ANNONS
Annons

scannerinställning

Produkter
(logga in för att koppla)

burnedred

Aktiv medlem
Alla här verkar ut till att fokusera på storleken, av bild filen kanske jag ska lägga till.
Men vad ska jag ha för inställningar då jag ska scanna till reklam tryck och för att kunna tillfredsställa bildbyråer mm.
räcker det att scanna i 4000 dpi med en output på 300 dpi?
Jag har hört mig för om detta men jag kan inte få ett tillfredställande svar. Jag scannar med en filmscanner Minolta elite 5400. Så jag kan ju dra på med ännumer men det blir ju lite tunga filer då 5400 och 300 dpi blir ju en fil på över 100 meg i 8 bitar.
Snäll kan nån hjälpa mig med uppgifter.

Försvinnande få skrivbordsskannrar har mer än 4000 ppi. Filmen innehåller också väldigt lite information vid skannning i högre upplösning än så.

Accepterar byrån skrivbordsskannade bilder så tar de nog 4000 ppi. Jag skulle inte skanna i högre upplösning i alla fall, om det handlade om att lägga bilder på lager.

Jag vet inte om det var det jag undrade över

Ja jag vet inte om det var ett svar som jag ville ha och jag hoppas att det är någon som kan komma med ett bättre. Jag uppskattar svaret men jag söker nog något annat.

Det svar du är ute efter kan du bara få från just din bildbyrå, det inser du väl?

burnedred skrev:
Alla här verkar ut till att fokusera på storleken, av bild filen kanske jag ska lägga till.
Men vad ska jag ha för inställningar då jag ska scanna till reklam tryck och för att kunna tillfredsställa bildbyråer mm.
räcker det att scanna i 4000 dpi med en output på 300 dpi?
Jag har hört mig för om detta men jag kan inte få ett tillfredställande svar. Jag scannar med en filmscanner Minolta elite 5400. Så jag kan ju dra på med ännumer men det blir ju lite tunga filer då 5400 och 300 dpi blir ju en fil på över 100 meg i 8 bitar.
Snäll kan nån hjälpa mig med uppgifter.

Hej Jörgen!
Jag vet inte om jag är rätt man o svara men, då jag scannar in så fläskar jag på så mycket jag kan med min scanner. Brukar få ut filer på 45Mb, och de bildbyråer jag jobbar med har inte klagat hitintills. O det är scannat i 4000dpi eller 1400 dpi i den lilla scannern.
Ilkka

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar