Annons

scannade bilder i RAW

Produkter
(logga in för att koppla)

janne_j

Aktiv medlem
Hej! Kan te sig som en ganska korkad fråga för de insatta, men jag har precis skaffat mig en diaskanner. Jag har två frågor.

För det första, vinner man något på att scanna bilder i RAW, som det är nu scannar jag i TIFF och ställer in vitbalans grovt i vuescan.

För det andra, Hur gör man för att använda sig av scannade RAW-filer i Photoshop (CS). Verkar som om de inbyggda pluginprogrammen bara stödjer kameror...

Jättetacksam för hjälp med detta.

Jag blir nyfiken på vad en RAW-fil från en skanner kan innebära. Enda jag kan tänka mig är de tre sensorernas data rakt av och det är inga problem att lagra i en 16-bitars TIFF-fil - så varför "RAW"?

Vitbalansering med en skanner ställer man ju genom att korrigera exponeringen för de tre sensorerna för rött, grönt resp. blått. Eller har jag missat något?

Den anledning jag ser till att jobba med skannerns oändrade data är ifall man är ute efter total kontroll. Första steget tycker jag då blir att titta på datat för att se vilket bitdjup som skannern har. Jag har just avslutat mitt funderande över en digitalkamera men skannern jag har står på tur...

Jag har funderat i ungefär samma banor som dig, och det kan nog mycket väl vara så att man inte vinner något på att scanna i RAW. Möjligheten finns att spara i RAW-format i vuescan, det fick mig att undra.

Tycker dock att ps är ett mycket smidigare program att arbeta med, så därför skulle det vara schysst att kunna göra hela jobbet där...

Råformatet i Vuescan är helt vanliga TIFF-filer, som innehåller helt obehandlade data från scannern. De är främst till för att man ska kunna gå tillbaka och ändra inställningar i Vuescan utan att scanna om bilden, fast känner man för lite hardcorefärgpyssel är det inget som hindrar en att plocka in dem direkt i Photoshop eller Gimp eller vad man nu använder. (Ok, det är 16-bitarsfiler så just Gimp är kanske inte så lyckat...).

janne_j skrev:
För det första, vinner man något på att scanna bilder i RAW, som det är nu scannar jag i TIFF och ställer in vitbalans grovt i vuescan.
Vuescans rawformat är till för att du ska kunna scanna en bild, utan att bry dig om inställningarna, och sedan "scanna om" den med de inställningar du vill och prova dig fram till de inställningar som passar. Det går betydligt snabbare att ladda in rawdatat än att behöva låta scannern läsa av filmen igen.

Saxat ur Vuescans manual: "One of the most powerful features of VueScan is that you can save the raw scan data in a file when scanning. These raw scan files can then be reprocessed later without needing to re-scan the actual media again. You shouldn't ever need to scan the same physical image twice.

You only need to save raw scan files if you foresee a need to reprocess the image in a later session. In any case, VueScan always keeps the raw data from the most recent scan in memory, so you can always reprocess it without needing to rescan the image. The only time you'll need to rescan the image is if you want to change the cropping, scan at a higher resolution, or if you want to manually change the exposure or focus.
"

ANNONS