Annons

Scanning av dia

Produkter
(logga in för att koppla)

F1new

Medlem
Jag ska scanna ca 10000 småbildsdior. Har någon erfarenhet av denna typ av "masscanning"? Kan man hyra/låna en scanner med magasin någonstans eller få detta gjort för en rimlig peng?

Tack,
Dan

Tror vi kan avskriva Minolta Dimage Dualscan II, III och IV. De tar rätt lång tid på sig om jobbet ska bli bra gjort. Detta är mina erfarenhet av Dimage Dualsan III :-(.

Jag vill också veta hur man skall gå tillväga! Det måste ju finnas en scanner som tar magasin, eller?

Om jag inte missminner mig så vill
Odenlab att man ska ha sina dior
i en diakarusell när man lämnar
in dom. Vet inte hur de går tillväga.

F1new skrev:
Jag ska scanna ca 10000 småbildsdior.

Att göra detta själv låter som en omöjlighet, allt för tidskrävade helt enkelt.

Vill man dessutom ha kvalitet på bilderna så krävs det oftas lite manuellt pulande med varje bild...

Re: Re: Scanning av dia

larsaz skrev:
Vill man dessutom ha kvalitet på bilderna så krävs det oftas lite manuellt pulande med varje bild... [/B]

För att inte tala om att man måste ge filerna vettiga filnamn och sortera i mappar för att man skall ha någon glädje av sina digitala bilder.

Frågan är om en diascanner för konsumentbruk håller för så mycket mer än 10000 bilder. Jag tror nog att man får räkna med att apparaten är förbrukad efter en sådan mängd bilder. Iallafall färdig för en rejäl service.

Peter

Senast ändrad:
ANNONS