Annons

Scanning av negativ (120 film)

Produkter
(logga in för att koppla)

henkeers

Aktiv medlem
Jag har (äntligen) börjat fota med film och jag är inspirerad så in i h......
Min generation växte inte upp med film, så jag har verkligen längtat att ta steget.

I veckan så köpte jag en Mamiya 645 PRO 1000s med några fins linser till. UNDERBAR!

Nu till ämnet; Jag har en fotoskrivare med scanner och har tänkt att scanna in mina negativ.
Frågan är; den inbyggda scanner har en optisk scannerupplösning på 4800x4800 dpi. Räcker det med den nu i början när jag ska börja scanna negativ till datorn?

Eller ska jag köpa en flatbäddsscanner direkt, som är mer lämpad till scanning av negativ?

Detta är allts helt nytt för mig och jag behöver lnågra goda råd!

//Henrik

Varje konvertering (analogt till digitalt eller tvärs om) innebär en kvalitetsförsämring. Därför förstår jag inte varför man ska fotografera analogt om man vill ha en digital slutprodukt. Låter som en omväg till målet för mig.
Angående din konkreta fråga så anser jag att 4800 x 4800 dpi bör räcka bra. Själv skannar jag dia med 3000 dpi och tycker att det räcker. Viktigt är också att man har bra programvara till skannern för att kunna korrigera redan vid inläsningen. Om det följer med bra programvara till skannern så kör med den, alternativt finns det bra programvara till överkommliga priser. Vuescan och Silverfast brukar anses bra.

Hej,

Jag fotar också 120-film. Jag digitaliserar mina negativ mest för att ha en digital "tumnagel" / "kontaktkarta" och har därför inte engagerat mig helhjärtat i digitaliseringsproceduren. Min erfarenhet är dock att man kan få minst lika bra och skarpa resultat genom att fotografera sina negativ mot ett ljusbord eller fönster, jämfört med att använda en flatbäddsskanner. Det kan vara värt att överväga det alternativet, jämför och bedöm själv.

Det finns en del uppslag på nätet, exv:
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/rawbilder-cc/15_Fota+dina+äldre+bilder
http://guld.moderskeppet.se/kurser/kurs/rawbilder-cc/18_Hemmabygge+för+diafoto

Mvh Henrik

Varje konvertering (analogt till digitalt eller tvärs om) innebär en kvalitetsförsämring. Därför förstår jag inte varför man ska fotografera analogt om man vill ha en digital slutprodukt. Låter som en omväg till målet för mig.
Angående din konkreta fråga så anser jag att 4800 x 4800 dpi bör räcka bra. Själv skannar jag dia med 3000 dpi och tycker att det räcker. Viktigt är också att man har bra programvara till skannern för att kunna korrigera redan vid inläsningen. Om det följer med bra programvara till skannern så kör med den, alternativt finns det bra programvara till överkommliga priser. Vuescan och Silverfast brukar anses bra.

En smula fantasilöst svar kan jag nog tycka. En anledning till att man skaffar en analog kamera men ändå vill ha ett digitalt slutresultat kan ju helt enkelt vara att man trivs att plåta med just den kameran. Det här kan ju i synnerhet gälla om kameran ifråga är en mellanformatare. En stor best med gigantisk sökare (eller ljusschakt) som kräver en helt annan arbetsmetodik och ger en annan känsla av hantverk än en modern digital systemkamera. Många kan nog uppleva att det känns mer seriöst att plåta med en mellanformatskamera, och eftersom en digital sådan sällan ligger inom räckvidd för en vanlig hobbyfotograf får man skaffa en analog.

Skannerns upplösning säger dessvärre inget om kvaliteten på inskanningen. Om du har en kombinerad skrivare och skanner tippar jag att den knappast är optimal för att skanna film. Den verkliga upplösningen kommer nog inte att ligga högre än kanske 1200 x 1200 ppi - max! Med en flatbäddskanner av högre kvalitet kommer du att få skarpare digitala filer. Alltså högre verklig upplösning. Ta en titt på Epson V700, om din budget tillåter. Annars möjligtvis Epson V600 eller Canon 9000F.

Klokt!
Det första man ska besluta är säkert hur man vill använda sina inskannade bilder. Det är stor skillnad på kvalitetskraven om man bara vill kunna titta på sina bilder i en dator eller skapa digitala kopior som duger för utskrift i större format.

//Kjell

Tack för alla svar!

Precis som du säger Krille, så är det inte så stora pengar det rör sig om för analoga mellanformat, vilket är perfekt då man med dagens teknik enkelt kan scanna in bilderna och få dom digitala.

Film blir mer för personligt bruk då det digitala får gå först när det gäller foto-jobb.

Jag får helt enklelt pröva mig fram. Beställa några på CD redan från labbet, sen scanna in negativen själv på min nuvarande scanner. Ska bli kul att se skillnaden!

För övrigt så måste jag säga att fotograferandet blir helt annorlunda nu när man skjuter film. Herregud alltså. Innan jag skaffade min Mamiya så tänkte jag att folk kanske överdrev lite om "hur man ändrar sitt sett att fotografera på" med hjälp utav film. Man stannar verkligen upp. Man skruvar och rattar och skruvar igen och kollar allting noga... Underbar känsla efter att ha fotat hästar med en 1D Mark III som trycker av 10bps.

Vill man utvecklas, då ska man fota film.

För övrigt så måste jag säga att fotograferandet blir helt annorlunda nu när man skjuter film. Herregud alltså. Innan jag skaffade min Mamiya så tänkte jag att folk kanske överdrev lite om "hur man ändrar sitt sett att fotografera på" med hjälp utav film. Man stannar verkligen upp. Man skruvar och rattar och skruvar igen och kollar allting noga... Underbar känsla efter att ha fotat hästar med en 1D Mark III som trycker av 10bps.

Vill man utvecklas, då ska man fota film.

Intressant, och säkert helt korrekt för många. Personligen tror jag kanske att det är själva bytet av teknik som kan ge ett lyft i fotograferandet. Efter att ha fotograferat analogt i 30 år sålda jag alla gamla grejer för 15 år sedan och har sedan dess bara fotograferat digitalt och tycker att det är fantastiskt. Det är mitt fotografiska lyft. Men vem vet, om 15 år till kanske jag kommer att längta tillbaka till det analoga igen......

120-film är, har jag för mig, 56x56 mm. Scannar man det med en upplösning på 4800 dpi så får man en bild som är 10000x10000 pixlar eller 100 megapixel om man så vill. Även om man tappar kvalitet i scanningen så är slutresultatet fortfarande vida överlägset normala digitalkameror när det gäller upplösning.

Intressant, och säkert helt korrekt för många. Personligen tror jag kanske att det är själva bytet av teknik som kan ge ett lyft i fotograferandet. Efter att ha fotograferat analogt i 30 år sålda jag alla gamla grejer för 15 år sedan och har sedan dess bara fotograferat digitalt och tycker att det är fantastiskt. Det är mitt fotografiska lyft. Men vem vet, om 15 år till kanske jag kommer att längta tillbaka till det analoga igen......

Självklart! Jag menade för min egen del (digitala generationen).
Som du säger, så är det tvärtom för din generation :)

120-film är, har jag för mig, 56x56 mm. Scannar man det med en upplösning på 4800 dpi så får man en bild som är 10000x10000 pixlar eller 100 megapixel om man så vill. Även om man tappar kvalitet i scanningen så är slutresultatet fortfarande vida överlägset normala digitalkameror när det gäller upplösning.

Nu är ju bildkvalitet inte bara beroende på pixelantalet. Gör jag parallella tester med en DSLR med en upplösning på 20 MP eller högre och med en mellanformatskamera med lågkänslig färgfilm, då är bildkvalitet när det gäller skärpa, färgåtergivning och idag också kontrastomfång bättre på DSLR-kameran. Då skannade jag ändå filmen på den bästa Imacon-skannern.

Det medför ju inte att man inte ska fotografera på film. Det finns andra kvaliteter än de rent tekniska.

Nu är jag inte säker på vad du menar med kontrastomfång men jag upplever att film har mycket högre dynamiskt omgång än digitalkemeror, full teckning i skuggor och himmel som med digitalkamera blir helt svart och helt vitt.

Nu är jag inte säker på vad du menar med kontrastomfång men jag upplever att film har mycket högre dynamiskt omgång än digitalkemeror, full teckning i skuggor och himmel som med digitalkamera blir helt svart och helt vitt.

Har du provat någon av kamerorna som använder en av Sonys nya sensorer? Med en bra råkonvertering får du ut cirka 13 - 14 bländarstegs omfång. På negativfärgfilm får du ut 10 steg när bilden kommer på papper.

Har du provat någon av kamerorna som använder en av Sonys nya sensorer? Med en bra råkonvertering får du ut cirka 13 - 14 bländarstegs omfång. På negativfärgfilm får du ut 10 steg när bilden kommer på papper.

På papper, ja, men från scanad film får man väl ut mer än 10 EV?

På papper får man väl inte ut så många steg oavsett vad man plåtar med? Det var ju för att styra detta man utvecklade zonsystemet bland annat.

Men jag tycker att man ofta går vilse någonstans när man diskuterar film vs sensor, jag kör själv med bägge delarna och bägge har sina för och nackdelar som jag ser det. Nu plåtar jag ju svartvitt i och för sig, och det är ju överlägset färgfilm rent tekniskt för det mesta. Men om man tar sådant som upplösning till exempel så hänger man ofta fast vid rena rådata, alltså linjepar/mm utan att ange hur dessa detekterats. En annan aspekt som jag tror är bildmässigt viktig är att detta med upplösning till exempel inte låter sig jämföras hur som helst mellan de olika tekniken. På filmen sjunker ju kontrasten gradvis med ökad linjeupplösning till exempel, upplösningen beter sig med andra ord ganska annorlunda jämfört med en sensor. När det gäller dynamiskt omfång tycker jag också att det ofta verkar som man jämför på olika sätt, dynamiken i filmen avgörs ju dessutom i två steg dels filmens förmåga att fånga ljus alltså avståndet mellan skönjbar teckning i lågdagern hela vägen upp till solarisation i högdagern, sedan styr man ju även kontrasten vid framkallningen om man behöver. Men hur många steg det ligger mellan skönjbar svärtning och solarisation kan jag inte ens gissa då jag aldrig överexponerat någon bild så ens solen blir solariserad.

Hur som helst funkar de olika medierna på så olika sätt så en objektiv jämförelse blir ganska svår.

Efter egen erfarenhet så vinner ett större format över ett mindre som regel, mina nattbilder tagna med 6 x 6 på svartvit film blir med andra ord bättre än de jag tagit med min FF dslr av senare modell (5D Mk2). Men skillnaderna är av mer subtil natur som till exempel mjukare tonövergångar och fler valörer främst i låg och högdagrar. Nu får andra tycka vad de vill om detta och även komma till helt andra slutsatser, men detta är vad jag anser efter min egen praktiska erfarenhet.

När det kommer till småbild blir det knepigare, rent tekniskt är säkert det digitala överlägset på många sätt, men åter igen anser jag att jag får bilderna mer som jag vill ha dem med film.

Slutligen tycker jag att denna analog vs digital diskussion är ganska överflödig för det mesta, det man själv tycker är bäst och trivs bäst med är och kommer att förbli det bästa valet för en själv. Men framför allt skulle jag efterlysa att fler faktiskt med öppet sinne provade själva innan de kom med tvärsäkra uttalanden, och kanske till och med efter det att de provat kommit fram till att det handlar om vad man själv gillar i hög utsträckning.

Just för nattbilder är film ofta bättre än digitalt, då sensorn har allehanda hyss för sig på väldigt långa slutartider. Mellanformatsbilder får också en annan karaktär än småbild, och det är inte helt enkelt att åstadkomma digitalt.

Men precis som Alf skriver är det en smaksak vilket man föredrar :)

Slutligen tycker jag att denna analog vs digital diskussion är ganska överflödig för det mesta, det man själv tycker är bäst och trivs bäst med är och kommer att förbli det bästa valet för en själv. Men framför allt skulle jag efterlysa att fler faktiskt med öppet sinne provade själva innan de kom med tvärsäkra uttalanden, och kanske till och med efter det att de provat kommit fram till att det handlar om vad man själv gillar i hög utsträckning.

Det var ungefär samma sak jag ville säga, det går inte att räkna pixlar på det sättet som eskil23 gjorde. Jag sitter ofta och arbetar med skannat material i format från småbild och uppåt. Just nu råkar jag arbeta med filer som kommer från trumskannade 8 x 10 tums negativ. Och rent tekniskt skulle då fotografen fått bättre resultat med en mellanformatskamera med ett digitalt bakstycke. Men det finns så mycket mer än upplösning och »korrekt« färgåtergivning som avgör vårt val av teknik. Man kanske helt enkelt gillar det uttryck som man får fram med en 8 x 10 tums kamera.

Jag har (äntligen) börjat fota med film och jag är inspirerad så in i h......
Min generation växte inte upp med film, så jag har verkligen längtat att ta steget.

I veckan så köpte jag en Mamiya 645 PRO 1000s med några fins linser till. UNDERBAR!

Nu till ämnet; Jag har en fotoskrivare med scanner och har tänkt att scanna in mina negativ.
Frågan är; den inbyggda scanner har en optisk scannerupplösning på 4800x4800 dpi. Räcker det med den nu i början när jag ska börja scanna negativ till datorn?

Eller ska jag köpa en flatbäddsscanner direkt, som är mer lämpad till scanning av negativ?

Detta är allts helt nytt för mig och jag behöver lnågra goda råd!

//Henrik
Är du säker på att din fotoskrivare med skanner klarar av att skanna mellanformatsfilm? Vid skanning av film så krävs det att skannern har en ljuskälla i locket som ”lyser igenom” filmen och de flesta multimaskiner brukar bara ha en ljuskälla stor nog för småbild. Klarar den av mellanformat så prova att skanna med den först, det kanske duger för dina krav.

Jag skulle dock rekommendera att du försöker skaffa dig åtminstone en flatbäddsskanner av relativt god kvalité, helt enkelt den bästa som man anser sig ha råd med, för det är tråkigt om man blir missnöjd med slutresultatet på grund av en undermålig skanner. Jag har själv en Canoscan 8800f, och den tycker jag är värdelös för småbild och tyvärr är den inte särskilt bra till mellanformat heller, men i det senare fallet så duger det i alla fall för att producera en mindre ”webbkopia” vid behov.

Det var ungefär samma sak jag ville säga, det går inte att räkna pixlar på det sättet som eskil23 gjorde. Jag sitter ofta och arbetar med skannat material i format från småbild och uppåt. Just nu råkar jag arbeta med filer som kommer från trumskannade 8 x 10 tums negativ. Och rent tekniskt skulle då fotografen fått bättre resultat med en mellanformatskamera med ett digitalt bakstycke. Men det finns så mycket mer än upplösning och »korrekt« färgåtergivning som avgör vårt val av teknik. Man kanske helt enkelt gillar det uttryck som man får fram med en 8 x 10 tums kamera.

Menar du att jag skulle ha räknat fel?
Den stora fördelen med stora format, oavsett om det är analogt eller digitalt, är just den höga upplösningen.

Menar du att jag skulle ha räknat fel?
Den stora fördelen med stora format, oavsett om det är analogt eller digitalt, är just den höga upplösningen.

Nej, inte alls. Men kvalitet i bilden är inte samma sak som antalet pixlar. Om du tar ett enkelt exempel. Min Imacon-skanner har en upplösning på 3200 ppi när jag skannar mellanformat, min Epson V750 har en upplösning på 4800 ppi. Vilken skanner tror du har bäst upplösning?

Det finns alltså så mycket mer som avgör bildkvaliteten. En digitalkamera med en upplösning på 24 megapixlar har betydligt högre upplösning än en skanning som motsvarar 100 megapixlar.

Men låt oss nu inte förvandla detta till en analog vs digital fotografi. Jag är glad över att det finns möjlighet att arbeta med en rad olika tekniker, det ger olika fotografer en chans att hitta den teknik som passar denne bäst.

Stefan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar