Annons

Scanner eller dslr?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jodå, visst kan man köpa en Nikon LS-50, men jag är skeptisk mot ICE, eftersom jag har provat ett liknande program från Polaroid, Dust & Scratch Utility, som sänker skärpan rejält och inte tar bort allting, så sitter jag hellre och retuscherar manuellt. Möjligen kan det vara bra att ha till gamla repiga neg som inte har förvarats på rätt sätt. Jag har provat på reparationsverktyget i Photoshop Elements 3 som jag just har laddat ner en testversion på 30 dagar av. Jämfört med PS 7, var det riktigt skojigt att själv avgöra vad för skräp som ska tas bort, även om programmet går ganska så segt i min Mac G4. Nåja, jag har väl inget emot en DSLR, men för den sakens skull behöver man väl inte låta bli att scanna sina gamla bilder. För fotografer som har hållit på i flera år och samlat på sig en drös med bilder är en filmscanner oumbärlig. Vill man ha full kontroll över sina bilder, så ska man inte avfärda kombinationen dator med filmscanner och skrivare. Var får man en Scan Dual IV för bara 3000 kr? 4000 är väl ett mer realistiskt pris för den här apparaten. Ändå frestar det priset inte mig till att köpa den, eftersom jag redan har en Scan Dual III.
 
priset

Jag gjorde en snabbsökning på www.pricerunner.se och la på några hundralappar, men det kanske inte blir så i praktiken?
 
Bjoernowitsch skrev:
Jodå, visst kan man köpa en Nikon LS-50, men jag är skeptisk mot ICE, eftersom jag har provat ett liknande program från Polaroid, Dust & Scratch Utility, som sänker skärpan rejält
Det går inte att jämföra ICE med en mjukvarulösning. ICE är en hårdvarugrej i skannern som använder olika våglängder ljus för att hitta objekt som ligger på filmbasen. Det behöver inte sänka skärpan överhuvudtaget.
 
Vädigt många svar på min fråga, man får tacka. Reste bort över jul men har nu hunnit läsa dom.

Epsons flatbäddsscannrar verkar mycket intressanta. Det finns två modeller med upplösning på 4800 dpi: 4180 och 4870 (som tydligen ska ersättas med modell 4990). Specsen verkar väldigt liknande, men något måste ju skilja dom åt, det skiljer ju ungefär 2000 kronor mellan dem.
4870 verkar vara en väldigt bra maskin, men jag har inte kunnat hitta någon rescension av 4180. Någon som har/vet något om den modellen?
 
reisborg skrev:
Vädigt många svar på min fråga, man får tacka. Reste bort över jul men har nu hunnit läsa dom.

Epsons flatbäddsscannrar verkar mycket intressanta. Det finns två modeller med upplösning på 4800 dpi: 4180 och 4870 (som tydligen ska ersättas med modell 4990). Specsen verkar väldigt liknande, men något måste ju skilja dom åt, det skiljer ju ungefär 2000 kronor mellan dem.
4870 verkar vara en väldigt bra maskin, men jag har inte kunnat hitta någon rescension av 4180. Någon som har/vet något om den modellen?

Jag står också inför dilemmat att köpa scanner..tycker själv att jag har lusläst allt som finns att läsa om saken...men...nu står det emellan nikon LV 50 och Epson 4870....det lutar åt Nikon`s scanner.....en dedikerad filmscanner tror jag mer på än en flatbädd...

hupp!
 
om jag skulle stå i samma val och kval så skulle jag fundera över min tid.
man har sällan tid och ork till allt man behöver och vill göra och att skanna neg tar verkligen sin tid och är framförallt i samma torra "underhållningsklass" som att framkalla film, i mina ögon.

så jag skulle inte bry mig om skannerteknik, ICE, dpi och ditten datten, utan se till det praktiska och tidsåtgång och införskaffa mig en dslr (vicket jag iofs redan gjort) och sedan lämna bort mina neg eller låna en skanner för att digitalisera mina gamla film-bilder.

det är vad jag skulle göra (och har gjort), alltså.
jag är fullt tillfreds med det.
(fast jag är iofs bortskämd och kan närsomhelst låna en av de bästa skannrar som finns, typ)
 
jimh skrev:
Det går inte att jämföra ICE med en mjukvarulösning. ICE är en hårdvarugrej i skannern som använder olika våglängder ljus för att hitta objekt som ligger på filmbasen. Det behöver inte sänka skärpan överhuvudtaget.
Håller helt med Jim. Jag använder ICE med min LS-50 jämt utom till S/V, då måste man stänga av det. När man skannar S/V upptäcker man hur sanslöst bra ICE är, för man får lägga ner MYCKET mer tid att klona bort dammkorn från vad man trodde var rena neg. ICE sänker inte skärpan. F.ö. är jag mycket nöjd med skannern. Skanner eller dslr är väl helt beroende på ens behov. Och köper man skanner är det väl inget som hindrar att man skaffar en dslr också.
 
Jag själv körde en Scan Dual 3 istället. Ingen ICE, men jag hade inga gamla diabilder som fått stå och damma till sig. Så varje scanning är dragen rakt ur labbets plastficka, ner i scannern.

Trots det blir det enstaka dammkorn och fibrer, men inte på långa vägar så mycket som det hade kunnat vara. Mest jobbigt tycker jag damm är på negativ då det blir kritvita punkter efter vändningen. Inte heller levereras negativen i fina plastfickor utan kan ligga löst i en negativficka. Tur för mig att det bara var någon enstaka rulle då.

Tid tar det, säg 5 minuter per bild om det är myckte damm.
 
reisborg skrev:
Vädigt många svar på min fråga, man får tacka. Reste bort över jul men har nu hunnit läsa dom.

Epsons flatbäddsscannrar verkar mycket intressanta. Det finns två modeller med upplösning på 4800 dpi: 4180 och 4870 (som tydligen ska ersättas med modell 4990). Specsen verkar väldigt liknande, men något måste ju skilja dom åt, det skiljer ju ungefär 2000 kronor mellan dem.
4870 verkar vara en väldigt bra maskin, men jag har inte kunnat hitta någon rescension av 4180. Någon som har/vet något om den modellen?

Har ingen egen erfarenhet av någon av dessa produkter men här är ett test av Epson 4180:
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1748450,00.asp

Samma tidning testar också Canon 8400F som får ett bättre snittbetyg men den är också betydligt billigare i USA ($150) jämfört med 4180 som kostar $250. (På www.cyberphoto.se skiljer det knappt 300 SEK mellan dessa.)
Test av canon 8400F finns här:
http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1712301,00.asp

8400F har tydligen lite bättre desitets omfång men 4180 har å andra sidan lite högre uplösning.

Det du får med den dyrare Epson 4990 är högre desitets omfång 4,0 Dmax mot 3,4_DMax för 4180-modellen. 4990 är säkert snabbare också skulle jag tro.

Lite info om densitetsomfång:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=16595&highlight=dmax
 
Epson 4870

Det finns i mina ögon bara en anledning till att köpa en flatbäddscanner med hög upplösning. Det är för att kunna scanna film i större format än småbild.

Har man inte det behovet tycker jag det naturliga val är att köpa en dedicerad filmscanner. Behöver man kunna scanna påsiktsoriginal finns det en uppsjö av billiga bra produkter på närmaste elektronikvaruhus. Två produkter blir billigare och bättre än en.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.