Annons

SD kortet skrivskyddat efter tapp!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dtoomy

Aktiv medlem
Tappade mitt Lexar SDXC 64Gbit kort i golvet och nu kan jag inte skriva till det. Testat olika tips på nätet för att ta bort skrivskyddet men helt kört. Aldrig varit med om liknande. Det finns ju ingen fysisk "spak" på den så att man kan aktivera/avaktivera skrivskyddet.

Vad ska jag göra?
 
Jodå, SD-kort har normalt sett en liten plastbit på sidan man kan flytta på, även om den kanske har trillat av. Det är ingen brytare, utan fungerar som en traditionell diskett eller kassettband. Går därmed att lura med tejp e dyl om den gått sönder, men man får se upp så att den inte hamnar på fel ställe.

Alltså den lilla gråa på vänstersidan:
 
Ok, då måste mitt ha ramlat av när jag tappade kortet. Har inget minne att det satt en sån plastbit..20221110_184047.jpg20221110_184047.jpg
 
Det saknas en plastbit där.Jämför med ett annat kort hur det ska se ut när skrivskyddet inte är aktiverat och linma/tejpa dit något. Det räcker inte med bara tejp och kortfacket är trångt så tejpen måste vara tunn.
Jag råkade ut för samma sak på ett sandisk-kort. Pilligt att få dit något men kortet var dyrt då och har fungerat sedan dess.
 
Det kanske går att få bort den där lilla plastbiten från en sån där adapter och peta dit den på minneskortet. Eventuellt med lite våld och/eller superlim
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.