Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanner för negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Scanner för negativ?

Jag funderar på att köpa negativ scanner men har noll koll på vad man ska titta på och vilka som är bra!?

Har massa gamla neg som ligger hemma och bara önskar att få bli tittade på och printade som bilder. Har ingen tillgång till labb, mörkrum etc.

Tacksam för svar!
Mvh Lina

Jag har en Epson 3170 och jag tycker att den fungerar bäst på mellanformat och inte så bra på 135.
Vad jag har förstått av andra trådar så är nog en Minolta Dimage Scan Dual III väldigt bra.

Synd att jag inte kunde hjälpa dig så mycket utan bara tala om vad du inte ska köpa :)

/ Marcus

Minoltas negativscannrar är mycket bra och prisvärda. Jag har Minoltas första "Scan Dual" och den är jag väldigt nöjd med. De nyare modellerna är givetvis ännu bättre.

mvh
Christer

Okej, har många svart/vita neg som jag vill scanna, funkar dom också lika bra som färg?

Ja, fast jag har hört att man ska scanna in dom i färg och konvertera i Photoshop för bästa resultat. Men det är bara vad jag hört.

mvh

Hur då? neggen är ju svartvita.... då kan man ju inte scanna in dom i färg!? Eller hur menar du?

Man scannar in dom som att dom vore dia men vänder dom och konverterar till gråskala i Photoshop. Hmm...någon annan som vet mer får gärna förklara. Kanske att jag pratar i nattmössan =) Jag har själv inte testat och jämfört resultatet. Det är bara vad jag hört som sagt...

mvh

Jag scannar mest svartvitt.. det jag har haft problem med var väldigt mkt korn när jag scannade efke KB400.
En kompis till mig hittade då en tråd på photo.net..
http://www.photo.net/bboard/q-and-a-fetch-msg?msg_id=007CLm

Det här skulle kunna förklara varför jag fick så korniga resultat. Jag testade sedan att scanna i färg och resultatet är mkt bättre!
Men vid lägre iso (efke 100) är det inga problem med korn alls.

//Malin

DPI?

Vad ska man kolla efter? läste:

MINOLTA DIMAGE SCAN DUAL III så står det = 2820dpi (11 Megapixel)

CANON CANOSCAN FS4000US USB så står det = 4000x4000 dpi

Vad räcker det att man har? Jag vill kunna skriva ut bra kopior i A3 eller något större kanske.

//Lina

Lägger in bildexempel...helt ovetenskapligt.
Scannat i samma upplösning. Tagit ett utsnitt från övre högre hörnet på bilden.

detta är Efke Kb400 scannat i sv/v

Bilagor

• efke400svv.jpg
    efke400svv.jpg
    41.1 KB · Visningar: 442
Och detta Efke KB400 scannat i color positive. Har sedan tagit invert och desaturate i PS.

Bilagor

• efke400colorpos.jpg
    efke400colorpos.jpg
    35.2 KB · Visningar: 441
Din fråga ovan om upplösning kan jag tyvärr inte svara på. Jag har själv gjort utskrifter i A4 med dual 3 och jag är helt nöjd.
Är rätt säker på att det går att göra betydligt större utskrifter än så...

Linis skrev:
DPI?

Vad ska man kolla efter? läste:

MINOLTA DIMAGE SCAN DUAL III så står det = 2820dpi (11 Megapixel)

CANON CANOSCAN FS4000US USB så står det = 4000x4000 dpi

Vad räcker det att man har? Jag vill kunna skriva ut bra kopior i A3 eller något större kanske.

//Lina

Minoltan räcker utan problem till ett A3, Tror inte A2 är några problem heller,

// Calle

Scan Dual IV har 3200dpi i upplösning samt ny optik. Kostar dock lika mycket som en Scan Dual 3.
Skillnaden i upplösning är marginell, men mer är ju alltid bättre.

Detta är troligen dom mest prisvärda negativscannrarna på marknaden. Borde klara bra upp till A3 om du inte beskär för mycket. Jag har själv bara gjort delförstoringar på A4 men dom gick utmärkt, så A3 och än lite större borde funka.

Ang S/V kan det vara problem med att utläsa allting i dessa om man scannar som svart vitt. Det ligger nog mest i mjukvaran har jag för mig, därav att scanna som Dia och sedan vända i ett bildbehandlingsprogram.

ANNONS