ANNONS
Annons

Scanner för monterad DIA

Produkter
(logga in för att koppla)

_pin

Aktiv medlem
Hej
Jag har lite frågor ang. scanner.
Jag har blivit ombedd att scanna in min pappas DIA-arkiv, jag vet bara att de är monterade och tagna med en vanlig systemkamera och pocketkamera. Så första frågan är om någon har tips på en hygglig scanner för detta projekt.
Jag har kollat lite på Epson Scanner Perfection V500 Photo men det finns säkert alternativ.

Nästa fråga är mer generell, när man scannar ramade dior i en scanner som tex. har plats för fyra stycken. Kommer ramen med på den digitala bilden eller "klipps" den automatiskt bort? Om jag har laddat magasinet med 4 ramar, kan man då automatiskt få ut 4 bildfiler eller måste jag klippa dem i PS sen?

Dessa frågor är intressanta eftersom det är många bilder som ska scannas och jag vill ha så lite klippning som möjligt i efterhand.

Tacksam för svar

Flatbäddsskannrar brukar normalt klippa till bilderna automagiskt, så du skall inte behöva klippa isär bilderna manuellt.

Jo en sån diaduplikator skulle lösa grejen, det ända är att man inte har så mycket nytta av den när jobbet är utfört. Om det blir OK bild med flatbädden så har man lite mer nytta av den sen..

Aja får se hur jag gör, tack för tipsen

Jag har en Epson V700 och är kanonnöjd.
Har för mig att det är 12 ramade dia du kan köra i stöten.
Scannern känner av bilderna och maskar och scannar dom en i taget.
G

Flera jag läst om har köpt en scanner för att scanna in sina dia och sedan sålt den begagnad, eftersom de inte behöver den längre.

Beroende på hur många dia det är så kan det bli billigare att lämna in jobbet till en firma som scannar in dem åt dig.

Vad är det för diafilm förresten?
Alla scanners är inte så bra på Kodachrome till exempel.

Den stora nackdelen med flatbäddsskanner är att de är långsamma vid skanning av 35mm film. Vill man ha högsta kvalitet kan det ta flera minuter per bild.

En diaduplicator gör jobbet avsevärt snabbare.

Den stora nackdelen med flatbäddsskanner är att de är långsamma vid skanning av 35mm film. Vill man ha högsta kvalitet kan det ta flera minuter per bild.

En diaduplicator gör jobbet avsevärt snabbare.

Men det finns ett problem om inte det är Kodachrome och det är damm...

På dom flesta scanners så finns det ICM som använder infrarött ljus för att ta bort damm & repor och den är mycket effektiv. Tyvärr så funkar inte denna funktion på Kodachrome Dia (på dom flesta scanners) eller SV negativ. Så dia duplikator kan gå fort men du får räkna med många timmar att ta bort damm....

Flera jag läst om har köpt en scanner för att scanna in sina dia och sedan sålt den begagnad, eftersom de inte behöver den längre.

Beroende på hur många dia det är så kan det bli billigare att lämna in jobbet till en firma som scannar in dem åt dig.

Vad är det för diafilm förresten?
Alla scanners är inte så bra på Kodachrome till exempel.

Det stämmer men är bilderna lite inbrända i projektorn så funkar det mycket bra...

Någon som har erfarenhet av denna? Har för mig att jag läst att det ska gå fort med den i jämförelse med en scanner.
Ett annat alternativ är man riktar kameran rakt in i diaprojektorn, kanske den allra billigaste lösningen. Någon som kan berätta om det?

Den verkar ju bra...man undrar bara hur bra är optiken på den?

Priset gör den ju rätt intressant, och kanske ger aning om optikkvaliteten...själva idén ser hur bra ut som helst

Jag har inte testat just den, men en äldre liknande som tyvärr inte kunde hantera ff bilder med aps-c kamera utan att det croppade. Med macroobjektiv och ljusbord har jag tagit tämligen många bilder, men jobbigt och lite bökigt - många timmar dammjakt blev det också.

Fråga photax om de har några (eller kan ta) testbilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar