Annons

Se tagen bild på bildskärm - direkt!

Produkter
(logga in för att koppla)

SteffeT

Avslutat medlemskap
Känner någon till om det går att fixa så att jag kan koppla min 20D till PC/laptop och få upp den tagna bilden på skärmen omedelbart?
Vore i många sammanhang behändigt att kunna se resultat på en 17" skärm isf 1,8" om ni förstår vad jag menar...
 
Absolut enklast och troligen snabbaste visningen är att koppla kameran till en TV med video in.

En bildrörs-TV är dock lite klumpig...
 
SteffeT skrev:
Känner någon till om det går att fixa så att jag kan koppla min 20D till PC/laptop och få upp den tagna bilden på skärmen omedelbart?
Vore i många sammanhang behändigt att kunna se resultat på en 17" skärm isf 1,8" om ni förstår vad jag menar...

Om du använder medföljande programvara så kan du ansluta kameran till datorn via USB och med hjälp av EOS Utility kan du sitta vid datorn och fotografera och se resultatet i stort sett direkt.
 
Re: Re: Se tagen bild på bildskärm - direkt!

elbe skrev:
Om du använder medföljande programvara så kan du ansluta kameran till datorn via USB och med hjälp av EOS Utility kan du sitta vid datorn och fotografera och se resultatet i stort sett direkt.

Men då får man ju ingen feeling. Man vill ju göra som dem stora killarna. Hålla i kameran och få bilden visad på en skärm direkt. I EOS Utility så måste man ju leta reda på bilden och klicka på den för att den ska visas (krångligt).

Ps. Jag ser fram emot att få se lösningen av någon i den här tråden Ds.
 
Re: Re: Re: Re: Se tagen bild på bildskärm - direkt!

Jeppe skrev:
Är det inte bara en inställningsfråga?

Nej, jag tror inte det. Jag har letat runt ordentligt i EOS Utility efter instälningen att få bilden visad direkt, dock utan resultat.
 
SteffeT skrev:
Känner någon till om det går att fixa så att jag kan koppla min 20D till PC/laptop och få upp den tagna bilden på skärmen omedelbart?
Vore i många sammanhang behändigt att kunna se resultat på en 17" skärm isf 1,8" om ni förstår vad jag menar...

Jag kör med DSLRRemote Pro när jag tar produktfoton.
Jag riggar kameran på stativet och sköter allt från datorn sedan, men jag är 99% säker på att du lika gärna kan ha en lång USB kabel och använda kamerans avtryckare.

http://www.breezesys.com/DSLRRemotePro/index.htm
 
O/T

Nikon Capture funkar utmärkt för detta ändamål - fast då har du ju fel system ;-)

// Maxe
 
Nu kommer jag inte ihåg hur jag ställde in medföljande programvara, men det ska gå att köra som du säger med den. DVS fota med kameran och få den att leverera upp resultatet på skärmen. Ska testa när jag kommer hem. Och jag kör en EOS 20d.
 
Re: Re: Re: Se tagen bild på bildskärm - direkt!

BeJi skrev:
Men då får man ju ingen feeling. Man vill ju göra som dem stora killarna. Hålla i kameran och få bilden visad på en skärm direkt. I EOS Utility så måste man ju leta reda på bilden och klicka på den för att den ska visas (krångligt).

Ps. Jag ser fram emot att få se lösningen av någon i den här tråden Ds.

Har precis testat och det fungerar utmärkt för mej. Kan gå omkring med kameran ansluten till datorn via usb och med remote shooting i senaste EOS Utility kommer bilden upp direkt i ZoomBrowser. (Kör med 350D men den kom väl efter 20D?)
 
Re: Re: Re: Re: Se tagen bild på bildskärm - direkt!

elbe skrev:
Har precis testat och det fungerar utmärkt för mej. Kan gå omkring med kameran ansluten till datorn via usb och med remote shooting i senaste EOS Utility kommer bilden upp direkt i ZoomBrowser.

Det var det jag hade för mig också, att det egentligen inte krävdes något, men jag vågade mig inte på att påstå det. :)
 
Det fungerar även utmärkt med DPP och 20D.

Jag gjorde precis detta i helgen då jag fotograferade ett brudpar före vigseln: jag hade riggat upp med blixtar och dator i den lokal där vi fotograferade och fick upp bilderna direkt på den bärbara dator som jag hade med mig. Bilderna lagras dessutom direkt på datorns hårddisk så minneskortet fylls dessutom inte.

Man har DPP och EOS utility installerade och (jag har inte datorn eller kameran med mig just nu, så detta kanske inte stämmer exakt):
1. Starta DPP.
2. Starta EOS utility i menyn Tools i DPP.
3. Koppla in kameran med USB-kabeln. EOS Utility ploppar nu upp en dialogruta och frågar om du vill ladda ned bilder eller gör Remote Shooting (plus några flera alternativ.
4. Klicka på knappen för Remote Shooting.
5. Se till att menyalternativet "Sync folder with EOS Utility" är iklickat i menyn Tools i DPP.
6. Kör hårt. eventuellt behöver du byta vy i DPP från mappvyn till "editvy" (kommer inte ihåg vad det kallas).

Mycket användbart eftersom:

1. du dessutom får histogram som visar per kanal vilken inte 20D gör i kameran.
2. Bilderna hamnar direkt på datorn (slipper byta minneskort).
3. du ser korten direkt på skärmen.

/Andreas
 
Andreas Paulsson skrev:
Det fungerar även utmärkt med DPP och 20D.

Jag gjorde precis detta i helgen då jag fotograferade ett brudpar före vigseln: jag hade riggat upp med blixtar och dator i den lokal där vi fotograferade och fick upp bilderna direkt på den bärbara dator som jag hade med mig. Bilderna lagras dessutom direkt på datorns hårddisk så minneskortet fylls dessutom inte.

Man har DPP och EOS utility installerade och (jag har inte datorn eller kameran med mig just nu, så detta kanske inte stämmer exakt):
1. Starta DPP.
2. Starta EOS utility i menyn Tools i DPP.
3. Koppla in kameran med USB-kabeln. EOS Utility ploppar nu upp en dialogruta och frågar om du vill ladda ned bilder eller gör Remote Shooting (plus några flera alternativ.
4. Klicka på knappen för Remote Shooting.
5. Se till att menyalternativet "Sync folder with EOS Utility" är iklickat i menyn Tools i DPP.
6. Kör hårt. eventuellt behöver du byta vy i DPP från mappvyn till "editvy" (kommer inte ihåg vad det kallas).

Mycket användbart eftersom:

1. du dessutom får histogram som visar per kanal vilken inte 20D gör i kameran.
2. Bilderna hamnar direkt på datorn (slipper byta minneskort).
3. du ser korten direkt på skärmen.

/Andreas


Det här lät intressant. Det ska jag testa så fort jag får lite kräm i batterierna. Jag får meddelandet "battery charge low" när jag ska starta Eos Capture i DPP just nu.
 
BeJi skrev:
Det här lät intressant. Det ska jag testa så fort jag får lite kräm i batterierna. Jag får meddelandet "battery charge low" när jag ska starta Eos Capture i DPP just nu.


Japp, nu fungerar det klockrent! Jag får upp bilden över hela skärmen automatiskt direkt efter att jag knäppt av. Grymt!

Nu skulle man bara ha trådlös överföring från kameran till datorn. Finns det något sånt tillbehör på marknaden?
 
Senast ändrad:
BeJi skrev:
Japp, nu fungerar det klockrent! Jag får upp bilden över hela skärmen automatiskt direkt efter att jag knäppt av. Grymt!

Nu skulle man bara ha trådlös överföring från kameran till datorn. Finns det något sånt tillbehör på marknaden?

30D, 5D 1DsMII och 1DMII har de!....

"Direkt trådlös bildöverföring
Med adaptern för trådlöst LAN ansluten till kamerans kontakt för IEEE1394/Firewire kan stora RAW-filer överföras automatiskt till studions nätverk på några sekunder.

- En bild kan vara tillgänglig i ett annat land nästan direkt efter fotograferingen, säger Gunnar Wahlbeck. Den digitala tekniken är inte bara ojämförligt snabb - den blir naturligtvis också säkrare när risker med framkallning och transporter av film försvinner. Alla digitala bilder behöver inte heller sändas över halva jorden på sekunder. Det går bra att arbeta långsamt med en digital kamera också.

Adaptern för trådlöst LAN stöder standarderna IEEE802.11b, IEEE802.11g och trådbundna nätverk med 100 megabit för automatisk och omedelbar överföring till vilket WAN eller LAN som helst. Systemet stöder en omfattande område av kryptering och säkerhetsfunktioner för trådlösa nätverk."

Från Canons sida om 1D MII
 
Funkar inte

Andreas Paulsson skrev:
Det fungerar även utmärkt med DPP och 20D.

Jag gjorde precis detta i helgen då jag fotograferade ett brudpar före vigseln: jag hade riggat upp med blixtar och dator i den lokal där vi fotograferade och fick upp bilderna direkt på den bärbara dator som jag hade med mig. Bilderna lagras dessutom direkt på datorns hårddisk så minneskortet fylls dessutom inte.

Man har DPP och EOS utility installerade och (jag har inte datorn eller kameran med mig just nu, så detta kanske inte stämmer exakt):
1. Starta DPP.
2. Starta EOS utility i menyn Tools i DPP.
3. Koppla in kameran med USB-kabeln. EOS Utility ploppar nu upp en dialogruta och frågar om du vill ladda ned bilder eller gör Remote Shooting (plus några flera alternativ.
4. Klicka på knappen för Remote Shooting.
5. Se till att menyalternativet "Sync folder with EOS Utility" är iklickat i menyn Tools i DPP.
6. Kör hårt. eventuellt behöver du byta vy i DPP från mappvyn till "editvy" (kommer inte ihåg vad det kallas).

Mycket användbart eftersom:

1. du dessutom får histogram som visar per kanal vilken inte 20D gör i kameran.
2. Bilderna hamnar direkt på datorn (slipper byta minneskort).
3. du ser korten direkt på skärmen.

/Andreas

???????????????

Får det inte att funka.

Både "Start EOS Utility" och "Sync folder with EOS Utility" är gråa - går alltså inte att välja/markera.
Mycket frustrerande nu när jag har fått så mycket hjälp. Tick tack till er alla men lik förb...t så får jag inte ihop det!

/Stefan T
 
Re: Funkar inte

SteffeT skrev:
???????????????

Får det inte att funka.

Både "Start EOS Utility" och "Sync folder with EOS Utility" är gråa - går alltså inte att välja/markera.
Mycket frustrerande nu när jag har fått så mycket hjälp. Tick tack till er alla men lik förb...t så får jag inte ihop det!

/Stefan T

Du kanske inte har EOS Utility installerat?!?...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.