Annons

Scanner med bra resultat direkt

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat

Aktiv medlem
Hej!

Som nöjd analogfotograf har jag börjat sakna möjligheten att kunna scanna in bilder. Jag köpte för detta ändamål en Minolta-scanner för något år sedan men blev inte nöjd med resultatet så som det blev direkt efter scanning. Det blev mycket damm och repor och färgerna blev inte såsom på orginalet. Då jag inte har lust att Photoshoppa sålde jag scannern efter en kort tid.

Nu till fråga; finns det någon inte allt för dyr scanner som ger ett hyfsat resultat direkt vid scanning? Vill helst bara scanna och direkt få samma kvalitet som vid en förstoring hos ett labb.

MVH

Johnnie

Hej Johnnie!

Vad gäller scanna från dia eller negativ är det tyvärr inte bara att sätta in orginalet och köra.

Oavsett om scannern har repborttagningsfunktion eller ej bör i alla fall blåsa rent filmen innan man scannar den.

Dessutom bör man även ha möjligheten kalibrera scannern beroende på vad för slags film man ska arbeta med. Det kan skilja en hel del i resultatet mellan en scannad Ektachrome och en Velvia med samma scannerinställning. Det är även en fördel om man kan arbeta (justera och korrigera) med bilden innan man scannar den.

Är man sen riktigt kräsen så bör man även se till att kalibrera skärmen så att man inte får en överaskning när man skriver ut.

Själv har jag kört Nikon LS-50 SuperCoolscan V ED i ett halvår och försöker på så sätt komma in i det digitala mörkrummet. Är nöjd med resultatet så här långt i alla fall. Kan tyvärr inte göra en jämförelse mellan Nikonscannern och Minoltan som du hade. Jobbet med att scanna film påminner en hel del om att kopiera i mörkrummet, utom själva kemikaliehanteringen.

Vet inte om du blivit klokare av det här svaret...

mvh

Bass

Som beskrivits ovan är det en mängd faktorer som inverkar när man skall föra över analogt material till ettor och nollor.

Den scanner du hade är mycket bra, det gäller bara att lära sig hur den fungerar. Detta gäller alla scannrar oavsett prisklass. Du kan inte sätta i ett Dia och bara köra.

Man kan jämföra filmscanning lite med analogt mörkrumsarbete. Det gäller att lära sig använda förhansscanningen på ett bra sätt, ungefär som när man gör testremsor i ett mörkrum. Detta är ju för att man skall ha kontroll över resultatet och för att det skall ge utrymme för att vara kreativ. Det är alltså ingen nackdel, det blir bättre bilder av det i slutändan.

Hej!

Ok. Jag får nog bita i det sura äpplet och lära mig en scanner. Jag blev bara så besviken på det omedelbara resultatet att jag inte ville fortsätta.

Kan man ställa in scannern så att den minns olika filmtyper (som nämnts ovan olika diafilmer t.ex) så att man har en profil för varje filmtyp?

Kan man, om man kalibrerar scannern och skärmen, scanna in med bra resultat eller krävs det photoshopping ändå?

MVH

Johnnie

går att göra profiler

Det går att göra profiler med scannern du använde. Det krävs ju alltid någon form av bildbehandling efteråt beroende på vad bilden ska användas till. Det minsta man måste göra, om man nu lyckas till 100% med scanningen, är att ändra upplösning (till vad bilden ska användas till) och skärpa bilden. För att rengöra dior (om man inte har ICE i scannern) kan man använda tryckluft eller ännu hellre "sensor brush-metoden" som du kan läsa om i andra trådar här.

jo det går att göra profiler, Dock tycker jag ofta att det skiljer så pass mycket mellan olika motiv att jag ofta ändå vill justera varje bild. Jag brukar prescanna 4-6 bilder i taget, justera dom i programvaran efter histogrammen och köra in 4-6 bilder i taget.

Mange

Om man inte har minsta lust att Photoshoppa eller är det minsta datorintresserad är det förstås inte en scanner man ska ha, utan en bra förstoringsapparat.
Inte för att det är fel med en scanner men den KRÄVER helt enkelt ett ganska genuint inresse om´man nu vill satsa på bilder i dator.

Det verkar som om alla är överens om att det krävs en del arbete för att få acceptabla digitala bilder ur dia/negativ.

Man kan tydligen få sina bilder inscannande när man lämnar in för framkallning/kopiering. Hur är det resultatet? (Labben lär ju inte redigera bilderna!)

Jag ska hur som helst prova en gång till. Tyvärr är det hela förknippat med en hel del kostnader; scannern, mer minne (256 mb är nog på gränsen?), mer lagringsutrymme och en skrivare som ett minimum. Duger skärmen på min 12" iBook för bildbehandling?

dunberg skrev:
Det verkar som om alla är överens om att det krävs en del arbete för att få acceptabla digitala bilder ur dia/negativ.

Man kan tydligen få sina bilder inscannande när man lämnar in för framkallning/kopiering. Hur är det resultatet? (Labben lär ju inte redigera bilderna!)

Jag ska hur som helst prova en gång till. Tyvärr är det hela förknippat med en hel del kostnader; scannern, mer minne (256 mb är nog på gränsen?), mer lagringsutrymme och en skrivare som ett minimum. Duger skärmen på min 12" iBook för bildbehandling?

tveksamt för en 12" Ibook skärm. Har själv 256 dock och visst, det fungerar men det är på gränsen. Man får inte ha bråttom...

Inscanning på labbet skall man nog inte ha för höga förväntningar på. Brukar mest vara av den kvaliten att man skall kunna maila bilder och dylikt. Vill man göra större förstoringar är scanner det enda rätta!

mange78 skrev:
tveksamt för en 12" Ibook skärm. Har själv 256 dock och visst, det fungerar men det är på gränsen. Man får inte ha bråttom...

Ok. Då köper jag nog ett 512 mb-minne till min iBook. 768 mb borde räcka ett tag.

Vilken scanner-modell skulle ni rekomendera? I prisklassen runt 4.000:- hittar jag bara Minolta Dual Scan IV. Det tycks vara svårt att hitta begagnade dia-scannrar men vad vilken modell tror ni rimligen att man kan hitta begagnade till det priset?

MVH

Johnnie

dunberg skrev:
Ok. Då köper jag nog ett 512 mb-minne till min iBook. 768 mb borde räcka ett tag.

Vilken scanner-modell skulle ni rekomendera? I prisklassen runt 4.000:- hittar jag bara Minolta Dual Scan IV. Det tycks vara svårt att hitta begagnade dia-scannrar men vad vilken modell tror ni rimligen att man kan hitta begagnade till det priset?

MVH

Johnnie

Jag kan rekommendera scan dual IV. Kör med en sån själv. Det tar ett tag att bli polare med den, men när man väl blir det går det att göra mycket med bilderna som spar tid och arbete i PS sedan.

mange78 skrev:
Jag kan rekommendera scan dual IV. Kör med en sån själv. Det tar ett tag att bli polare med den, men när man väl blir det går det att göra mycket med bilderna som spar tid och arbete i PS sedan.

Ok. Jag hittade en Nikon LS 40 begagnad. Den har ju sådan där damborttagning också (ICE). Har inte hört att den ska ha problem med 3 mm diaramer heller.

Vad tror du/ni om den? Recensionerna säger att den är lite långsam men jag ska ju inte scanna in ett stort arkiv utan bara enstaka bilder för att ha på hemsidan, skriva ut, lägga ut här på fotosidan. Den är mer än 1000:- billigare än en ny Dual scan.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar