Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Scanna gamla negativ

Produkter
(logga in för att koppla)

tjiwe

Medlem
Hej!

Jag har väl egentligen två frågor. Jag har en hel drös med gamla negativ som min far fotograferat, allt från svart/vit småbild till mellanformats dia. Finns det någon flatbädds-scanner i rimlig prisklass (kanske upp till 5000) som klarar alla dessa format och som gör det bra?
De här negativen har inte alltid fått en idealisk behandling och en hel del av dem skulle behöva en rengöring, finns det något bra sätt att göra detta?

Kanske skall tillägga att negativen är mellan 50 och 30 år gamla.

Mvh
/Thomas
 
För några år sedan skulle jag svarat Epson 4870. Jag har inte riktigt koll på vad som hänt sedan dess med flatbäddarna, men uppföljarna borde inte vara sämre.

Denna är fullt tillräcklig för mellanformat enligt min mening. Däremot får du en synlig förbättring (förutsatt att 100% pixelförstoring spelar roll och småbildsnegativen är riktigt skarpa) med en dedikerad bildskanner för småbild.

Morfars dia från sent 50-tal/tidigt 60-tal :)
 

Bilagor

  • olov_sonia_bengt_400.jpg
    olov_sonia_bengt_400.jpg
    48.6 KB · Visningar: 2,614
Hej

Jag köpte en epson 4990.
Kan scanna in allt med den även glasplåtar.
Bra programvaror följer med som automatiskt reparerar de flesta skador som du kan ha.
Sedan är det inte så dumt att kunna scanna allt annat också.

Kvalite:
Min tidigare scanner(35mm) nikon coolscan LS-1000 var mycket bra, var alltid nöjd med resultatet från den.
Epson 4990 upplever jag ännu bättre, nästan för bra. Det är ju trots allt en flatbäddsscanner.

Som du förstår så rekommenderar jag den.
Jag köpte min hos pixmania.

Calle
 
Jag har också en 4990 och kan inte annat än rekommendera den.

Det enda negativa är negativhållarna för småbild. Funkar superdåligt om filmen buktar lite. Jag brukar lägga negativen direkt på glaset och tynga ner med lite olika papper och tyngder runt om för att de ska ligga plant. Funderar på att bygga en egen glasad negativhållare av lite gamla mellanformatsdiaramar. Tror ni att det kan funka?
 
Galaxens President skrev:
För några år sedan skulle jag svarat Epson 4870. Jag har inte riktigt koll på vad som hänt sedan dess med flatbäddarna, men uppföljarna borde inte vara sämre.


Jag har just en Epson 4870 och den är i flitig användnig. Kör gamla s/v negativ från 40-talet (mellanformat) och det blir mycket bra (jag har kört i mörkrum och allt det där så jag kan stå för det omdömet) samt även dia och neg från småbildsformat tycker jag blir godtagbart bra - ett skarpt småbildsdia kan göras mycket skarpt i scannern faktiskt. Dessutom är scannern förträfflig att scanna fotografier med.
Möjligheten att scanna in dokument att göra redigerbar text av får man på köpet.
Har suttit i dagarna och scannat dia från 2001 faktiskt. Du kan kolla resultatet på min sida om du har lust (Album: "Någon annan stans").

När jag köpte scannern för c:a ett år sedan stod den i c:a 5000:- i Sverige. (Jag köpte min för c:a 3500:- i Singapore).

Enda nackdelen som jag ser det är att den är något långsam. Uppföljaren, Epson 4990, är väl tämligen lika men har förbättrad och snabbare mjukvara.

Mvh/Göran
 
Senast ändrad:
Ok, det blir bra med Epson alltså? men kan man batchköra det om man låt säga vill få in 100 negativ 135 snabbt, eller får man trycka och ställa in för varje enskilld bild? behövs det nån färgkorrigering?

/Magnus
 
Magnuz skrev:
Ok, det blir bra med Epson alltså? men kan man batchköra det om man låt säga vill få in 100 negativ 135 snabbt, eller får man trycka och ställa in för varje enskilld bild? behövs det nån färgkorrigering?

/Magnus

Jag utgår från föregångaren 4870. Du kan lägga in 8 st dia i en medföljande plastram. Programmvaran identifierar dessa dia och gör 8 st bilder i ett scan. Det finns en bra recension för Epson 4870 här. Ramar finns även för filmremsor, oklippta dia och negativ i såväl färg som s/v.
Lycka till!
 
Recensionen som Göran pekar till länkar också till en recension av en filmhållare för mellanformat. Den recensionen antyder att man får skarpare skanningar med den men det är bara nys.

Någon som är intresserad av min hållare från Doug Fischer?
 
tjiwe skrev:
Hej!

Jag har väl egentligen två frågor. Jag har en hel drös med gamla negativ som min far fotograferat, allt från svart/vit småbild till mellanformats dia. Finns det någon flatbädds-scanner i rimlig prisklass (kanske upp till 5000) som klarar alla dessa format och som gör det bra?
De här negativen har inte alltid fått en idealisk behandling och en hel del av dem skulle behöva en rengöring, finns det något bra sätt att göra detta?

Kanske skall tillägga att negativen är mellan 50 och 30 år gamla.

Mvh
/Thomas

Hej

hade samma probelm helt nyligen och införskaffade en HP Scanjet 4890 som skannar mellanformat fullt tillräckligt bra och klarar även storformat som jag inte prövat ännu. Det följde med hållare för 35 mm, mellanformat och storformat. Har även efter lite pill lyckas skanna 110-film och kodakinstamatic film med gott resultat och den kostade bara 1840 kr i butik. Läs min recension på fotosidan och har fortfarande inte hittat några ytterligare negativa saker förutom redan nämnda i recensionen.

/Mikael
 
Det finns även billigare scanners av bra kvalitet. T.ex Microtek eller Canon.

Men ändå, en filmscanner för småbildsformatet ger trots allt bästa kvalitet. Minoltas Dual IV för ca 3500kr. Den kan kompletteras med en flatbäddsskanner som klarar mellanformats filmmaterial. T.ex Microtek 5900 eller 6800. Eller naturligvis en dyrare Epson som dock förmodligen inte är så mycket bättre.

Att scanna gamla negativ och dia kräver en del av operatören. Det är inte så lätt att locka fram de rätta tonerna och färgerna.

Det borde gå bra att rengöra filmerna i rumstemperat vatten (ev. spetsat med några droppar diskmedel) och låta dem lufttorka.
Undvik dock att peta på filmemulsionen (den matta sidan) när filmen är våt eller fuktig.
Om det inte räcker med att pusta bort löst damm med en gummiblåsa.
 
Tjena jag ställde själv nyligen samma fråga om scanner. Efter en del råd och egna titta å känna i affären blev det en epson 4990. Den tar 24 135 negativ eller positiv. Den går inte att batcha. man tittar på alla 24 och väljer bort dom man inte vill ha. sen scannar den på. Jag har två svart vita i mitt albulm som är inscannade, resultat bra. Mycket bra för priset. Men vill man att det skall gå fort skall man nog lämna in dom.
 
Voxa skrev:
Ken Rockwell har gjort en recension här.
En annan, kanske utförligare recension kan läsas här.

/Göran

Dom där testerna är för 4990 inte den nya 4490 !

Ingen som vet något om den nya billigare 4490 ?
Den verkar ju nästan lika bra på papperet i allafall trots att den är betydligt billigare.
 
Jag har en 4490. Tror att den enda stora skillnaden är att 4990 har något högre upplösning samt ett bättre "D-Max". D-max är för i övrigt lite som watt-sekunder alltså ett ganska godtyckligt begrepp utan en definerad standard för mätning.
Jag kan skicka ett bildexempel.
Samma kassa filmhållare (något som gäller flatbäddsskrannrar i övrigt).
 
Det får nog bli en 4490 tror jag, jag har lite dia från 70-talet som jag skulle vilja ha digitaliserade.
 
Tänkte bara berätta att det blev en 4990 och att jag är mycket nöjd med resultaten. Dock kan jag hålla med om att hållaren för småbildsnergativ inte är något vidare. Men som sagt resultatet blir långt över förväntan.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.