Annons

Scratchdisk? Storlek på partition?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Har precis köpt en ny större hårddisk till datorn och håller på att ställa iordning den och då dyker det upp ett par frågeställningar.

Min tanke är att den nya disken, 500GB stor, dels ska användas till lagring av dokument och bildfiler och dels som scratchdisk för Photoshop. Två partitioner således. På C: tänker jag i princip bara ha operativsystem och program, alltså även PS. Tänker jag rätt där? Är det korrekt att PS jobbar snabbare om programmet ligger på C: och en partition på den andra fysiska disken används som scratchdisk och inte över huvud taget till något annat? Om så är fallet, hur stor ska jag lämpligen göra den partitionen?

Jag är alltså intresserad av att på ett enkelt sätt optimera den diskkapacitet jag har, inte av tips på andra arrangemang som skulle vara ännu bättre, men innebärande inköp av ytterligare diskar, RAID och vad det nu kan vara :)


Tilläggsfundering: Idag har jag min C-disk uppdelad i två partitioner, C och E, där E är 25 GB stor och används som scratchdisk. Är det ett totalt meningslöst arrangemang, eller? Är det ovan beskrivna bättre?
 
Vis av tidigare erfarenhet på FS diskussionsforum börjar jag med att säga att jag inte är expert=professionell och noterar att du avsäger dig andra förslag än de du själv tar upp...

I så fall är mitt förslag = ditt förslag, låt C: ha hand om operativsystem och program och låt scratchdisken ligga på den nya hårddisken tillsammans med dina bilder. En hårddisk kan bara göra en sak i taget - ladda in eller skriva ut bilder från/till hårddisken gör du ju förhållandevis sällan så då finns det tid däremellan att sköta jobbet som scratchdisk.

Storleken på scratchdisken ska ju vara så stor som du har "råd med", det finns ju ingen gräns i PS längre men ifall du inte jobbar med väldigt stora bilder eller oerhört många lager så måste ju rimligen 10 GB vara mer än nog. Om vi antar att en bild på 10 MB x 100 lager kräver 1000 MB= 1 GB så har du ju i så fall utrymme kvar för 9 likadana bilder som du vill ha öppna samtidigt
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.