Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SD kort ger sig inte till känna i datorn

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Dyrhill

Aktiv medlem
Har ett SD minneskort som jag använt flertal gånger där allt funkat normalt.

Problemet nu som uppstår är att när jag sätter i kortet i datorn så ger sig inte kortet till känna, dvs datorn reagerar inte över att kortet sitter i kortläsaren. Normalt sett är det annars ett flertal applikationer på datorn som uppmärksammar att ett kort har satts på plats i kortläsaren men nu händer ingenting.

Sätter jag kortet o kameran så kan jag se bilderna och även videoklipp så bilder o filmer är intakta på kortet.

Provar att sätta i andra kort i datorn och då funkar allt som vanligt.

Har ännu inte provat att sätta i det felaktiga kortet i annan datorn.

Har provat att sätta kortet i en kortläsare som stoppas i USB kontakt.
Har tom prova två olika kortläsare och på den ena händer ingenting men på den andra så ger sig kortet till känna och det går att importera bilder o filmer.

Är detta ett tecken på att kortet håller på att gå sönder, är slitet osv eller vad?

Vill ju inte riskera att stå med massa bilder på ett kort som jag sen inte snabbt o enkelt kan få in i datorn. Nästan lika illa som att tappa bort kortet eller få det förstört.
 
Har ett SD minneskort som jag använt flertal gånger där allt funkat normalt.

Problemet nu som uppstår är att när jag sätter i kortet i datorn så ger sig inte kortet till känna, dvs datorn reagerar inte över att kortet sitter i kortläsaren. Normalt sett är det annars ett flertal applikationer på datorn som uppmärksammar att ett kort har satts på plats i kortläsaren men nu händer ingenting.

Sätter jag kortet o kameran så kan jag se bilderna och även videoklipp så bilder o filmer är intakta på kortet.

Provar att sätta i andra kort i datorn och då funkar allt som vanligt.

Har ännu inte provat att sätta i det felaktiga kortet i annan datorn.

Har provat att sätta kortet i en kortläsare som stoppas i USB kontakt.
Har tom prova två olika kortläsare och på den ena händer ingenting men på den andra så ger sig kortet till känna och det går att importera bilder o filmer.

Är detta ett tecken på att kortet håller på att gå sönder, är slitet osv eller vad?

Vill ju inte riskera att stå med massa bilder på ett kort som jag sen inte snabbt o enkelt kan få in i datorn. Nästan lika illa som att tappa bort kortet eller få det förstört.

Lugn lugn, kan du se bilderna i Finder så funkar kortet. Det som inte sker är att ett program startas automatiskt när kortet stoppas in i datorns kortläsare.
Öppna Bildinsamling.app, stoppa in kortet, och välj det i programmet och sedan väljer du längst ned till vänster vad du vill ska ske.

https://www.engadget.com/2014/03/19/how-to-autoimport-your-iphone-photos-using-os-xs-image-capture/
 

Bilagor

  • Preview - Image Capture - Bildinsamling - Screen Shot 3 aug. 2016 19.49.09 - Screen Shot 3 aug. .jpg
    Preview - Image Capture - Bildinsamling - Screen Shot 3 aug. 2016 19.49.09 - Screen Shot 3 aug. .jpg
    50.1 KB · Visningar: 94
Samma problem som jag har

My bad.
Har du provat att formatera om kortet?
Känner igen problemet sen jag installerade 'El Capitan' på min iMac.En eller ibland två omstarter med kortet instoppat i läsaren brukar funka, men jag har ledsnat på det och importerar nu till Lightroom endast genom Kamerans Usb-kabel... :-/ som datorn fattar att jag kopplar in
 
Du har ju konstaterat att kortet funkar i två läsare (kamerans och en extern) men inte funkar i två andra läsare.

Åtminstone för mig indikerar det att det är något så simpelt som ett kontaktproblem, det kan vara så enkelt som att kortets (och läsarnas) kontakter är slitna, rent fysiskt.
 
Du har ju konstaterat att kortet funkar i två läsare (kamerans och en extern) men inte funkar i två andra läsare.

Åtminstone för mig indikerar det att det är något så simpelt som ett kontaktproblem, det kan vara så enkelt som att kortets (och läsarnas) kontakter är slitna, rent fysiskt.

Låter som en indikation på att kassera det kortet då, beställt 2 nya från Inet, de ligger bra till i pris.

Chansar inte på strul med kommande bilder när ett nytt kort kostar 300 kr

Köpte:

SanDisk SDHC Extreme Pro UHS-I 32GB Class 10 / U3 95MB/s
 
Senast ändrad:
Jag hade ett liknande problem med ett SD-kort med viktiga bilder från en resa.
Jag satte kortet i flera datorer.
Prövade med en gammal separat kortläsare - inget resultat.
Scandianavian Photo försökte i två dagar att få fram bilderna - men förgäves.

Så köpte jag en ny separat kortläsare av Scandinavian - men med USB 3 (efter ett gammalt tips på Fotosidan).

Och kunde sedan läsa alla bilderna utan minsta problem och spara dem i datorn.

Ralph Jonsson
 
Jag har samma problem på min mac. Både med SD- och CF-kort. Även med andra enheter. Ska testa reset av minnet, bra tips.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.