nu till en fråga, kan 20 eller 30 MB/s ens märkas skillnad på en Canon 500D? Eller är båda korten snabbare än kameran som jag tror (hoppas)?

Läser man på Sandisks sida så är det mycket riktigt 30MB/s på Extreme III. Det måste vara något annat som bromsar hastigheten i ditt system. Det är ju tex så att USB 2.0 inte är så mycket snabbare än så i praktiken

Sedan så har du rätt i att siffrorna står för bla hastigheten nästa steg som då skrivs IV med romerska siffror har hastighet på upp till 45 MB/s

M

Det finns två st sandisk extreme III. En 20 MB/S. Sen finns det en som heter 30 MB/S edition. Det står på förpackningen om det ska klara 30 MB/S.

Fotar man i jpg märker man inte så stor skillnad, däremot märkte jag att serietagning i RAW inte fungerar så bra med långsamma minneskort. Bara att prova sig fram.

Läste själv efter överföringshastigheten på mitt senast köpta minneskort. Så man ser att det blir rätt. Går inte alltid att lita på namnet på en produkt.

Ja, IV trodde jag var nästa steg nästan synonymt med hastighetsökning, men som swedish meat skriver finns III i två hastigheter, så håll koll på det. ;)

Nädå inga piratgrejer, det här var på ett stort stort mediaföretag, som slutar på -markt. Men jag när jag stod där visste jag ju inte att det fanns två hastigheter på III.

Jag trodde till min enfald att jag hade gjort århundradets (nåja) kap när jag hittade några CF-kort på Media Markt på hela 8GB för endast 199:-/st. Tittade snabbt på dem och såg att där stod det helt riktigt 45x. Virrig och exalterade som jag var, blandade jag ihop korten (inte minneskorten, utan beteckningarna) och trodde att detta stod för 45mb/s.

När jag kom hem, så gjorde jag en koll på nätet och fick en smärre chock. Mina nyinköpta supersnabba kort presterade, enligt testerna, sämre än mitt gamla Sandisk II-kort.

Som tur var hade jag inte öppnat förpackningarna och kunde returnera dem (bra med 30 dagars öppet köp).

Konklusion: det gäller att ha koll på siffror och beteckningar, annars riskerar man köpa grisen i säcken.

Det finns äldre och nyare generationer av både Extreme III och IV.

Den äldre versionen har som flera sagt 20 MB/s. Handlare som omsätter sina kort borde inte ha dessa kvar... Inte i de större storlekarna iaf.

De nya korten har 30 MB/s.

Extreme IV i äldre utförande har 40 MB/s och de nya har 45 MB/s och har dessutom UDMA.

Vad jag vet finns inte Extreme IV i SD-variant som trådskaparen behöver till sin Canon EOS 500D?

Sannolikt sitter flaskhalsen i kameran även om man "bara" har den äldre varianten med 20 MB/s

/Jon

Sandisk Extreme III är lika snabb på en Canon 400D som på 50D.
Dvs, även vid 6 bilder/s oavsett JPG eller RAW så kommer kamerans hastighet att kunna utnyttjas till max.
Har själv provat.
Enda anledningen är att ha snabbare är om man har myror i fingrarna och inte orkar vänta på överföringshastigheten från minneskortläsare till datorn.
Bättre spendera pengar på fler kort!

EDIT: Dock ser man skillnad om man kör extremt, dvs Är "tvungen" att fylla minneskortet på snabbast möjliga sätt med RAW filer, dvs 6 bilder/s till buffertern är fylld, sen får man vänta på att det ska skrivas till kortet sen fortsätta igen. Då laggar Extreme III på en 50D.
Fast vilken "¤%"#%" försöker nåt sånt, kanske newbies och nördar som inte vill fota utan bara mäta sin snorre med andras. Yrkesfolk som fotar sport i såna tillfällen fotar altid JPG, och då hinner man aldrig fylla bufferten.

/Stefan

Verkar som jag kan va rätt nöjd med köpet ändå.
Extreme varianten verkar va lite högre kvalitet, mer därför man köper det kanske.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto