Jag återger en liten diskussion från annan plats som kanske kan vara till hjälp, om än kanske lite krånglig att läsa
person2: Den begränsar det dynamiska omfånget och klipper högdagrar och skuggor vilket ger intryck av grovt korn
person1: Ah...
person1: That sucks. Verkar ju vara en riktig idiotmanöver. Har inte neg större omfång än dia?
person2: Skannar man i dialäge och vänder själv + lägger på en s-kurva blir det grymt bra
person2: Negg har mindre densitetsomfång, men större exponeringsomfång. Men minoltas drivis är skriven för grymt tunna negg
person1: Åfan. Det ska provas direkt! Fick tre rullar framkallade igår att leka med!
person1: Ah... ok. då är jag med.
person2: Prova som dia. Lås exponeringen på en blank ruta så får du ut den bästa kvaliteten
person1: Ok... låsa exponeringen, med risk för att du tappar dom sista gnuttorna respekt för mitt kunnande, hur gör jag det?
person1: Trådläsning kanske?
person2: håll in shift i previewen. Dra i rutan som dyker upp så den bara omfattar helt blank fil. Gör en preview till. Klicka på knappen "Lock exposure". Klart!
person1: Fiffigt. Det lät ju enkelt och bra.
person2: Sen kör du samma exponering på alla rutor på den filmen
person2: nu måste jag rusa. du får rapportera
person1: Ok. Tackar för hjälpen!
person2: en grej till. Skanna i 16 bitar. Och bli inte rädd när du upptäcker hur lite av histogrammet negget fyller ut i dialäge, det är bara att bita ihop och trycka ihop det i efterhand.
person1: Jäpp, 16-bitarsläget brukar jag använda. Ska tänka på histogrammet ja.
person1: Med 16 bitar ska man väl få data så det räcker för att trycka ihop ordentligt va?
person2: japp. Och om inte du gör det så gör skannern det.
person1: Blev sjukt mycket bättre. Fan vilken skillnad!
person2: visst blir det
person1: Galet... hur korkade är Minolta? SV-läget är ju ren skit?
person2: jag förstår inte heller
person2: Man skulle kunna göra en kurva i photoshop för den film och framkallning man använder. Kanske en kurva för högkontrastförhållanden, en för normal kontrast och en för låg kontrast. Sen lägga det i en action så man kan snabbfixa bilderna och lägga tid på finliret istället. Men jag har inte kommit dit än