Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner, TWAIN, FEL!

Produkter
(logga in för att koppla)

bjornt

Aktiv medlem
Tjo,

Någon som är en fena på scannerproblem? Jag har precis köpt en Minolta Scan Dual IV, och har problem att få den att funka.
Jag vet att scannern fungerar; på min bärbara WinXP-burk så fungerar den perfekt.

Men, på min stationära dator (dvs den där jag vill ha scannern...) så fungerar det inte. Den är korrekt installerad, och windows märker inget fel. Programvaran (och drivern; dvs samma problem med vuescan) klarar av att visa en index-scan, men hänger sig totalt (ibland med diverse olika felmeddelanden) när jag skall scanna en bild, eller t.ex. sätta fokuspunkt.
Det är alltså stenkrock någonstans mellan scannern och min stationära WinXP-burk.
Någon som har en aning om vad som kan orsaka sådant här?
 
Brukar instalera om drivaren då det händer hos mig. Händer speciellt om man tar ur scannern och flyttar den och sedan sätter tillbaka den. iaf hos mig. Instalera om drivaren och sätt i scannern på nytt (ha den inte i under ominstallationen) Slå på scannern och sedan öppna programvaran.

Det brukar lösa liknande problem på min minolta scan dual2
 
Ok, tack. Testade att installera om (lite slarvigt iofs), men det luktar som att det inte borde skilja så hemskt mycket i programvaran mellan II och IV.
Skall testa en rejäl avinstallation/ominstallation med 7 omstarter mellan senare ikväll! =)
 
Kolla drivrutinerna till ditt moderkort eller USB-kort om du har separat. Hänger sig Vuescan är det nog knappast Minoltas mjukvara det hänger på, Vuescan är helt självgående och kräver inte ens att Minoltas programvaror är installerade.
 
Låter rimligt... Det är ju först när mycket data skall skickas som den hänger sig.
Suck. Önskar jag hade Mac nu.
 
som vanligt med windows

Det verkar som om vi som använder windows har sisådär 1000 000 gånger fler problem med liknande saker än Macanvändare. För mig som är en nolla på datorer kan ni förstå hur det känns när man råkar ut för liknande problrm för 999:e gången.

Har absolut inget råd att ge dig! Börjar själv bli trött på PC med Windows. (Tänk om man hade råd att byta sin jobb-PC på 466 MHz mot en ny Mac)
 
Nu funkar det!
Det hjälpte inte att installera om skannerns drivrutiner, utan jag fick hämta hem de senaste moderkortsdrivisarna istället.

Tack så mycket för all hjälp!
 
Re: som vanligt med windows

Tonyeagle skrev:
Det verkar som om vi som använder windows har sisådär 1000 000 gånger fler problem med liknande saker än Macanvändare. För mig som är en nolla på datorer kan ni förstå hur det känns när man råkar ut för liknande problrm för 999:e gången.

Har absolut inget råd att ge dig! Börjar själv bli trött på PC med Windows. (Tänk om man hade råd att byta sin jobb-PC på 466 MHz mot en ny Mac)

Gäller inte alla..Själv har min Dual II:a gått i 2 år utan något som helst strul..
mvh/Gunte..
 
som vanligt med windows
Det verkar som om vi som använder windows har sisådär 1000 000 gånger fler problem med liknande saker än Macanvändare. För mig som är en nolla på datorer kan ni förstå hur det känns när man råkar ut för liknande problrm för 999:e gången.

Har absolut inget råd att ge dig! Börjar själv bli trött på PC med Windows. (Tänk om man hade råd att byta sin jobb-PC på 466 MHz mot en ny Mac)
Inga problem här heller. Betänk dock en sak. Mac == Apple, vilket innebär otroligt liten valmöjlighet inom valet av komponenter. Du kan välja mellan Apple, och Apple. Sen visst, det går att få både nvidia kort och Ati kort t.ex, men inget blir till utan apple's blessing om det är en viktig del i burken.

Inom x86 världen har du minst 10 tillverkare till varenda del, vilket borgar för flexibilitet och en prispress som du inte hittar hos Apple. Och med tanke på detta är det inte smått otroligt att x86-PCn startar överhuvudtaget.

Det är snarare inkompetens att en Mac kan hänga sig överhuvudtaget så hårt styrt som det är, speciellt som dom flesta x86-PCs idag är väldiga hopplock och funkar lika bra.
 
Damocles skrev:
Det är snarare inkompetens att en Mac kan hänga sig överhuvudtaget så hårt styrt som det är, speciellt som dom flesta x86-PCs idag är väldiga hopplock och funkar lika bra.

Egentligen vill jag inte fortsätta på det här spåret eftersom tråden har spårat ur, men jag måste bara flika in en liten historia;
Jag var på Game Developers Conference i förra veckan, och Microsoft höll presentationer under en halvdag (mer iofs, men fler gick inte jag på). Under det här passet startade powerpoint-datorn om spontant. Två gånger. :D

//B

Sensmoral får ni själva leta efter. Vill inte starta ett korståg. Men det berodde (faktiskt) på hårdvaran.
 
Re: som vanligt med windows

Tonyeagle skrev:
Det verkar som om vi som använder windows har sisådär 1000 000 gånger fler problem med liknande saker än Macanvändare. För mig som är en nolla på datorer kan ni förstå hur det känns när man råkar ut för liknande problrm för 999:e gången.

Har absolut inget råd att ge dig! Börjar själv bli trött på PC med Windows. (Tänk om man hade råd att byta sin jobb-PC på 466 MHz mot en ny Mac)

Eftersom Apples marknadsandel är mellan 2,4 och 8 % (beroende på vilka källor man tror på) så borde Mac statistiskt generera mycket färre problem (som leder till inlägg här) än Windows om man antar att OS:en är lika bra/dåliga.

Bara som en reflexion.

/Anders (som kör XP men som är imponerad av Mac OS X)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.