Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scannerproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Jag köpte för ett tag sen en begagnad filmscanner, en polaroid sprintscan 4000. Jag skaffade ett SCSI-kort (nytt) och installerade allt som skulle installeras. Problemet är att när jag pluggar in scannern och söker efter den genom "Sök efter ny maskinvara" så hänger sig datorn! Jag har en hyfsat ny dator med XP som annars inte krånglar (mer än normalt för en PC..).

Någon som kan tänkas veta vad som är fel eller åtminstone var felet ligger?

Hej!

Två spontana tips på saker man kan kolla:
* Är SCSI-kejdan terminerad? Det måste sitta en terminering sist i kedjan, i ditt fall förmodligen på den SCSI-kontakten som inte har sladden till datorn i sig. En del SCSI-enheter har inbyggd terminering som man då måste aktivera. Andra änden i kedjan är oftast terminerad inne i själva SCSI-kortet.

* Har du lyckats få scannern på samma SCSI-id som någon annan enhet i kedjan? Om jag inte minns i alldeles galen tunna brukar SCSI-korten oftast ha ID 7 och allt mellan 0 och 6 kan man köra på själv. Dock kan man få spännande upplevelser om två enheter svarar på samma ID.

/Nicke Jonsson

Carl Johan skrev:
Jag köpte för ett tag sen en begagnad filmscanner, en polaroid sprintscan 4000. Jag skaffade ett SCSI-kort (nytt) och installerade allt som skulle installeras. Problemet är att när jag pluggar in scannern och söker efter den genom "Sök efter ny maskinvara" så hänger sig datorn! Jag har en hyfsat ny dator med XP som annars inte krånglar (mer än normalt för en PC..).

Någon som kan tänkas veta vad som är fel eller åtminstone var felet ligger?

Verkar som om din scanner inte har drivrutiner för Windows XP:( (enligt länken nedan)

Hittade denna länk där det finns drivare till Sprintscan 4000 PLUS.
http://www.helpdrivers.com/frances/listado/panel.asp?marca=Polaroid&perif=escaneres

/ Ken1

Inga som helst problem att få igång en Sprintscan på XP.

Gå in på polaroid.com och hämta hem drivare och program (de finns där någonstans). Därefter behöver du kanske en ASPI-driver från t ex Adaptec.

Installera och tuta och kör.

ASPI-drivern måste initieras manuellt men bra instruktioner hittar du om jag minns rätt på vuescans hemsida.

Lycka till!

Kjell: Celeron CPU 2.70GHz. Kan det vara det?

Nu har jag provat med det mesta men problemet är kvar. Jag funderar på att sälja scannern, men då är frågan: Kan det vara själva scannern det är fel på? Jag säljer ju inte gärna en trasig scanner.

Om dun inte har en terminering så är det förmodligen en felkälla.
En terminering är precis om beskrivits tidigare ett avslut på kedjan. Du skall alltså sätta ett don som endast har en kontakt i slutet av kjedan, i ditt fall på utgående SCSI port på Scanern.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar