Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna och skriva ut själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

blomskan

Avslutat medlemskap
Vet inte om den här tråden hamnar rätt men jag chansar.

Det är nämligen så att jag har en hel kartong med pappersfoto hemma.Dessa foto skall kopieras för att överlämnas till ett visst ex..

Det finns inga negativ kvar till korten så att få kopior efter negativen går tyvärr inte.

Min fråga är alltså om jag kan scanna in korten och sedan skriva ut dem på fotopapper själv?
Eftersom jag är helt lost när det gäller det här så får ni gärna förklara som om ni pratar med ett litet barn.. :)

Finns det någon speciell skrivare som man kan köpa och koppla till dator för att få rätt format på korten?

Vore otroligt tacksam för råd och hoppas att ni har överseende med att jag inte kan någonting om det här.

Ja, visst kan man göra det. Antingen kan man skaffa en skrivare som klarar av att hantera 10x15-papper, eller så kan man skriva ut fyra bilder åt gången på ett A4 och sen skära.

Varför skriva ut alls? Räcker det inte med att scanna i bra kvalitet och sedan lämna över på dvd (data, inte film)?

Hehe..
Ja skulle vilja se hennes min (inte mitt ex alltså) när sambon meddelar att hon numera får titta på alla semesterkort och barn kort på tv:n/datan.. :)

Ja, visst kan man göra det. Antingen kan man skaffa en skrivare som klarar av att hantera 10x15-papper, eller så kan man skriva ut fyra bilder åt gången på ett A4 och sen skära.

Vi har ju faktiskt en skrivare/scanner/fax historia hemma..
Ska se om jag lyckas klura ut om den kan ta 10*15papper.
Skära var ju oxå ett alternativ..

Vi har ju faktiskt en skrivare/scanner/fax historia hemma.
Ett annat alternativ är förstås att skanna bilderna och ladda upp dem hos nån firma som printar ut 10x15-foton. Det brukar inte kosta mer än nån krona per bild. Med tanke på vad bläck och vettigt papper till en skrivare kostar och den tid man måste lägga ner skulle jag personligen nog anlita en sådan firma...

Ett annat alternativ är förstås att skanna bilderna och ladda upp dem hos nån firma som printar ut 10x15-foton. Det brukar inte kosta mer än nån krona per bild. Med tanke på vad bläck och vettigt papper till en skrivare kostar och den tid man måste lägga ner skulle jag personligen nog anlita en sådan firma...

Åhh.. den tanken hade inte slagit mig alls..

Den var ju riktigt bra!
Så får det bli.

Hehe..
Ja skulle vilja se hennes min (inte mitt ex alltså) när sambon meddelar att hon numera får titta på alla semesterkort och barn kort på tv:n/datan.. :)

Trivs de inte med det så kan de väl skriva ut själva? Antingen med egen skrivare eller via lab som nämndes i en annan kommentar. Med en skiva så får de bonusen att kunna skriva ut i (nästan) valfri storlek.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar