Annons

Scanning av negativ, vart?

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Vill få ett större antal negativ scannade, finns det något bra ställe utan att det kostar för mycket?

Danne
 
Kollade crimson, men var lite saftigt pengamässigt, men klart det tar ju sin lilla tid att scanna.

Har du något tips på bra negativscanner?

Danne
 
Det beror på vilket syfte och vilka anspråk man har. Vill man bara digitalisera för att kolla på skärmen utan högre krav på kvalitet så duger möjligen en billig flatbäddare men man bör kanske inte förvänta sig någon jättebra kvalitet från så billiga skannrar.
 
Hur man än skall göra så bör man inte använda den allra billigaste scannern med det sämsta resultatet. Ofta vill man kanske kunna använda en bild till något och då måste man ju gräva fram negativet och börja om från början. Det är lika bra att scanna in det i hyffsad eller bra kvalitet på en gång när remsorna är monterade i scannern.

macgunde - Jag har skickat dig ett mail.
 
Jag tvärkollade hos Scandinavian Photo och de har några filmskannrar för under 3.000:-. De ger förmodligen bättre resultat än de allra flesta flatbäddsskannrar, även de som kostar mycket mer.

Om du har annat som du skall skanna in som kräver en flatbäddsskanner så blir situationen lite annorlunda men om det bara är film så är det bättre spenderade pengar.
 
Jag har en Polaroid Sprintscan 4000 som är en dedikerad negativ/positiv/dia films scanner som jag kan tänka mig sälja till bättre behövande.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.