Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

scannade dåliga bilder från dia

Produkter
(logga in för att koppla)

vedeldare

Medlem
Hej
Min fru har rotat fram gamla diabilder från "forntiden", men efter att kört via en lånad scanner med standard inställningar för dia, blir dom konstiga i färgen.Om Ni ser medföljade bild, ser ni att det knappast är en bra bild. KAn man få rätsida på det via PS2? den blev en liten rackare såg jag, 900*600 338Kb. Jag tror den ligger på 600DPI, men det verkar inte duga för vanligt 10*13 kort.

Jag får troligtvis köra dom 2 på varje 10*13.
 

Bilagor

  • 1968_1_1.jpg
    1968_1_1.jpg
    54.1 KB · Visningar: 389
Hej!

Jag skulle försöka att scanna i högre upplösning, det måste gå på något sett.. sedan vad jag har hört ska de finnas någon diahållare du kan placera dem i´, så de blir raka/plana mot scannerbädden.
 
Om skannerns maximala upplösning är 600 dpi är det ganska meningslöst att skanna dia. Bortkastat arbete.

Skannrar är billiga nuförtiden. En apparat som kan skanna dia med acceptabelt (fast kanske inte utmärkt) resultat behöver nog inte kosta mer än nån tusenlapp.
 
Det du också får med en modern scanner är riktig färghantering (därmed inte sagt att inte filmen kan ha avvikande färger som kräver restaurering) och bättre dynamik.
 
Tackar för svaren, men...

Hej
Vissa av de diabilder jag ser på via projektorn ser nästan ut som denna i kvalité. Så förutom att jag får få fixa högre upplösning alt bättre scanner, måste jag även få bättre bild än det verkligen är. Vilken DPI är att föredra, finns det någon min-gräns för diascanning?.
 
Hur hög upplösning man vill ha beror ju på vad man ska ha bilderna till. Själv skulle jag inte lägga ner allt det jobbet som skanning innebär utan att få minst lika hög upplösning som med en någorlunda modern digitalkamera. Det innebär nånstans kring 2800 dpi -- eller mer (motsvarar ungefär 12 mpix).

Fast det är inte bara dpi som är viktigt, utan även t ex densitet.
 
Hej
(---) men efter att kört via en lånad scanner med standard inställningar för dia, blir dom konstiga i färgen.(---).

Har du funderat på att kalibrera/profilera scannern? När du väl har skapat en bra profil till scannern, stäng av all färghantering på scannern. När du sen öppnar den scannade bilden i Photoshop ska du först tilldela bilden din scannerprofil, varefter du konverterar bilden till en arbetsfärgrymd, exempelvis till AdobeRGB. Då ska färgerna stämma bättre.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.