Annons

Scanner för glasplåter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lesabre

Medlem
Hej

Jag har läst dom flesta trådar här ang scanning av glasplåter och förstår att man kan få ett godtyckligt resultat med en scanner som har adapter/lock för film.
Skulle denna scanner fungera för detta ändamål?
http://www.jmedata.se/product.asp?itemno=18706

Även tacksam om någon kan rekomendera någon bättre model för ändamålet i samma prisklass.

Mvh Jonas

En flatbädsskanner med dialock är svaret. Vad som är viktigt är skärpedjupet på optiken vilket kan vara svårt att klura ut. Dessutom är ett stort dynamiskt omfång viktigt då en del partier i negativen kan vara väldigt täta.

Tips!

Lägg plåtarna på ett jämnbelyst ljusbord och plåta av dom med ett makroobjektiv.....invertera i Photoshop. Då har du sparat in kostnaden för scannern.

Kul att få svar så fort :)

Fungerar inte den scannern i länken för ändamålet, kan du tipsa om någon model?

Fotografera på ljusbord, det kan vara en alt lösning.
Fungerar det med digitalkamera med bra närgräns och upplösning eller bör man använda systemkameran med macroobjektiv och i det fallet duger det med tex zoom objectiv som har macro eller måste det vara ett "fast" objektiv som är dedikerat för macro tagning?

Mvh Jonas

8000F verkar ha transparensenhet på 4x5 tum. Om dina plåtar inte är större än så är det säkert ett bra alternativ. Ett annat välrenommerat alternativ är Epson 3200. Den är dock lite dyrare och jag tror tyvärr att lillbrorsan 3170 har för liten transparensenhet.

Tack Jim för den infon.
Mina plåter är 11,8x8,8 cm så då borde det fungera bra. :)
Någon som kan svara på det ang kamera/objektiv för att fotografera dom över ljusbord?

Mvh Jonas

För bästa resultat bör du ha ett makroobjektiv. De är i regel byggda så att skärpeplanet är rakt vilket passar bra när man skall reproducera platta motiv. Det är inte lika viktigt med vanliga objektiv så deras skärpeplan är ofta sfäriskt vilket kan göra att du tvingas välja mellan optimal skärpa i mitten eller i hörnen.

Men det är ju bara att testa med den utrustning du har och se om resultatet duger för dig.

Läs Pertmanns tips om spegel för att justera så att allt är parallellt.

Om plåtarna är gravt överframkallade så kan det dynamiska omfånget hos digitalkameran bli en trång sektor men om de har ett normalt densitetsomfång får du med allt.

Kuriosa:

Proffskopia köpte scanner häromåret för ca 3 000 000 kr. Den läser i 3D.

Med den så scannades plåtar från André´s luftfärd och man har tydligen hittat massor av nya eller tydligare detaljer i bilderna än vad man tidigare haft.

Ett annat alternativ är att kontaktkopiera plåtarna på svartvitt fotopapper.

Man behöver ingen förstoringsapparat, utan det räcker att man är i ett helt mörkt rum och har en lampa som man kan exponera papperet med, och givetvis skålar och kemikalier till framkallningen.

Bilderna kan man skanna om man vill, och/eller tona och få arkivbeständiga (helst fiberpapper).

Jo jag har läst lite om det men det verkar lite för avancerat tycker jag , så det lutar mest åt en scanner alt använda kamera mot ljusbord.
Men jag är väldigt tacksam för info iaf :)

Mvh Jonas

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar