Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanning av äldre S/V negativ blir oskarpa

Produkter
(logga in för att koppla)

FimW

Medlem
Jag har börjat scanna min fars negativ från 1920-talet med en AgfaSnapScan 600. Negativen är i format 6*8 cm.Efter scanningen har jag försökt att förbättra bildern i PaintShop 8. Men jag tycker inte skärpan i bilderna är tillräcklig.
I programmet för skanning står det att upplösningen är 1200 dpi, men jag tro inte scannern klarar mer än 600. Behövs det en bättre scanner? Var fotkvaliten så mycket sämmre i i seklets början? Har jag för höga krav? Är det en dålig fotograf?

Några av det bättre bilder finns på http://hem.bredband.net/fimwas2/

jag tror du ska skaffa dig en riktig negskanner istället.
jag har en agfa snapscan 1236 och hade ett tag ett dialock till den, men kvalitén är urusel.
är negget/diat det minsta underexponerat/överexponerat så ser det hemskt ut.
nu är mitt dialock paj (krossat under en högtalare) men jag är inte så lessen för det, utan lånar mycket hellre en för neg/dia anpassad skanner.

6x8 cm är rätt stort så jag tror att kontaktkopiering i ett mörkrum skulle kunna fylla två syften. Det ena att du får nya papersbilder att titta på dels att skanna. Sen som Christel skriver så är speciell filmskanner att föredra. Tyvärr så fungerar inte småbildskannrarna för detta format, men det krävs mer utgiftskränade grejor. Läste i något nummer at Foto att det fanns en skanner för papper som fungerade rätt bra att skanna dior tagna med mellanformat. Tyvärr minns jag inte namnet på apparaten.

Jag kikade på bilderna och såg att du besitter en historisk skatt.

Det kan vara så att din skanner har upplösning 600x1200 dpi. Det räcker inte så bra. Ev. har den inte ens det. Om pixlarna är långsmala så är det förmodligen 600x1200. I värsta fall interpolerar skannern (fuskar) och kaller det för 1200.

De nya och moderna fotoskannrarna som både är avsedda för påsikt (flatbädd) och film är mycket bättre och bör räcka för så pass stora neg. De är förhållandevis billiga jämfört med filmskanners.

(Om du vinner fototävlingen här på FS nu på nyåret så har du en perfekt skanner)
/J O

ANNONS