Bjoernowitsch
Avslutat medlemskap
Jodå, visst kan man köpa en Nikon LS-50, men jag är skeptisk mot ICE, eftersom jag har provat ett liknande program från Polaroid, Dust & Scratch Utility, som sänker skärpan rejält och inte tar bort allting, så sitter jag hellre och retuscherar manuellt. Möjligen kan det vara bra att ha till gamla repiga neg som inte har förvarats på rätt sätt. Jag har provat på reparationsverktyget i Photoshop Elements 3 som jag just har laddat ner en testversion på 30 dagar av. Jämfört med PS 7, var det riktigt skojigt att själv avgöra vad för skräp som ska tas bort, även om programmet går ganska så segt i min Mac G4. Nåja, jag har väl inget emot en DSLR, men för den sakens skull behöver man väl inte låta bli att scanna sina gamla bilder. För fotografer som har hållit på i flera år och samlat på sig en drös med bilder är en filmscanner oumbärlig. Vill man ha full kontroll över sina bilder, så ska man inte avfärda kombinationen dator med filmscanner och skrivare. Var får man en Scan Dual IV för bara 3000 kr? 4000 är väl ett mer realistiskt pris för den här apparaten. Ändå frestar det priset inte mig till att köpa den, eftersom jag redan har en Scan Dual III.