Annons

scanningsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

matsjak

Aktiv medlem
Undrar om vilket arbetsflöde som är mest optimalt i scanning, att göra allt i t.ex. SilverFast fram till en jpeg, eller använda originalprogrammet, och så snart det är möjligt hoppa över till Lightroom och göra klart. (jag har redan LR..)

Och vad kan man göra i SilverFast som man inte kan göra i Lightroom undrar jag också. är det skillnad på brusreducering och kornreducering t.ex.

Kan SilverFast leverera råfiler? Isåfall hade jag endast scannat med SF, och sparar råfilen för valfritt pyssel i LR. Vet inget om SF, men LR kan ju använda egna framkallningsinställningar som du enkelt kan applicera på valfritt antal bilder, tex ändra kontrasten på alla bilder från en viss rulle.

Ett bra skannerprogram som silverfast kan ofta krama ur mer info ur negativen/diorna och brukar även ha bättre justeringsmöjligheter än de medföljande programmen. Om man med raw-filer menar okomprimerande filer så är det vanliga att man skannar till tiff-format. Och menar man att man skall köra ut informationen helt obearbetad från skanner så kan man skanna som positiv 48-bitar till exempel, filen blir även då en tiff men helt utan justeringar.

För egen del kör jag nästan bara svartvitt negativ och brukar skanna som 16-bitars gråskala, jag har testat att skanna såväl som negativ färg som positiv men tycker sällan att det blir bättre, bara en massa mer jobb. Däremot sparar jag alltid som tiff och gör bilden färdig i ps.

Raw

Det är kanske det som är problemet, Silverfast skannar med 48 bitars färgdjup men sparar som bäst i Tiff och 24 bitar, dvs 8 bitar per färgkanal. Men kanske det finns andra program som kan spara i Raw?

Det är kanske det som är problemet, Silverfast skannar med 48 bitars färgdjup men sparar som bäst i Tiff och 24 bitar, dvs 8 bitar per färgkanal. Men kanske det finns andra program som kan spara i Raw?
Den fulla versionen av Silverfast (inte SE-versionen) kan väl spara RGB-TIFF med 16 bitars färgdjup?

dammbortagning

Den fulla versionen av Silverfast (inte SE-versionen) kan väl spara RGB-TIFF med 16 bitars färgdjup?

Det kanske är så, jag kan inte hitta någon info om det på SilverFast hemsida. Däremot på VueScan så krävs pro för att det ska fungera.

Det blir lite konstigt att man ska behöva Pro-versionen för att kunna lämna programmet så fort som möjligt, hade tänkt att det fanns något enkelt och billigt skanningsprogram som kan exportera till LR, eftersom jag redan har LR och är inkörd på den.

Men den andra frågan var om man missar något, jag kan tänka mig att dammbortagning med ir inte fungerar på en raw-fil?

Vuescan kan spara med och utan IR-kanal. Jag stannade 16-bit/kanal TIFF och har det i LR så det är inga problem.
PRO versionen ger fria uppdateringar så länge programmet finns och uppdateras. Det är ju bra om man tänker på att operativsystem uppdateras och det inte är alltid som äldre versioner fungerar.
Skillnaden är ju inte helt oöverstigliga 40USD.

Tack för svar

Tack för alla svar. Jag kommer att köpa pro-versionen av VueScan. Då är jag ju flexibel och kan prova mig fram och har alla möjligheter. Det lutar åt att skanna Raw och redigera i Lightroom, eftersom jag kan det programmet skapligt.

Dammborttagning i Vuescan går antingen att göra direkt vid scanning och sen kan man spara som man vill jpg/tiff/dng. Eller så scannar man i en rawfil med en IR-kanal och kan således ladda in bilden i efterhand i Vuescan och köra ”IR” behandling. Själv har jag bara provat den första lösningen och kan inte i efterhand påverka med IR kanalen, samtidigt sparar jag nog på lagringsutrymmet.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto