Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner och dpi???

Produkter
(logga in för att koppla)

Smultris

Aktiv medlem
Hejsan.

Sitter här och scannar lite bilder med en ny scanner... fattar inte så överdrivet mycket av inställningarna.

Exempelvis: Hur måna Dpi ska scannern vara inställd på?

Tycker bilden ser något pixlig ut efter scanningen, beror det på dpi eller något annat...?
Skulle uppskatta ett "lättförstått" svar av en vänlig själ.
Jag tror inte det var nåt mer jag undrade över... för tillfället.

Tack på förhand / Jenny

Lite kortfattat som nog inte blir kortfattat...

Ska du printa ut en bild bör du scanna i högsta upplösningen (Dpi) tex 2800 el 1200 lite beroende på hur dyr scanner du har. Ska du dessutom redigera bilden (ta bort damm mm) i photoshop är det viktigt att bilden är högupplöst när du jobbar med den. Man brukar alltid jobba med större bilder än slutresultatet ska bli. När du sen förminskar bilden trollas en del ohyra bort gratis.

Om du ska ställa in både inputdpi och outputdpi, bör input vara på det största, och output beroende på hur stort du ska printa. a4 runt 300 tror jag visitkort runt 600. Storformat brukar vara runt 150.

Ska du bara ha bilderna på datorn kan du scanna dom med lägre Dpi och efter redigering göra om dom till 72 Dpi. (save for webb i photoshop)

Det är betraktnings avståndet mot pixeltätheten man bråkar med. en affisch tittar du ju på från ett par meters avstånd minst och ett visitkort från 20cm. därför bör ju visitkortet ha tätare med pixlar per enhet. (Dots per inch,Dpi)

Hoppas det inte blev för rörigt.

Tack för svaret.
Jag hängde faktiskt med lite grann...*ler*

När jag scannar bilden har jag inställningarna på 100 dpi. Sen ska dom bara upp på fotosidan.

Är detta ok tro?

/Jenny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar