Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanning av svartvita 135 och 120 rullar

Produkter
(logga in för att koppla)

johanwahlberg

Aktiv medlem
Var lite osäker på vilket forum det här inlägget passar i men kom fram till att analogforumet passar bäst! Hoppas att här finns lite känsla för analog films kvaliteer.
Jag har ett problem som inte borde vara så svårlöst, men jag behöver er hjälp. Jag har en väldigt begränsad budget och behöver en scanner till att scanna 135 och 120-film. Mest svartvitt. Har hört att det är svårt att scanna svartvitt med bra kvalitet. Jag kommer dels att använda datorn som ett digitalt mörkrum istället för att kopiera bilderna på vanligt sett och dels som ett komplement. Jag antar att man behöver en svindyr multiformatsfilmscanner för att få in 120-rullarna i datorn eller finns det flatbäddscannrar som klarar 120-formatat med tillräckligt bra kvalite?
 
Hej Johan,
jag var lite i samma situation som du, d.v.s. behov av att scanna både mellanformat och småbild, men inte med någon större budget. Jag kör också mestadels svartvitt.

Jag köpte en flatbäddsscanner, en Epson Perfection Photo 3170, och är mycket nöjd med det köpet. Tror den kostade runt 2700 i våras, men det har säkert ändrats sen dess. 3170 levereras med ramar för både 135-film, 120-film samt diaramar, så det är mycket smidigt och flexibelt att scanna det mesta.

Exakt hur bra kvalité den ger kan naturligtvis diskuteras, men den duger gott för mina amatörbehov än så länge, och det är oftast betydligt lättare att nå bra resultat med scannern + PS än i mörkrummet (även om mörkrummet ofta ändå är roligare).

Lycka till!
 
Jag köpte en Epson 3170 photo för någon månad sen för strax över 2000kr. Sök på tex http://www.kelkoo.se/ för billigaste priset.

Jag köpte skannern för att skanna just svartvita MF-negativ och till det är den jättebra. Småbild blir okej.

Tänk på att du inte redan har det kan behöva köpa till mer RAM-minne till dator då filerna blir flera hundra Mb stora.
 
Tack för era svar. SÅ ni båda har valt Epson Perfection 3170. Hur är det med skärpan på den? Går det att få knivskarpt? Går den att manuellt justera, är det AF. Är den fixerad eller hur funkar det?
Har tidigare tittat på den nya Perfection 2580 men är osäker på om den tar mellanformat. Inte med den automatiska laddaren iallafall. Men jag kanske ska överväga en "högre" modell.
 
Om jag visste att jag tillövervägande delen skulle scanna neg i 135 å 120 storlek så skulle jag aldrig lägga pengar på en flatbädd!!!

Scanna film på en sådan kan aldrig bli annat än en kompromiss!!!
 
BenHur skrev:
Om jag visste att jag tillövervägande delen skulle scanna neg i 135 å 120 storlek så skulle jag aldrig lägga pengar på en flatbädd!!!

Scanna film på en sådan kan aldrig bli annat än en kompromiss!!!

Ja, med plånboken. 3170 måste vara det mest prisvärda för mellanformat. Alternativet är något som kostar femsiffrigt.
Photokina hade ju lite goda nyheter iofs, med Epsons nya filmskanner för 800€. Skannar man bara 135-film så kommer man undan ganska billigt med en riktig neg-skanner.
 
Ja, om jag bara behövde scanna 135 så är det inte svårt att hitta en sjysst begagnad filmscanner för 2000:- Funderar på om en begagnad Dimage Scan och komplettera med en Perfection 2580 kunde vara en lösning.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.