På papper får man väl inte ut så många steg oavsett vad man plåtar med? Det var ju för att styra detta man utvecklade zonsystemet bland annat.
Men jag tycker att man ofta går vilse någonstans när man diskuterar film vs sensor, jag kör själv med bägge delarna och bägge har sina för och nackdelar som jag ser det. Nu plåtar jag ju svartvitt i och för sig, och det är ju överlägset färgfilm rent tekniskt för det mesta. Men om man tar sådant som upplösning till exempel så hänger man ofta fast vid rena rådata, alltså linjepar/mm utan att ange hur dessa detekterats. En annan aspekt som jag tror är bildmässigt viktig är att detta med upplösning till exempel inte låter sig jämföras hur som helst mellan de olika tekniken. På filmen sjunker ju kontrasten gradvis med ökad linjeupplösning till exempel, upplösningen beter sig med andra ord ganska annorlunda jämfört med en sensor. När det gäller dynamiskt omfång tycker jag också att det ofta verkar som man jämför på olika sätt, dynamiken i filmen avgörs ju dessutom i två steg dels filmens förmåga att fånga ljus alltså avståndet mellan skönjbar teckning i lågdagern hela vägen upp till solarisation i högdagern, sedan styr man ju även kontrasten vid framkallningen om man behöver. Men hur många steg det ligger mellan skönjbar svärtning och solarisation kan jag inte ens gissa då jag aldrig överexponerat någon bild så ens solen blir solariserad.
Hur som helst funkar de olika medierna på så olika sätt så en objektiv jämförelse blir ganska svår.
Efter egen erfarenhet så vinner ett större format över ett mindre som regel, mina nattbilder tagna med 6 x 6 på svartvit film blir med andra ord bättre än de jag tagit med min FF dslr av senare modell (5D Mk2). Men skillnaderna är av mer subtil natur som till exempel mjukare tonövergångar och fler valörer främst i låg och högdagrar. Nu får andra tycka vad de vill om detta och även komma till helt andra slutsatser, men detta är vad jag anser efter min egen praktiska erfarenhet.
När det kommer till småbild blir det knepigare, rent tekniskt är säkert det digitala överlägset på många sätt, men åter igen anser jag att jag får bilderna mer som jag vill ha dem med film.
Slutligen tycker jag att denna analog vs digital diskussion är ganska överflödig för det mesta, det man själv tycker är bäst och trivs bäst med är och kommer att förbli det bästa valet för en själv. Men framför allt skulle jag efterlysa att fler faktiskt med öppet sinne provade själva innan de kom med tvärsäkra uttalanden, och kanske till och med efter det att de provat kommit fram till att det handlar om vad man själv gillar i hög utsträckning.