Annons

Scanna själv eller köp-CD?

Produkter
(logga in för att koppla)

bosc

Medlem
Jag läste en artikel i Foto som gjorde mig fundersam. Det påstods att man får bättre kvalitet om man själv scannar in negativ än den kvalitet man får på bilderna via en CD från exvis Kodapost. Stämmer detta? Jag jobbar med konventionell kamera och skriver ut en del själv på skrivaren (HP DeskJet 930C). En följdfråga: Vilken kvalitet bör man ha på en digital bild för att klara bra utskrifter i A4-format?
/BoSC, Mellerud

Är "analog" fotograf med begränsade digitala kunskaper. Lämnar frågan över till andra med mer erfarenhet i ämnet...

fotohälsningar
Terje

Storlabben lägger inte ner vare sig tid eller kvalitét på en scanning av 36 neg för ca. 89 kr. Det FOTO syftar på är nog att det idag är relativt "billigt" att köpa en hygglig scanner, ca. 5000 kr. Har du kunskap & tid så får du ca. 1 ljusår bättre kvalitét på din egna scanningar hemma.
Som svar på din sista fråga säger jag 30 megabyte som lägst - och en bra kvalitét på bilden.

DP

Jag körde mycket med egen skrivare förut, men nu använder jag experts tjänst " Digicenter " som funkar hur bra som helst. Bilden blir presis som om du skulle framkallat på riktigt papper. Och priset är inte så faligt, med tanke på att det kostar en hel del å skriva ut på vanligt papper.
Jag tycker att det funkar klanderfritt med denna tjänst. Kanske något att prova?

När du lämnar in en rulle för inscanning på CD hos Kodak så scannas den in med 1024x1536 pixlar vilket inte är så mycket att hänga i granen.

Ett varmt tack till alla som svarat på min fråga. Svaren gör det lättare att manövrera i framtiden./BoSC

Tja, kanske är lite felaktigt att bara säga att 30MB bör en fil ha för att bli bra i kvalitén.

Mer rätt är nog att säga att 300 DPI och en storlek på 2700x4000 pixlar, vilket ger en utskriftsstorlek på ungefär 22x34 cm.

Tycker man det är OK med lite lägre upplösning (eftersom betraktningsavståndet ökar med storleken på bilden) så kan man med en Minolta Scan Dual II (2720 DPI) få ut uppemot 28x42cm i 240 DPI vilket då är i princip ett A3.

En Scan Dual II Kostar runt 4500:- och är en bra investering tycker jag.

Tja..visst det var väl ett hyffsat pris för den storleken.. Man kanske skulle ta och starta en scanningstjänst för fotosidans medlemmar??

Scanningstjänst för medlemmar

Jespers förslag är mycket intressant. Själv har jag (uppenbarligen) behov av att scanna in både småbild och mellanformat. Ett bra pris och bättre kvalitet än Kodapost är dock ett krav. Finns det någon som är intresserad av att ta upp tråden?/BoSC

bosc skrev:
Jag läste en artikel i Foto som gjorde mig fundersam. Det påstods att man får bättre kvalitet om man själv scannar in negativ än den kvalitet man får på bilderna via en CD från exvis Kodapost. Stämmer detta? Jag jobbar med konventionell kamera och skriver ut en del själv på skrivaren (HP DeskJet 930C). En följdfråga: Vilken kvalitet bör man ha på en digital bild för att klara bra utskrifter i A4-format?
/BoSC, Mellerud

Uffe och jag lämnade in till Mattssonfoto och video lund.
Deras resultat var vi helt enkelt överlyckliga över.
Vi gemförde med andra inscanningar.
Skit fina inscanningar.
bilder var i 1800-1300 efter vi vill hade 72 DPI.
Har fått dem i 300dpi engång var skitfina.
Kan djupt rekomdera denna firma .
Går även skicka det.
tog ca 4 dagar leverans för oss.
046-14 85 00 , http://www.mattssonsfoto.se/

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar