ANNONS
Annons

Scratch disc fw800 Raid 0 i CS4

Produkter
(logga in för att koppla)

Galtar

Aktiv medlem
Hej alla datorkunniga! Står i begrepp att köpa en ny extern fw800-disk till min macbook pro av näst senaste modell. Kan inte rktigt bestämma mig om jag ska köpa en vanlig 7200 fw800 eller en raid-disk och köra den som raid 0. Kommer det göra stor skillnad i prestanda att köra raid 0 när man använder den som scratch disc i PS cs4? filerna jag brukar klabba med i PS ligger vanligtvis mellan 1-2gb, och har 4 gb ram. Sen är kommer ju den osökta följdfrågan hur vanligt det är att raid 0-diskar kraschar? har tittar på en sån där mybook studio-historia för tillfället. Tacksam för svar och idéer! =)

/JR

Du fråga kanske: Har du problem med prestandan idag? I så fall på vilket sätt, hur artar det sig i Photoshop?

ja, det brukar bli extremt segt att jobba med bilderna när jag kommer över 1gb ungefär. Gör allt i justeringslager och brukar kasta bort bildlager så gott det går, så där finns inte mycket att hämta. Just nu ligger ju scratchdisken på macbookens egna 5400 varvare, så antar att det kommer bli en prestandaförbättring oavsett vad. Helst hade man ju velat ha en mac pro, men det ligger något utanför mina ekonomiska ramar just nu =)..

/JR

alltså för att va mer exakt så går det riktigt segt vid tex inzoomningar och panoreringar även om detta blivit något bättre med cs4as gfx-acceleration.. men även enkla saker kan sega såsom att måla masker i justeringslager.. allmänt segjobbat alltså.. nedsparning är ju inte heller något roligt kapital eftersom det vanligtvis tar ca fem minuter med såna filer.

/JR

Jag har 3GB i min Mac Pro 2,66 och när jag passerar 500MB i bildstorlek blir det segare - trots att jag har rejäla diskar internt. Extern wsap-disk vägar jag inte ens tänka på. Jag tvivlar på att Du kan komma runt den beskrivna segheten genom annorlunda disklösningar. Flaskhalsen kommer att vara gränssnittet mot disken - FW800 är FW800 oavsett vad Du hänger på bortom det.

Jag jobbar med en MBP med 4 gb minne och den spurtar på ganska bra tycker jag. Nästa byte blir definitivt till en Mac Pro. När jag hanterar monsterbilder med en massa lager kan den sacka vid olika åtgärder. Då brukar jag använda funktionen "Purge" för att rensa historia, ångrasteg, urklipp med mera. (Ligger under Edit). De sakerna tar upp en massa minne.
För säkerthets skull tar jag en "snapshot" innan rensningen, för att ha något att återgå till om man plötsligt saknar History.

Det var lite det jag täntke också att begränsningen borde ligga i fw800. däremot gåre att köra disken som esata, så går det för slött får man väl investera i ett sånt kort. Jo förstår att jag inte kommer komma runt segheten som sådan, men i dagsläget går det så långsamt att det mer eller mindre blir ohållbart att jobba med filerna och antar att det har att göra med photoshop som måste swappa en massa mot min långsamma interna disk vid stora filer.

Det där purge va ett jädra bra tips! måste jag testa. eftersom jag gör allt i justeringslager äre ingen större förlust att tappa history i vissa lägen.

Raid

Kommer aldrig köra något annat än speglad Raid
hårddiskar som kraschar även om det är sällan så har det hänt mig
flera gånger på bärbart och aldrig mer singeldisk.
Benchmarkade min XPS M1730 med raid 0 och 1 och måste säga att snabbheten var faktiskt inte så stor skillnad varvid spegling är att föredra... ett diskfel och systemet snällt ber dig att byta en disk och så är du på banan igen.

Jo förstår att det äratt föredra i många lägen, men allt av vikt kommer ändå att backupas på lite långsammare usb-diskar så även om jag kommer köra raid 0 så ligger allt på minst två ställen.

Backup

Backup är en enkel sak att lösa men en konfigurerad dator
med alla program, licenser och allt tar mig två hela dagar att återställa så det är här säkerheten ligger... en kraschad disk slår ju på operativsystemet och det är svårare att backa...
Själva rutinen för bilderna är ju enklare att ta backup separat på usb eller liknande.

Jag förstår! men i mitt fall kommer jag köra alla program från den interna hårddisken. raid-disken ska alltså användas som scratch disc samt "arbetsdisk".

Jag förstår! men i mitt fall kommer jag köra alla program från den interna hårddisken. raid-disken ska alltså användas som scratch disc samt "arbetsdisk".

Så arbetar jag. Min MacPro innehåller 12GB RAM, 2x1TB Samsung F1 i RAID0 som arbetsdiskar och en Velociraptor 300GB som systemdisk.

En normal SATA HD har någonstans mellan 60-80MB/s i läs/skrivhastighet

Velociraptorn ger 110MB/s och RAID0-uppsättingen ger 225MB/s i läs och 213MB/s i skriv.

Däremot ökar accesstiden något vid RAID0

Så arbetar jag. Min MacPro innehåller 12GB RAM, 2x1TB Samsung F1 i RAID0 som arbetsdiskar och en Velociraptor 300GB som systemdisk.

En normal SATA HD har någonstans mellan 60-80MB/s i läs/skrivhastighet

Velociraptorn ger 110MB/s och RAID0-uppsättingen ger 225MB/s i läs och 213MB/s i skriv.

Däremot ökar accesstiden något vid RAID0

låter som en lagom dator! =).. lite nyfiken på hur stora filer du kan köra innan det börjar sacka rejält? låter förresten som det blir att investera i ett esata-kort om man ska utnyttja fördelen med raid 0.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar