Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner för oklippta filmremsor eller 135-bilder i udda format?

Produkter
(logga in för att koppla)

fmattis

Aktiv medlem
Hej på er!

Jag har en liten undran som jag bara hittat blandade fragmenterade småsvar på här i forumet, så jag kastar ut frågan själv också:

Jag vill kunna scanna oklippta 135-filmremsor, eller åtminstone 135-filmremsor med bilder som inte nödvändigtvis är i 24*36mm-format eller insatta i diaramar.

Jag har nämligen en stereokamera som tar bilder i s k Realistformat, c:a 23*25mm, och om man ska scanna dessa i en "vanlig filmscanner" där man sätter den klippta filmremsan i en hållare med svart galler med 36-millimetersöppningar så blir det ett evigt jobb att flytta runt filmremsan ett antal gånger för att få alla bilder scannade. De skyms effektivt av 24*36mm-gallret... och det vore så smidigt om man bara kunde mata in hela rullen utan att ens klippa den.

Ett ganska OK alternativ, som iofs kräver desto mer arbete, vore om scannerns filmremsehållare inte krävde att bildrutorna är 36mm breda.

Nu har ni lite kött på benen om mitt dilemma.

Vad finns det för lösningar på problemet?

Både nya och utgångna scannermodeller vore intressant att höra tips om, liksom allmänna erfarenheter & råd när det gäller scanning av hela filmer eller udda bildformat på 135-film.

Tack på förhand! :)

Tror inte att jag har lösningen på dina önskningar - men ett av alternativen borde ju vara en av de bättre flatbäddsscannrarna med filmfunktion.

Exempelvis: Epson 4870

Visserligen så är hållaren för småbildfilm ganska specifik i sin storlek - men jag tror att du skulle kunna använda hållaren för mellanformat med ett lyckat resultat.

Men även om 4870 scannar film med bra resultat så kan det eventuellt vara bättre att lägga pengarna på en renodlad filmscanner för småbild - om det enbart är småbildsfilm du vill scanna.

Nikon CoolScan LS 50 ED

Men då känner jag inte till om dina filmer passar i hållaren.

Även en lite billigare Epson-scanner, Epson Perfection 3170 Photo, som jag har, klarar av det du vill, om jag förstår ditt problem rätt. Epson-scannerns filmhållare har inga "rutor" för bilderna, och det går alltså att scanna bilder även om de har en annan bredd än 36mm. Däremot lär du nog få klippa upp filmen i bitar, eftersom hållaren tar bitar som innehåller 6 vanliga bilder.

Liedman skrev:
Även en lite billigare Epson-scanner, Epson Perfection 3170 Photo, som jag har, klarar av det du vill, om jag förstår ditt problem rätt. Epson-scannerns filmhållare har inga "rutor" för bilderna, och det går alltså att scanna bilder även om de har en annan bredd än 36mm. Däremot lär du nog få klippa upp filmen i bitar, eftersom hållaren tar bitar som innehåller 6 vanliga bilder.
Det låter ju som en hyfsad lösning. Att klippa upp filmen är inget problem i sig - jag bara antar att det skulle vara mindre arbetskrävande om hela den oklippta remsan kunde matas in. Men man kan ju inte få allt, åtminstone inte för en spottstyver... ;-)

Visserligen är jag per automatik lite skeptisk till att scanna film i en flatbäddsscanner... men de kanske har blivit tillräckligt bra på detta nuförtiden?

mvh Mattias

Jag tillhör knappast värsta sortens finsmakare, men jag tycker det funkar helt ok. För egen del ville jag kunna scanna både småbild och mellanformat, och då var flatbädd det enda alternativet i något förståndig prisklass (tror jag?).

Jag har aldrig använt en negativ-scanner, så jag kan tyvärr inte göra en bra jämförelse heller. Men jag är övertygad om att FS fullkomligt svämmar över av folk som kan :)

om man har en flatbäddsscanner och har problem med att filmhållaren har "fasta lägen" och "stolpar" mellan rutorna så kan man ju bara ta dremeln (eler annat verktyg) och slipa bort stolparna. hepp!!! så har man en filhållare som klarar X-pan panorama och andra varianter på 35mm negativformat.

M

Melker Humala skrev:
om man har en flatbäddsscanner och har problem med att filmhållaren har "fasta lägen" och "stolpar" mellan rutorna så kan man ju bara ta dremeln (eler annat verktyg) och slipa bort stolparna. hepp!!! så har man en filhållare som klarar X-pan panorama och andra varianter på 35mm negativformat.
Sant.
Jag antar visserligen att stolparna är till för att hålla filmen så plan som möjligt, speciellt i en dedikerad filmscanner. Men... i en flatbäddsscanner antar jag att filmen plattas till av locket? Då torde stolparna vara ganska överflödiga.

HP Photosmart S20 löser problemet! Är väl på väg att bli riktigt utgången men finns nog för en billig peng lite här och där fortfarande. Scannar hela remsor, max fem rutor långa dock. Du ställer själv in var en ruta börjar och slutar om du inte är nöjd med scannerns gissning (och den gissar alldeles utmärkt på de flesta normalexponerade neg. Med lite planering av motivet (stående helfigur) går det även att scanna in ituklippta mellanformatsnegg!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar