kortkort
Aktiv medlem
Har just börjat att scanna in mina gamla färgnegativ, men är osäker på vilken upplösning/storlek man skall använda. Har sökt info på nätet, men fattar inte! Har en Canon flatbäddsscanner och använder den programvara som följde med den. för att få bildfiler (jpeg) som är "lagom stora" ca 4-5 mb per bild har jag valt en upplösning på 2400 dpi.I programvaran kan man även välja storlek output. Där har jag låtit den stå i alternativet flexi. Har även testat att byta storlek till andra format t ex A4, men då får man inte med hela bilden. När jag tittar på mina inscannade bilder i photoshop ser de helt ok ut. När jag öppnar dem för fullständig redigering ser jag att bilderna har måtten 3,6 * 2,37 cm. Om jag förstår saken rätt innebär detta att om jag förstorar storleken exempelvis 4 ggr motsvarar detta en upplösning på 600 dpi, vilket i alla fall i mina öron låter o.k. vid större förstoringar kanske man behöver ännu bättre upplösning, men det kan jag tänka mig bara för de riktigt bra bilderna.
Tacksam för en kommentar. Vill få en hyffsad kvalité på bilderna, men har säkert 2000 bilder som skall digitaliseras...
Tacksam för en kommentar. Vill få en hyffsad kvalité på bilderna, men har säkert 2000 bilder som skall digitaliseras...